Gå til innhold

Hva defineres som sex?

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest i Bibelen, pratet med mange forskjellige mennesker og lett etter de riktige svarene, er jeg fortsatt veldig usikker på hva Bibelen/Gud mener er sex?

Samleie i form av vanlig "konvensjonell" sex, er nokså greit, det er sex. Men, hva med de andre sex-formene? Oral-sex, hånd-sex osv, er dette en måte å lure seg selv til å tro at man kan ha et sexliv før ekteskap, eller er det greit å gjøre slike ting før ekteskapet?

(Før ekteskap):

Jeg har pratet med noen mener at all kjønnsorgan-kontakt er synd. Jeg har pratet med noen som mener at alt er lov, bare ikke "vanlig" sex. Noen sier at alt som ender med orgasme er synd.

Noen svarer litt "enkelt" å sier at det som er riktig for det enkelte paret, er greit...

Hva mener dere?

Hva definerer Bibelen som sex?

Endret av Sobrio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man må vel i alle fall beholde buksen til man har giftet seg?

Ja, det er en del som mener det! Og selvfølgelig, er det sikrest, og kanskje lurest og:=) Men, er det slik Bibelen forteller oss at vi skal leve?

Lenke til kommentar

etter hva jeg har lest i bibelen så har du vanlig samleie (som fører til forplantning) og sodomi (som ikke fører til forplantning).

om du har vanlig samleie med noen før ekteskapet må du betale familien og gifte deg med denne personen (mannen må betale). om du utfører sodomi så er ikke det lov i det heletatt.

merk at dette er etter hva jeg husker fra hva jeg har lest.

Lenke til kommentar

Du vet når du har hatt sex med noen. Dersom du behøver å lese en bok i ettertid for å være sikker på at du faktisk hadde det - så har du problemer.

Tror ikke bibelen er ment som en definisjonsguide for sex, det er noe du må kjenne på selv :)

Lenke til kommentar
etter hva jeg har lest i bibelen så har du vanlig samleie (som fører til forplantning) og sodomi (som ikke fører til forplantning).

om du har vanlig samleie med noen før ekteskapet må du betale familien og gifte deg med denne personen (mannen må betale). om du utfører sodomi så er ikke det lov i det heletatt.

Hva går under kategorien "sodomi"? Når jeg hører ordet sodomi, tenker jeg på dyresex og andre ubehageligheter, men så vidt jeg vet har ordet sodomi, forskjellige betydning, forskjellige plasser...

Lenke til kommentar

Sodomi, sist gang jeg sjekket, er å ta noen andre i toer'n.

Sodoma og Gamora? Guds dødsengel utsluttet byen fordi mennene gikk fra kvinnene, og henfalte seg til sodomi (anal-sex).

Lenke til kommentar
Du vet når du har hatt sex med noen. Dersom du behøver å lese en bok i ettertid for å være sikker på at du faktisk hadde det - så har du problemer.

Tror ikke bibelen er ment som en definisjonsguide for sex, det er noe du må kjenne på selv :)

Irrelevant innlegg, nesten på grensa til idiotisk. Spørsmålet dreier seg om hva man tror bibelen mener er sex, ikke hva man selv tenker om det. Kanskje det er du som har problemer, som ikke klarer å forstå et såpass godt forklart spørsmål?

Lenke til kommentar
Hva går under kategorien "sodomi"? Når jeg hører ordet sodomi, tenker jeg på dyresex og andre ubehageligheter, men så vidt jeg vet har ordet sodomi, forskjellige betydning, forskjellige plasser...

I følge kunnskapsforlagets blå ordbok:

sodomi -en seksuell perversitet (særl. om omgang med dyr)
Lenke til kommentar
Det eneste viktige her er vel hva du selv mener er sex?

Ikke når han spør ut ifra et religiøst synspunkt..

Personlig tror jeg bibelen mener sex som i penetrering, mest for å beskytte mot uønsket graviditet, og det å dele noe så nært med for mange. Selv om vi idag omtaler slikking og suging som munnsex, er jeg personlig innstilt på at det ikke er en del av avtalen.

Men - hadde vært interessant om noen med mer bibelkunnskap hadde noe lurt å si om dette? :)

Lenke til kommentar
Har ikkeno å si hva som defineres som sex. Mastrubering er også synd å det har alle gutter å jenter gjort, så er ikkeno å være redd for.

Finn et sted i bibelen som onani omtales som synd, så skal jeg belønne deg med en Aston Martin ;)

Lenke til kommentar
Har ikkeno å si hva som defineres som sex. Mastrubering er også synd å det har alle gutter å jenter gjort, så er ikkeno å være redd for.

Finn et sted i bibelen som onani omtales som synd, så skal jeg belønne deg med en Aston Martin ;)

According to the text, after God had killed Onan's older brother Er, Judah asked Onan to have sex with Tamar, Er's widow, so that the offspring could be declared Er's heir.[2] The narrative implies that Onan didn't object to the sex itself, but performed coitus interruptus, spilling his seed upon the ground, so that there wouldn't be any offspring he couldn't claim as his own;[3] the passage goes on to state that for this act, a displeased God killed him

Ikke direkte onani, men det er der ordet stammer fra (klikkbart sitat).

Lenke til kommentar

Irrelevant innlegg, nesten på grensa til idiotisk. Spørsmålet dreier seg om hva man tror bibelen mener er sex, ikke hva man selv tenker om det. Kanskje det er du som har problemer, som ikke klarer å forstå et såpass godt forklart spørsmål?

Står fast på dette og mener det er relevant i forhold til spørsmålet, selv om det kanskje var en smule flåsete formulert. Bibelen gir intet sikkert svar på hva sex er, og du får derfor problemer om du prøver å finne ut av det. Jeg er også sikker på at du må bruke din egen samvittighet/tro for å komme frem til en konklusjon.

Bibelen snakker også mye om utukt - som er like vanskelig å finne ut hva er.

Til og med jomfru, som i bibelen brukes både som symbol på moralsk renhet. (2. Korinter 11: 2—6), og fysisk: hun var jomfru, og ingen mann hadde hatt seksuell omgang med henne. Så kan man igjen lure på hva "seksuell omgang" er...

Igjen så sitter man med sin egen konklusjon/overbevisning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...