Cardi Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Sitter nå på et canon 400D og skal kjøpe et nytt objektiv. Jeg må bytte ut kit'et med noe annet og har kommet frem til enten 16-35mm f/2.8L II eller 24-70mm f/2.8L. Begge ligger innenfor normalzoom som jeg egentlig er ute etter. Tenker å kjøpe FF når 5d mark II kommer, men to the point. Hvilken av de to? Tenker å ta en del landskaps bilder men så vet jeg ikke hvordan 24mm er på et FF. Fyr løs med for og imot argumenter. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Sitter nå på et canon 400D og skal kjøpe et nytt objektiv. Jeg må bytte ut kit'et med noe annet og har kommet frem til enten 16-35mm f/2.8L II eller 24-70mm f/2.8L. Begge ligger innenfor normalzoom som jeg egentlig er ute etter. Tenker å kjøpe FF når 5d mark II kommer, men to the point. Hvilken av de to? Jeg tror nok kanskje jeg ville gått for 16-35, men det er jo strengt tatt to forskjellige objektiver for forskjellig bruk - også på fullformat... Men 16-35, 50mm f/1.4 og 70-200 (av en eller annen sort) er jo egentlig "nok" :-) Lenke til kommentar
Dirty^Dog Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Kanskje du klarer deg med 17-40 også hvis du ikke er avhengig av 2.8? Det er jo betydelig billigere. Hvis du ser her finner du nok flere folk som har erfaring med de forskjellige objektivene enn her (ikke et stygt ord om akam forumet altså, men dpreview har nok endel tusen flere brukere ) Lenke til kommentar
viggoant Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Sitter nå på et canon 400D og skal kjøpe et nytt objektiv. Jeg må bytte ut kit'et med noe annet og har kommet frem til enten 16-35mm f/2.8L II eller 24-70mm f/2.8L. Begge ligger innenfor normalzoom som jeg egentlig er ute etter. Tenker å kjøpe FF når 5d mark II kommer, men to the point. Hvilken av de to? Tenker å ta en del landskaps bilder men så vet jeg ikke hvordan 24mm er på et FF. Fyr løs med for og imot argumenter. Jeg hadde klart meg lenge med 16-35 på 400D, men med fullformat ville jeg nok gått for 24-70. Kjøp den ene nå, og den andre når du kjøper 5DII. Eller begge samtidig Tar du landskap holder det med 16mm på crop, mens 24 er nesten det samme på fullformat som 16 er på crop. Du har et dilemma Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Ville nok tatt dette kjøpet som en del av en langsiktig innkjøpsplan. Hvilke andre objektiv kunne du tenke deg å kjøpe fremover, sånn realistisk sett? Til sammenligning dekker min egen innkjøpsplan ca 1 år frem i tid og 2 sikre linser + noen 3.plass kandidater. Ellers kan du jo se på bildene dine hvilken brennvidde du bruker oftest og bedømme det ut i fra det. Lenke til kommentar
Cardi Skrevet 25. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2008 Prøver å se langsiktig noe som heller ikke alltid er like lett. Har dessverre ikke tatt veldig mange bilder. Har et 100mm Macro, og det er det jeg har tatt de fleste bildene mine med, og da sier det seg selv at det ikke er lett å sjekke hvilke brennvidder jeg har bruk for. 70-200 (en av de) skal hvertfall anskaffes. 24mm f/1.4 er også ganske sikker. Hehe, jeg er nok litt klar over det dilemaet viggoant. Har ikke penger til begge nå. Så det må bli et av de. Søren ass! Takk for svar folkens btw, men jeg kan desverre ikke si at jeg har blitt så veldig mye klokere. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Jeg er en av de som ikke skyter noe særlig med vidvinkel. Jeg tar aldri naturbilder eller arkitektur. Mennesker syns jeg blir stygge i vidvinkel. Så for meg hadde nok valget vært en 24-70 sett ut fra mine egne behov. Dessuten tror jeg FX er allemannseie innen 5 år, og da er det jo greit at kvalitetsoptikken bare kan tas med over Utnytt lav dollarkurs: http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...p;Q=*&bhs=t Så sparer du en 2k i forskjell fra de her: https://prisguiden.no/product.php?productId=2817 Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 (endret) hvis du skal ha FF om så kort tid ville jeg helt klart gått for 24-70, et fantastisk objektiv. med et svært behagelig brennviddeomfang fra moderat vidvinkel til moderat tele på FF. Endret 27. juli 2008 av SirAmp Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Jeg er en av de som ikke skyter noe særlig med vidvinkel. Jeg tar aldri naturbilder eller arkitektur. Mennesker syns jeg blir stygge i vidvinkel. Så for meg hadde nok valget vært en 24-70 sett ut fra mine egne behov. Dessuten tror jeg FX er allemannseie innen 5 år, og da er det jo greit at kvalitetsoptikken bare kan tas med over For min del hadde Tamron 28-105mm vært et "klart" valg dersom brennviddeområdet var det viktigste :-) https://prisguiden.no/product.php?productId=37051 http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...mp;ref=acdc1227 Lenke til kommentar
Cardi Skrevet 27. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2008 Selvfølgelig blir objektivet hentet fra USA. Da er avgjørelsen tatt og det blir 24-70mm. Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Siden jeg er avhengig av rask AF hadde jeg styrt unna den Tamronlinsa http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...t=43&page=1 Den får en del merknader på den er treig som sirup :S og om brennviddeområdet er det viktigste er vel tamron 18-250 et enda bedre valg Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 (endret) Siden jeg er avhengig av rask AF hadde jeg styrt unna den Tamronlinsa Noen som har prøvd den på D3 der? På Nikon vil AF-hastigheten uansett avhenge av kameraet... Canon-brukerne er dessverre avhengig av Tamrons motor. :-) Edit: Fant bare én Nikon-bruker (bortsett fra h*n som hadde objektiv med feil og problemer med service hos Tamron da), og han var fornøyd med AF-hastigheten... Endret 27. juli 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Nikon folket har det alltid litt bedre. Det koster litt mer, men herregud for en forskjell Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Nikon folket har det alltid litt bedre. Det koster litt mer, men herregud for en forskjell What? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Beklager PMnormal, å forklare dette for en Canonfotograf blir som å forklare en 70 år gammel prest at gud ikke eksisterer Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Beklager PMnormal, å forklare dette for en Canonfotograf blir som å forklare en 70 år gammel prest at gud ikke eksisterer Så du mener at Nikons bildekvalitet er ikke-eksisterende for ateister, og at den kun er et resultat av din tro ? Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå