Pallantir Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Dama kan få en ny jobb hun har lyst på, men må ha et sikkerhetskurs først. Og en del av det er å komme seg ut av helikoptervelt i overlevelsesdrakt, med pustelomme. Hun har klaustrofobi, og det omfatter også når vann lukker seg over henne. Har noen erfaring fra behandling av sånt? I første omgang har jeg kjøpt dykkermaske og snorkel, så hun kan lære seg å være under vann (i et 15 000-liters basseng i hagen). Høres det ut som et fornuftig utgangspunkt? Jeg har en god del fridykkererfaring fra mine yngre dager (nå flyter jeg nok mest på flesket...), og jeg har lært begge ungene å bruke sånt utstyr trygt. Men er det noen gode ideer til å gå løs på klaustrofobien, selve grunnproblemet? På forhånd tusen takk! Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Som de fleste angstrelaterte fobier, så er det vel kognitiv behandling som er det som fungerer best. Altså gjentatt eksponering. Så ved å begynne lett og tøye grensene litt og litt for hva hun tør, "farligere og farligere" vil være en god vei å gå. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 25. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2008 Takk for det! Ja, det var vel omtrent det jeg trodde (med litt mer legmannspreget språk, jeg er ikke så inne i sånt). Omtrent som jeg selv, som egentlig har høydeskrekk, men som nå klatrer rundt som en ape på taket av garasjen, som har vært under bygging i noen uker. Litt av gangen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå