Keltern Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Heisann! Jeg er egentlig veldig noob når det kommer til bilstereo (og mye annet selvfølgelig ), så jeg kan ikke si jeg er helt inne i hvordan ting bruker å være.. Uansett så har jeg et par spørsmål angående min nylig innkjøpte dynabel bf4501 som jeg håper jeg kan få svar på! 1: Koblingspunktet som sitter mellom jord og plusspol er vel tilkobling for "styrestrøm" (eller hva man nå kaller det..)? 2: Hvordan kobler jeg denne til spilleren? 3: Man trenger vel ikke noe spesielt grovt tverrsnitt på denne (noen trådpar av en tp-kabel kan kanskje brukes?)? 4: Hvorfor er det 2 stk utganger på denne monoblokken (hva og hvordan skal det eventuelt kobles?)? Takker for alt av svar som måtte komme! Endret 26. juli 2008 av Keltern Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) 1. Det stemmer, dette er inngang for styrestrøm fra spilleren, som kobler inn et rele i forsterkeren, som kobler til strømmen. 2. Denne kobler til ledningen på spilleren som er merket "remote", dette er ofte en ledningen som er blå eller blå med hvite striper. 3. Holder med en ganske tynn ledning ja. 4. Dette er for å paralellkoble flere subwoofere eller spoler på en subwoofer for å få ønsket motstand for forsterkeren. Har du to subber på 4ohm og kobler disse til hver sine terminaler(innganger), på forsterkeren, så halverer du motstanden til 2 ohm. Rockford Fosgate har greie koblingsskjemaer for dette på sine sider. Det er ofte koblingsskjema i bruksanvisningen til subbene. Har samme forsterker selv, forresten, på 2 RF Punch P3, og det er god fres i den monoblokka. Endret 25. juli 2008 av Lefse Lenke til kommentar
Keltern Skrevet 26. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2008 Setter veldig pris på svarene dine! Det meste var gjort før jeg fikk svar, men denne var til stor hjelp! 2. Denne kobler til ledningen på spilleren som er merket "remote", dette er ofte en ledningen som er blå eller blå med hvite striper. Tusen takk for svarene! Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Bare hyggelig å kunne hjelpe. Lenke til kommentar
Keltern Skrevet 26. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2008 Godt å høre! Men jeg har nok lagt merke til at jeg bør gå til anskaffelse av en kondensator.. Gleder meg også til jeg får kjøpt inn et par andre elementer og bygd meg ny kasse, selv om det er greit basstrykk med den ene 12" JBL'n jeg har i dag! Hva og hvordan har du gjort det i bilen din forresten? Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 For det første så har jeg ikke kondensator, men ekstrabatteri, null blinking eller "dimming" på lysene. I bagasjeroemmet så har jeg lagd til et gulv som alt er skrudd fast i. Kassa har to lukka kammer med en RF Punch P3 i hver, disse er koblet til 1ohm til monoblokka. Lenke til kommentar
Keltern Skrevet 26. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2008 For det første så har jeg ikke kondensator, men ekstrabatteri, null blinking eller "dimming" på lysene. I bagasjeroemmet så har jeg lagd til et gulv som alt er skrudd fast i. Kassa har to lukka kammer med en RF Punch P3 i hver, disse er koblet til 1ohm til monoblokka. Tanken om ekstrabatteri sitter i bakhodet (i hvert fall nå ), men det kan vel bli noe strev for å få det til på en god og trygg måte (hva slags batteri har du?)? Har du plassert dette i bagasjen, eller under panseret sammen med hovedbatteriet? Moro å høre at du bruker blokka for det den er verdt! Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Batteriet er i bagasjerommet, og det erkoblet i paralell med startbatteriet. Har sikring på kabelen mellom batteriene og kablen som går fra ekstrabatteriet til forsterkeren. Batteriet er skrudd fast til gulvet bak, så det står stille. Det er et 100Ah Scanbrit batteri. Det er ikke no fancy bilstereobatteri, men det gir nok strøm til anlegget. Dette gir jo til sammen 160Ah, så da kan jeg spille en stund med motoren av. Lenke til kommentar
Keltern Skrevet 26. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2008 Batteriet er i bagasjerommet, og det erkoblet i paralell med startbatteriet. Har sikring på kabelen mellom batteriene og kablen som går fra ekstrabatteriet til forsterkeren. Batteriet er skrudd fast til gulvet bak, så det står stille. Det er et 100Ah Scanbrit batteri. Det er ikke no fancy bilstereobatteri, men det gir nok strøm til anlegget. Dette gir jo til sammen 160Ah, så da kan jeg spille en stund med motoren av. Brukbart! Er batteriet ditt lukket slik at man slipper å tenke på dannelse av "knallgass"? Var i utgangspunktet dette som var bekymringen min skjønner du... Eller er de fleste batterier i dag stort sett "avgassfrie"? Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Det jeg har er lukket, er ingen korker man kan skru av, som på eldre batterier. Bilen har ikke gått i lufta enda, det er jo et godt tegn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå