Gå til innhold

Bryter min webside noen rettigheter

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har laget en internasjonal webside for filmskapere.

Hvor forsiktig bør man egentlig være?

Å søke på google et Stanley Kubrick og bruke det første og beste bildet av han som dukker opp på google søk, er dette å leke med ilden?

Hva med filmer jeg finner fra youtube. Disse kan jeg bruke uten å være redd for å bli saksøkt på noen som helst måte.

Kort oppsumert vil jeg vel egentlig ha litt synspunkter rundt emnet, kopirett. Håper det er noen med noen kloke ord der ute.

Endret av Arsenal_RULES
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det skal være noe problem og "stjele" et bilde fra en annen side så lenge du skriver hvor du har fått bildet fra.

Jeg hadde blitt rimelig sur hvis vg.no hadde brukt et bilde jeg hadde tatt uten å skrive at jeg har tatt bildet. Det tror jeg også du hadde blitt.

Lenke til kommentar
Å søke på google et Stanley Kubrick og bruke det første og beste bildet av han som dukker opp på google søk, er dette å leke med ilden?

Faren for å bli tatt er nok liten, og jeg tror ikke så veldig mange bryr seg heller så lenge det er snakk om en liten side, som ikke tjener spesielt mye penger og det ikke er snakk om veldig proffe bilder. Det er dog ulovlig.

Enester er vel at hvis du skal skrive om Skrik og Madonna bildene fordi det er en aktuell sak har du muligens lov til å bruke dem siden det blir som et slags sitat, men her er jeg litt usikker.

Hvis du skal ha bilder bør du heller benytte seg av alt på Flickr som er lagt ut med Creativ Commons lisens (Det finnes et eget filter for de i avanserte søkefunksjoner på søket til Flickr) eller du kan benytte deg av Stock Exchange.

Hva med filmer jeg finner fra youtube. Disse kan jeg bruke uten å være redd for å bli saksøkt på noen som helst måte.

Så lenge du benytter deg av "Lim denne inn på din side"-funksjonen på Youtube vil det være greit. For da har Google på en måte sagt at du kan bruke innholdet. Du må likevel forholde deg til Youtube sine regler og hvordan de vil at du skal behandle matrialet. Ikke begynn og konverter filmene til Youtube over til MPEG4 formatet f.eks. og legg det ut. Og sier Google at dette er for Not Commersials Only, så forhold deg til det. Det er de som bestemmer over sitt matrialet.

I Youtube sitt tilfelle er det likvel sånn at det er eierne som har de fulle rettighetene til videoen. Så du kan likevel prøve deg på å spørre eieren om lov hvis du ønsker å gjøre noe spesielt med en video.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...