Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Diaré og vond lukt + smerter som kommer og går - Livredd:S

Gjest jegerbekymret

Anbefalte innlegg

Gjest jegerbekymret

Hei

Sliter litt med magen for tia. Det lukter som oftest død og fordervelse når jeg har vært på porselenet, og noen ganger er det nokså tynt (flytende). Dessuten har jeg av og til smerter som kommer og forsvinner like fort som de kom.

Det lukter slik det gjør av svært syke mennesker:S

Nå lurer jeg på: Er det noen som vet hva dette kan komme av? For lite næring? Er ikke akkurat den sunneste her på jorda. Ville neppe fått noen hederspris fra Fedon. Jeg er selvsagt redd for at dette kan være noe farlig, for jeg er glad i livet:S

Håper noen vet hva dette kan være, og/eller som vet hvordan jeg kan bli kvitt det, slik at de kan hjelpe meg med å løfte disse kiloene av skuldrene mine. Det er ikke lett å bære en slik bekymring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Får å gir en antydning må du oppgi flere personlige data:

Kjønn?

Alder?

Arbeid?

Hobby: Jeger?

Når startet dette?

Hva slags smerter er det? Stikkende?

Lokalisasjon av smerten?

Tidspunktet til smerten? Før avføringen?

Hvordan er diaren? Blodrødt? Veldig mørkt?

Hvordan vil du beskrive lukten?

Hvor ofte kommer diaren?

Feber?

Utslett?

Magesår?

Livstil:

Alkohol?

Røyk?

Vekttap?

Vaio ;)

Lenke til kommentar
Gjest jegerbekymret

Gutt 17. Ingen vekttap som jeg har observert. Ingen antydning til blod. Smertene er over alt i hele kroppen (voksesmerter)?, men er ikke så intense at jeg virkelig "lider". Jeg bare kjenner dem. Av og til stikkende i bakhodet osv. Men ikke noe lidelser. Diareen kommer alt etter hva jeg har spist, og hvor lenge siden jeg har spist, og forekommer bare av og til. Lukten er der omtrent hele tiden. Ikke noen mistenksom farge etter min forståelse.

Kanskje jeg rett og slett bare må legge om på kostholdet mitt? Det tror min mor, som er sykepleier.

Lenke til kommentar
Gjest jegerbekymret
Mao: Du har hatt diaren i lengre tid?

Såvidt jeg kan huske det, men vil tro den startet rundt den tiden da sommerferien begynte.

Lenke til kommentar
Gjest jegerbekymret

ok. Da har du skrevet flere problem som et symptom.

Kanskje du har laktose intoleranse eller Gluten sensitiv?

[/quot

Har aldri fått påvist noe av dette. Jeg spiser glutenholdig mat, og nyter meieriprodukter. Så jeg tror ikke dette er noe.

Jeg regner med at det er slik min mor sier, at jeg rett og slett får i meg for lite næringsstoffer. Det er hennes konklusjon, og hun arbeider som sykepleier. Jeg tror jeg vil oppsøke lege, bare for sikkerhetsskyld.

Lenke til kommentar
Gjest jegerbekymret

Jeg spiser for det første aldri grønnsaker. Det er en uting. Jeg spiser sjeldent frokost, og nøyer meg ofte med hurtigmat slik som makaroni eller grandiosa. Har blitt en del "dritt-mat" i det siste, spesielt etter at sommerferien begynte, og jeg fikk fri fra skolen. Spiser også en del godteri i ferien (uvane, jeg veit).

Jeg spiser alt av frukt jeg kommer over, men ellers ganske usunt. Det er derfor jeg tenker at det kanskje har noe med hva jeg spiser? Man blir hva man spiser, er det'ke det dem sier?

Lenke til kommentar
Gjest jegerbekymret

Jeg merker det nå, at jeg burde aldri tatt opp dette på denne tiden av døgnet. Skal på jobb i morgen tidlig, og nå kommer jeg hvertfall ikke til å få sove. Det har aldri vært tynn, tynn diare, så jeg vet ikke om det skal kvalifiseres som det engang. Men det har vært litt løst.

Jeg kommer ikke til å være i stand til å være på jobb i 9 timer i morgen, nå som slike "spekulasjoner" dukker opp, om jeg kan ha slike intolerante "sykdommer". Jeg håper ikke dette innlegget virker agressivt. Jeg bare ytrer frustrasjonen jeg kjenner, for ikke å snakke om at jeg er så livredd og dritnervøs nå, at jeg garantert ikke får sove.

Lenke til kommentar

:wee:

For det første er ikke laktoseintoleranse en sykdom.

For det andre er laktoseintoleranse "naturlig", spesielt hos asiater.

For det tredje, betyr ikke laktoseintoleranse at du ikke kan drikke melk. Du kan! Det eneste bivirkningen er at du promper mye og diare.

For det fjerde er ikke laktoseintoleranse, melke allergi.

Om du har laktoseintolerans, er selvfølgelig bare en spekulasjon...

edit: Laktose intolerans, Et ord? :blink:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Jeg håper ikke dette innlegget virker agressivt. Jeg bare ytrer frustrasjonen jeg kjenner, for ikke å snakke om at jeg er så livredd og dritnervøs nå, at jeg garantert ikke får sove.

Kunne du ikke prøve å kutte ut meiereprodukter nå i bare noen dager og se om det hjelper? Er du sikker på at du ikke har f.eks. laktoseintoleranse? Dersom du i tillegg føler deg svært oppblåst og har magesmerter, kan det jo skyldes at du kanskje kan reagere på hvetemel og lignende? Har du vurdert cøliaki?

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar
edit: Laktose intolerans, Et ord? :blink:

Ja, det heter laktoseintoleranse ;)

Men jeg synes du kan følge rådet til Mademoiselle, og unngå meieriprodukter noen dager. Bare for å slå fast eller utelukke laktoseintoleranse :) Det er enkleste måten å finne ut av det på. Merker du noen bedring etter noen dager, så.. :)

Lenke til kommentar

Myk avføring som kan kategoriseres inntil å være lignende diare, forbundet med til dels smerter bør undersøkes av lege. Ta med deg en avføringsprøve til legen slik at han kan sende den til labben med en gang. Differentialdiagnostiseringen er siden ganske omfattende, hvorfor man med fordel kan begynne med det enkle som livsmedelsintoleranse.

Metoden er enkel; kutt ut livsmedelsgruppe for gruppe, når/hvis avføringen blir fastere, kan du provosere med det du har kuttet ut for å se om det kommer tilbake.

Lenke til kommentar

Jeg får veldig mye luft i magen, det er veldig varme og myke prumper, løs avføring og det stinker innsides.

Noen av de tingene jeg blir gal i magen er melk, brunost, og spagetti med kjøttsaus. Så regner med det er laktose og muligens gluten intoleranse jeg har? Har vært usikker på hva det er jeg ikke tåler i spagetti med kjøttsaus kanskje noen av dere kan si meg?

Så følg med på hva du spiser og dropp det et par dager er ikke verre, så ser du hva du kan spise.

Lenke til kommentar
Det du gomler i deg gir ikke diare.

Laktose intoleranse kan oppstå senere, gjerne rundt alderen 16-20år.

jo det kan det vel ?

vist du sitter og gomler i deg en masse pastiller med lakserende effekt

skal jeg love deg at du får diare :p

Lenke til kommentar
Det du gomler i deg gir ikke diare.

Laktose intoleranse kan oppstå senere, gjerne rundt alderen 16-20år.

jo det kan det vel ?

vist du sitter og gomler i deg en masse pastiller med lakserende effekt

skal jeg love deg at du får diare :p

Off topic, jeg har blitt immun mot lakserende pastiller :) 1 uke med konstant konsumering av drops gjorde susen. Deilig er det å være immun!

On topic: burde du ikke dra til legen? Skjønner ikke hva du sitter her for når du kan få svaret mye enklere. (mulig jeg ikke har fått med meg alt som har blitt sagt i tråden..)

Lenke til kommentar

Ingenting å være livredd for, det er bare dorleg mage.

Mangen som får dorleg mage av søtt. Også mulig at du eter noko som du ikkje tåler for tida?

Jaja, prøv å få i deg litt surmelk/biola eventuelt idoform, elns. Visst det ikkje blir bedre er det jo berre å besøke legen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...