Tinmar Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 For øyeblikket kjører jeg dualboot med vista og xp. Har to harddisker som kjører i raid 0. Nå har det seg slik at jeg kom på at jeg hadde en disk til jeg kunne bruke, og lurte på om det var mulig å installere Ubuntu på den. Det jeg tenkte da var at jeg skulle la begge Windows-versjonene ligge på diskene som de gjør og at jeg bare setter inn den tredje disken og kjører den uten raid med Ubuntu installert. er dette mulig, og i så fall hvordan? Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 (endret) Er ikke helt sikker på det med RAID, men triple boot mellom Ubuntu og Xp/Vista funker helt knirkefritt her i hvertfall da jeg brukte Ubuntu. Når du installerer Ubuntu vil den installere GRUB som bootloader (selv om Vista sin dualboot-loader forsatt ligger på Vistadisken. Regner med du lar Vista sin bootloader ta seg av dualbootingen.) Hvis du kan få GRUB til å loade Vista sin bootloader går det helt fint. Om Vista/XP kjører på en annen harddisk er jeg ikke helt sikker. Nå er dette i Arch, men er likt i Ubuntu. GRUB pleier å sette opp det den kan automatisk. Har aldri trengt å endre på ting i GRUB for å få det til å virke Min GRUB: # (0) Arch Linux title Arch Linux root (hd0,5) Harddisk 0, partisjon 5 kernel /vmlinuz26 root=/dev/disk/by-uuid/d3553782-b2fe-4a04-8c2c-932bdba8daf2 ro initrd /kernel26.img # (1) Arch Linux title Arch Linux Fallback root (hd0,5) kernel /vmlinuz26 root=/dev/disk/by-uuid/d3553782-b2fe-4a04-8c2c-932bdba8daf2 ro initrd /kernel26-fallback.img # (1) Windows title Windows rootnoverify (hd0,0) harddisk 0, partisjon 0 Mulig dette blir hd(1,0) eller noe sånt siden det er en annen disk makeactive chainloader +1 Denne får meg inn i Vista sin bootloader, der jeg kan velge mellom XP og Vista. I tillegg må du nok sette harddisken med Ubuntu som hovedharddisk i BIOS. Endret 26. juli 2008 av TheMaister Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå