Stianbl Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Heisann, Så da tenkte jeg at det var på tide med en ny pc, og siden min nåværende pc er 5 år gammal er det ikke stort som kan brukes av den i den nye pc'n. Det jeg har er: AMD XP 2600+ ATI Radeon 9600pro 2gb ddr2 minne osv osv... En pc jeg har vært veldig fornøyd med, og som har holdt ut lenge. Når jeg kjøpte denne til min konfirmasjon, var det de beste valgene i forhold til pris/ytelse, for jeg hadde ingen behof for å dobble beløpet for å få litt mer ytelse ut.. Uansett, tilbake til temaet: Skal nå handle ny pc, og har prøvd å sette meg litt inn i komponenter som er ute for tia. Alt er jo nytt, så det jeg viste var bra før hjelper meg lite nå, så trenger hjelp fra dere til å bestemme meg. Skal være en gamin pc, og vil ha litt trøkk så klart. Skal også brukes til grafisk behandling samt videoredigering. Men trenger ikke legge for mye vekt på videoredigering, ettersom det bare er hobby/skole foreløpig. Hovedkort har jeg ikke peiling på i det heletatt, men det må gjerne ha 10/100/1000mbit nettverkskort, samt ett bra lydkort integrert så jeg slipper ekstra komponenter der. Hva som ellers skiller hovedkort fra hverrandre aner jeg ikke, så her må dere gjerne komme med idèer og forslag. Skjermkort har jeg sett litt på, og om jeg har forstått det rett er det 280 som er toppmodellen for tia, og at HD4870 også er en god kanditat, men til en rimeligere penge? Altså, vurderer jeg HD4870, men er det noen andre kort jeg eventuellt kan kjøpe, som yter bedre i forhold til pris? Vil ikke betale overflødig med penger bare for å få "det nyeste av det nye", men vil gjerne ha noe med litt kraft i. Dere skjønner Minne. Her er det også en del å velge mellom, og vet ikke helt hva som egentlig skiller de i ytelse. Anbefaler dere DDR3, eller holder det i massevis med DDR2 enda? eventuellt hvilken hastighet? Har vurdert å kjøre 64-bits, men tror jeg holder meg til 32-bits, så da er 4gb minne greit. Noen forslag på minne her? CPU. Ja, jeg har mye å spørre om, men håper å få litt kloke svar Først, quad vs dual, der vil jeg tro jeg får delte meninger, men om det ikke er store forskjellen i ytelse tror jeg at jeg går for en dual-core. Hørt snakk om at dual-core faktisk yter bedre enn quad-core i en rekke sammenhenger? Vet det har veldig mye å si på arbeidet, men om det skal brukes til spill/grafisk behandling/3d/animasjon, osv osv, så burde jeg velge hvilken? Igjen her, trenger ikke den nyeste, om man får mye mer for pengene ved å gå ett hakk ned. Vurdert E8500 (tror jeg det var, om ikke 8700, husker ikke) fra Intel. Noen kommentarer her? Har AMD noe som kan stille opp for Intels prosessorer i pris og ytelse? Det var vel de viktigste komponentene. Tenkt å kjøpe Samsung Syncmaster 226BW/CW og 750gb HDD WD SATA. (Har bare vært borti WD, og er fornøyde med de. Noen innvendinger her?) Siste spørsmål: PSU. Hvor stor strømforsyning trenger jeg? I min pc nå kjører jeg bare 350Watt, og regner ikke med det holder for det nye settupet? Tenkte i retning av 600watt, om jeg ikke er helt på tur ^^ Priser her variere rogså veldig, så om noen har en grei PSU de kan anbefale setter jeg stor pris på det også. Masse masse tekst her, men håper noen gidder å lese igjennom og hjelpe litt.. Setter stor pris på all hjelp jeg kan få. På forhånd takk! Lenke til kommentar
wiak Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 4850 er alså billigere og har bedre bang-for-monkeys (pengene) vis du spiller mye vil 4870 være et bedre altenativ anbefaler en 600W som MIST eller corsair minimum PC6400 DDR2 4096MB kit fra OCZ vil være god ytelse og fin pris Intel X38, X48 eller P35, P45, AMD 790FX, 790X vil være ok hovedkort intel core 2 quad eller phenom 9850 for video redigering vis du skal det windows vista home premium 64-bit anbefales eller Windows XP Professional x64 Edition Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 waik har i det stora hela givit bra forslag.. Processor hade jag køpt E8400 Hovedkort (rimligt billigt) ett P35 (Gigabyte eller Asus) Ram Pc6400 OCZ eller Geil 2*2gb (om du ev. ska uppgradere etterpå) Skjermkort 4870 sen klokker du allt.. Eventuelt så vill du gå før 64 efterhand och då har du plats till mere minne med 2*2gb..leste att BF3 bl.a kun kom till 64bit så kanske flere spill gjør det efterhand. Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 25. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2008 Takk for flotte svar Men, angående 32 vs 64-bit... Hvordan blir det med andre programmer / spill jeg har fra før? Vil de kunne kjøre problemfritt under 64-bit? Eller må alt endres for å bli kompatibelt? Tenker da f.eks på Adobe sine produkter, Autodesk sine produkter, og så videre... Egentlig så aner jeg ikke forskjellen på 32 vs 64 bit, så om noen kan linke til en god beskrivelse og forklaring hadde det vært veldig fint ANgående videoredigering, er det kun hobby, og jeg vil ikke bygge pc mot det målet på bekostning av ytelse i spill/annen programvare (f.eks rendering). Kommer nok til å gå for 4870, men litt usikker på prosessor enda. Minne er vel greit, og hk fikk jeg ett par gode forslag på. Så lang, tusen takk for hjelpen Kom gjerne med flere innslag! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Når det gjelder cpu så gi E8400 utrolig mye for pengene for tida så den er å anbefale. Lenke til kommentar
Montolio Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Har ikke støtt på et eneste problem med 64-bit OS. Kjører alt av spill + Photoshop og flere lydprogrammer smertefritt på Vista Home Premium 64-bit. Om du skal ha mer enn 3gb RAM må du ha 64-bit for å i det hele tatt dra nytte av 4gb. Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 26. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2008 Setter opp ett forslag, men vil veldig gjerne ha kommentarer til valget mitt. Dere vet mye mer enn meg om dagens komponenter. PSU: OCZ StealthXStream 600W http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=133568 Pris: 495,- HK: ASUS Mainboard S-775 P35 ATX Audio 2xLAN PCI-E SATA-II Retail DDR2 http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=138106# (OBS: Jeg har ikke peil på hovedkort, så bare tok ett tilfeldig, finnes så mange typer og produsenter at jeg går helt i surr!) Pris: 500-1200,- GPU: 4870 eller 4850... Er enda ikke sikker, ettersom det skiller opp imot 800 kr på disse to. Noen formening om hvor mye bedre ytelse 4870 har? Det er også mange produsenter her, og jeg vet ikke forskjellen fra en til en annen. Link gjerne til skjermkort dere anbefaler her. Pris: 1200-2000,- CPU: Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344771 Pris: 1350,- MINNE: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's Igjen, mange merker, men denna så jo grei ut, og billig var den også! Men når vi er inne på det, hvorfor ikke gå for raskere ram? Eller eventuellt DDR3? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338074 Pris: 650,- TOTALPRIS: 4195-5695,- Tror det var det, foreløpig... Som sagt, kom med forslag og tips! Lenke til kommentar
svinekotelett Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 jeg bygget pc med dette av deler asus Q5 pro hk ASUS VGA-Card Radeon HD4850 skjermkort INTEL Core 2 Duo E8400 3.0GHz cpu OCZ TECH OCZ Gold XTC 4096MB ram SAMSUNG SpinPoint F1 750GB hd OCZ TECH StealthXStream 600W PSU dette kostet meg ca 6000 kr spiller mye og denne pc er syk bra i forhold til pris her ser du fps. med denne pc anbefales =) bruker xp 64 bit Lenke til kommentar
wiak Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 (endret) Har ikke støtt på et eneste problem med 64-bit OS. Kjører alt av spill + Photoshop og flere lydprogrammer smertefritt på Vista Home Premium 64-bit. Om du skal ha mer enn 3gb RAM må du ha 64-bit for å i det hele tatt dra nytte av 4gb. enig, alle programer som funker i 32-bit funker utmerket i 64-bit er til og med raskere, trur adobe har 64-bit støtte i programene sine @svinekotelett ser bra ut det oppsettet, bedre med 4870 om et par år, man vil trenge litt mere futt da, dette har jeg merka og jeg hadde anbefalt gigabyte X38 (vis du vil crossfire) eller gigabyte P35 (for bare et skjermkort) Endret 26. juli 2008 av wiak Lenke til kommentar
Bearclaw Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 (endret) Setter opp ett forslag jeg også, ettersom jeg er RL venn med Stianbl her =) Jeg har igrunn bestemt meg for dette, men om dere har noe å si på setupen så gjerne si ifra =) HK: Asus P5E, X38, Socket-775, DDR2, ATX, Firewire, GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340951 Pris: 1.429,- GPU: HIS Radeon HD 4870 512MB GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=355023 Pris: 2.050,- CPU: Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344771 Pris: 1350,- MINNE: Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB, DDR2, 2x2GB(KIT), DHX, E.P.P, with FAN http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347131 Pris: 1.049,- TOTALPRIS: 5878,- Jeg er nokså fornøyd med denne setupen, og har god tro på at det er bra ytelse for penga. Noen som har en annen mening? PS: (Sorry for at jeg bryter inn i tråden din Stian XD) Endret 26. juli 2008 av Bearclaw Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Denne Pc'n gir veldig mye for pengene. Evt. kan du velge et Antec 300 (for å spare penger). Lenke til kommentar
Bearclaw Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Denne Pc'n gir veldig mye for pengene. Evt. kan du velge et Antec 300 (for å spare penger). Du tror altså at ved å linke din handevogn så ser vi hva du har plukket =P Prøv om igjen Skriv opp hver enkelt komponent du =) Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Hehe, den funker ikke nå lenger, siden jeg har gått ut av nettleseren min og blant annet endret i selve handlevognen. Oppgraderingskit med CPU, GPU, HK og Rambrikker P182 kabinett. DVD/Floppy Samsung 500 Gb harddisk Big Typhoon CPU-kjøler Corsair 550 WattPSU Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Ta en titt på profilen min der ser du min pc, det er en fin gamer pc til 18.000kr Jeg ville gått for samme hovedkort og ram som jeg har, som utgangs punkt. Hovedkort: Asus P5E x38 Ram: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5 Veldig godt utgangs punkt, Asus P5E har støtte for crossfire det vil si 2 ATi kort som kjører sammen, dette vil gi en del bedre skjermytelse i tilfelle du vil kjøpe en billigere type oppgradering i framtiden, selv om jeg anbefaler og gå for et GeForce kort. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Tja, Asus og spesielt X38-chipsettene til Asus er ikke spesielt gode overklokkere, Maximus inkludert. Ville heller gått for evt. Abit sitt X38, det er utrolig god overklokker og ikke minst bilig, dessuten har den 3 PCi express linjer, dog en av de er "kun" X4. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 P5E vant noen overklokker priser faktisk Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Det kommer helt an på hvordan det testes og mot hvem, det er mange hovedkort som vinner priser Uansett, P5E er absolutt ikke et dårlig hovedkort (!), men det finnes bedre. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Det vant overclockers choice og gamers choice veldig godt hovedkort. Har aldri trengt og gjøre noen forandringer med det i BIOS Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 27. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2008 Mye bra svar og annbefalinger her. @Bearclaw: Klart det ikke gjør no at du poster her ^^ @WildWolF: Du sier du annbefaler GeForce, eventuellt hvilket kort der vil yte tilsvarende eller bedre enn 4870? Er ikke no oppdatert på det området. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 (endret) Tja, Asus og spesielt X38-chipsettene til Asus er ikke spesielt gode overklokkere, Maximus inkludert.Ville heller gått for evt. Abit sitt X38, det er utrolig god overklokker og ikke minst bilig, dessuten har den 3 PCi express linjer, dog en av de er "kun" X4. Mitt har klart 532 på NB på luft, som jeg vil si er mer enn hva de fleste trenger uten N2-kjøling QuadGT er et kort jeg anbefaler sterkt til andre, hvertfall over P5E Endret 27. juli 2008 av Vizla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå