Gå til innhold

Wii støyer mens den leser av plater

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt min Nintendo Wii siden julen 2006/2007 og den har fungert knirkefritt. Men nå, rett før sommeren startet, merket jeg at den bråket mye mer enn jeg kunne huske at den hadde gjort fra før. Den bråker kun når den leser en plate. Jeg sendte den til Bergsala og fikk dekket frakt av Absoluttspill. Den kom tilbake fra Bergsala, men den støyet like mye fremdeles. Jeg sendte den inn igjen (fikk dekket frakkt av Absoluttspill igjen) og har nå fått den tilbake. Og den støyer fremdeles like mye... :(

Begge gangene har Bergsala byttet laserdriver og det står "testet ok" på faktura til Absoluttspill. Dette er veldig frustrerende, den virker ikke ok for meg. Jeg har gjort følgende:

1. Testet med ca. 10 forskjellige Wiispill. Den bråker like mye mens den leser platene i menyen og mens jeg spiller spillet. Har også testet med et GC-spill, dette støyet mindre, men mer enn jeg tror det skal være.

2. Fikk broren min til å høre på den. Han hadde hatt akkurat samme problemet med sin Wii og med samme støyen (bare litt høyere) og det hadde Bergsala klart å fikse.

3. Googlet rundt og ikke blitt særlig klokere.

4. Skrive dette innlegget.

Kan det hende at det er jeg som er helt på jordet og har blitt paranoid? Skulle jo tro at Bergsala kunne fikse dette greit, spesielt når de tester den etterpå i tillegg!

Er det noen som har noen som helst peiling på hva jeg kan gjøre? Kan noen sjekke sin Wii med og uten plate i og høre om lyden er betydelig høyere med plate i? Jeg trodde da virkelig at denne konsollen skulle være tilnærmet lydløs!

Takk for alle innspill...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har også testet med et GC-spill, dette støyet mindre, men mer enn jeg tror det skal være.

Tror dette er fordi plata er mindre, ingen annen grunn.....

Hvet ikke helt hvordan Wii'n er bygd opp da :p Mistenker noe med noen flyttbare deler, som ikke går på 100% (retter sagt 99%, de virker perfect. Bortsett fra side effecter?).

Lenke til kommentar

Jeg har sett litt rundt og funnet litt lovdata rundt dette:

LOV 2002-06-21 nr 34: Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven)

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Jeg har krevd retting av mangelen i henhold til dette.

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Selgeren (eller leverandør til selgeren i dette tilfellet) har hatt to forsøk på å utbedre feilen, men ikke fått det til.

§ 31. Prisavslag

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

§ 32. Heving

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Jeg kan altså ifølge §32 heve avtalen og kjøpe meg en ny Wii. Jeg synes ikke at mangelen er uvesentlig da den støyer mye mer enn den skal og jeg er litt redd for å bruke den siden den kanskje kan ødelegge spill hvis det er noe galt inni der.

§ 33. Erstatning

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel.

Ifølge §33 kan jeg altså kreve tilbake penger for alle VC-spillene jeg har på nintendoen, siden disse forsvinner ved kjøp av en ny Wii (VC-spillene er vel knyttet til en bestemt Wii?).

Er dette resonnementet riktig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...