runepettersen Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 heisann jeg håper virkelig det er noen her som kan hjelpe meg litt. jeg har noen problemer. nr1..jeg har dv kamera men ikke firewireinngang. nr2 jeg har en haug med gamle hi8 kassetter.. nr 3 jeg har ikke så mye greie på dette:) jeg har tenkt å kjøpe nytt videokamera med hardisk eller sd kort så jeg vil helst unngå å kjøpe firewirekort...(må snart ha ny data når pengene strekker til)er det noen her som vet om denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336868 fikser begge jobbene for meg?...vil det gå an å redigere innholdet på hi8 kassetene etter dette? vil kvaliteten på dv kameraet minske dersom jeg bruker de 3 inngangene(med forskjellige farger)i forhold til hvis jeg kjøper firewirekort? jeg håper inderlig på svar hilsen rune:) Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Da har vi noen spm til deg. Hvilken DV Kamera har du? Navn og modell. Har du ett hi8 kamera til å spille av hi8 tapene? Hvordan hadde du tenkt å spille dem av? Vet du at ett Firewire kort koster 140 kr? Les en av sticky trådene under video delen av forumet for hvordan man overfører video. Den er rettet mot FireWire, og vil kanskje overbevise deg om at det er rette veien å gå. Hvordan har du tenkt å redigere videoen? Det kan hende du kan få software og ett firewire kort bundlet. AKIRA Lenke til kommentar
runepettersen Skrevet 25. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2008 Da har vi noen spm til deg. Hvilken DV Kamera har du? Navn og modell. Har du ett hi8 kamera til å spille av hi8 tapene? Hvordan hadde du tenkt å spille dem av? Vet du at ett Firewire kort koster 140 kr? Les en av sticky trådene under video delen av forumet for hvordan man overfører video. Den er rettet mot FireWire, og vil kanskje overbevise deg om at det er rette veien å gå. Hvordan har du tenkt å redigere videoen? Det kan hende du kan få software og ett firewire kort bundlet. AKIRA Lenke til kommentar
runepettersen Skrevet 25. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Da har vi noen spm til deg. Hvilken DV Kamera har du? Navn og modell. Har du ett hi8 kamera til å spille av hi8 tapene? Hvordan hadde du tenkt å spille dem av? Vet du at ett Firewire kort koster 140 kr? Les en av sticky trådene under video delen av forumet for hvordan man overfører video. Den er rettet mot FireWire, og vil kanskje overbevise deg om at det er rette veien å gå. Hvordan har du tenkt å redigere videoen? Det kan hende du kan få software og ett firewire kort bundlet. AKIRA .... heisann takk for svar dv kameraet ersamsung vp-D351 pal. når det gjelder avspilling fra hi8 kameraet trodde jeg at jeg bare kunne sette på play på cam og opptak på dataen går ikke det? samme som å spille inn på vhs trodde jeg. har bare tenkt å bruke videoredigeringen som er i xp. ps vet du om kvaliteten bli dårligere når man overfører hjennom denne boksen i forhold til firewire Endret 25. juli 2008 av runepettersen Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Vanskelig å finne tekniske spesifikasjoner på det DV kamera. Men jeg får anta at det har S-video ut eller noe. Ja, du får dårligere kvalitet av å spille inn i den. Husk at videoen din er lagret digitalt, og med firewire så overfører du dataen 1:1. Ved å spille det av analogt så er du avhengig av hvordan ett ganske billig kamera dekoder videoen og så igjen taes opp analogt av den boksen du linket til. Microsoft Video er ikke noe å satse på. Det krasjer mye og er ikke spesielt bra. Titt heller på Pinnacle Studio. En fordel til med Firewire er at du leser mer enn bare video signalet. Du leser også meta data som timestamps og in - ut punkter. Det gjør at video software som Pinnacle kan indeksere en DV tape. Dette gjør den med lavoppløslig video previews. Så kan du redigere og klippe og lage filmer som folk faktisk gidder å se. Så kan du velge å rendre til video fil eller til DVD så henter den original videon fra DV tapen. Men da henter den BARE de videoklippene den trenger. Da blir DV tapene dine ditt original arkiv. DV taper kaster du ALDRI. Hi8 tapene er det verre med. Jeg antar at Hi8 kamera ditt bare har analogt video ut. Da må du ha den boksen du linket til. Hvis det kamera også har firewire så bruk det. Men for å summere opp. Du bør og skal ha firewire. Prisen er marginal. Kostnadene ligger mer i den boksen du linket til for å få de gamle tapene over og software til å redigere alt med. NB! Husk også å ha masse lagringsplass. Video tar MYE plass. Til Hi8 tapene ville jeg anbefale deg en ekstern harddisk å lager dem på for arkivering. AKIRA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå