Gå til innhold

nytt hovedkort til under 1000 kr(gamingpc), LGA775

Anbefalte innlegg

Hei, har tenkt å kjøpe meg ny pc snart. Og hovedkort er vel det jeg absolutt har minst peiling på. Pcen jeg tenker å kjøpe er:

Intel E8500

ATI 4870

4gb DDR2 ram

Har tenkt å overklokke iallfall prossesoren litt, har egentlig ikke peiling på det. Men E8500 skal vist være veldig overklokkevennlig så tenkte jeg måtte benytte meg litt av det ;)

Hvilket hovedkort anbefaler dere?

Hva er forskjellen på P43 og P45, synes de så ca helt like ut?

MvH

Sidesprang

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter i akkurat samme situasjon, og lurer veldig på hvilket kort jeg skal gå for.

Jeg har samme komponenter som posteren (E8500, 4gb DDR2 8500, 4870 HD), og er også ute etter ett HK hvor jeg skal kunne clocke CPU'en litt, til å yte gjerne mot 3,5-3,8. Noe som ikke burde være noe problem.

Men, hvilket kort skal jeg gå for?

Noen har annbefalt meg P35, og andre sier at biosen der er no dritt å clocke med. Andre annbefaler HK til 1500 kr, som jeg ikke vet hvorfor koster så mye. Trenger ikke en ultimat gamer HK, bare ett som så klart er stabilt og holder en grei temp, samt gir meg en grei mulighet for clocking av CPU.

Kjører ikke SLI. Vil ellers ha 10/100/1000 nettverkskort, og lydkort. Men alt detta er vel uansett standard. :)

Hva er i hovedsak forskjell på alle disse HK som er der ute?

På forhånd takk,

OBS: Dette er Stianbl som poster. ;)

Lenke til kommentar
Jeg sitter i akkurat samme situasjon, og lurer veldig på hvilket kort jeg skal gå for.

Jeg har samme komponenter som posteren (E8500, 4gb DDR2 8500, 4870 HD), og er også ute etter ett HK hvor jeg skal kunne clocke CPU'en litt, til å yte gjerne mot 3,5-3,8. Noe som ikke burde være noe problem.

Men, hvilket kort skal jeg gå for?

Noen har annbefalt meg P35, og andre sier at biosen der er no dritt å clocke med. Andre annbefaler HK til 1500 kr, som jeg ikke vet hvorfor koster så mye. Trenger ikke en ultimat gamer HK, bare ett som så klart er stabilt og holder en grei temp, samt gir meg en grei mulighet for clocking av CPU.

Kjører ikke SLI. Vil ellers ha 10/100/1000 nettverkskort, og lydkort. Men alt detta er vel uansett standard. :)

Hva er i hovedsak forskjell på alle disse HK som er der ute?

På forhånd takk,

OBS: Dette er Stianbl som poster. ;)

Vell, siden du kun skal ha ett kort så er "Billig" brikkesettene til Intel noe å se på.

Altså P35 eller P45 serien, P35 har PCI-E 1.0 og P45 PCI-e 2.0

Gaming messig funker begge to men mitt neste spørsmål er når du planlegger neste oppgradering, da av hovedkort.

Om du ikke skal dra den for langt så er P35 ett bra alternativ med ABIT IP35 Pro i toppen som kan klokkes ganske bra og er veldig stabilt, men ikke kjøp IP35E eller andre billig varianter, de lever ikke opp til samme kvalitet som ren IP35 og IP35 Pro.

Om du skal holde på maskinen en stund og bytte skjermkort i fremtiden ville jeg sterkt vurdert PCI-e 2.0, før P45 kom var det kun X38 og X48 som hadde dette men nå kan det fås til en rimeligere penge, rundt 1000 spenn, må innrømme jeg er skeptisk til MSI hovedkort og ABIT som mange har gode håp om virker som om de er ute på "Utsettelses runder" for tiden.

Da står du igjen med Gigabyte og ASUS.

Tror nok ASUS har gode alternativ, dyre men ellers brae hovedkort, Gigabyte er vell litt billigere men har hørt rykter om minne kompatabilitets problemer så du må sjekke litt erfaringer så du vet hvilke som funker og om du må flashe BIOS før bruk.

Begge brikkesettene skal klare en god FSB klokk så du har hoderom for klokking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...