Gå til innhold

geografi bachelor eller geografi årsstudium?

Anbefalte innlegg

Kom inn på geografi bachelor, og det er i utgangspunktet det jeg ville inn på. Samtidig lurer jeg litt på om jeg skal sette meg opp på venteliste på geografi årsstudium. Hva er egentlig forskjellen på disse 2? (bortsett fra at bachelor er tre år og årsstudium er ett år, så klart :p)

For hvis jeg takker ja til bachelor, og finner ut etter et år at det ikke var noe for meg, så kan jeg bare slutte? For etter et år så har jeg hvertfall 60 studiepoeng. Eller må jeg fullføre alle tre årene?

Hve er fordelene med et årsstudium?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg har forstått, så er det egentlig det samme om du begynner på en treåring bachelor og hopper av etter et år, eller om du fullfører et årsstudium. Dette fordi et årsstudium ikke er noen grad, men heller et tilbud som gir deg studierett innenfor et fag i et år. Du får f.eks. ikke vitnemål etter å ha fullført et årsstudium, men du får en karakterutskrift som viser hvilke fag du har tatt. Den samme karakterutskriften kan du dog også få om du bare melder deg til enkeltemner, eller om du f.eks. begynner på bachelor og hopper av før du er ferdig. Den største fordelen jeg kan tenke på med et årsstudium, er at det kanskje virker mindre forpliktende enn å begynne på en hel grad.

Kanskje noen andre har noen andre innspill :)

Edit: Glemte å skrive at du selvfølgelig kan hoppe av et studie når du måtte ønske. Du har fortsatt kompetanse fra de emnene du har tatt, og du kan få en karakterutskrift, men du får altså ikke en grad.

Endret av 1503
Lenke til kommentar

Stemmer det 1503 sier. Den eneste forskjellen mellom bachelor og årsstudium er hvor lang studierett man har. Derfor bør man prioritere bachelor fremfor årsstudium, fordi man uansett kan hoppe av i bachelorstudiet.

Jeg kan også nevne at det på NTNU i fjor faktisk var høyere karaktersnitt for å komme inn på årsstudium enn på bachelor (noe som er høl i hue).

Lenke til kommentar

Det er vel rett og slett flere flinke folk som synes geografi er interessant, men ikke vet om de har lyst til å drive med det på heltid. De begynner på årkurset fordi det virker mindre skremmende, og regner med at de kommer inn neste år om de finner det interessant nok, i og med at de da vil ha ganske gode karakterer.

Eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...