Gå til innhold

Mount av disker i RH8, ikke tilgang?

Anbefalte innlegg

Først litt info:

Disker: 3xscsi sda1, sdb1, sdc1

Problem:

Jeg vil mounte sdb1 og sdc1. Gjør følgende:

mount -t ext3 /dev/sdb1 /mnt/sdb1

Dette funker helt fint. Men det er bare root som har tilgang til disken (jeg får ikke skrevet til disken), brukeren heter iceraven (altså meg) og jeg vil gjerne legge en del mp3 etc på de diskene :)

hvis jeg skriver ls -lh så kommer følgende frem:

drwx------ 2 root root 16K Mar 12 12:22 lost+found

Hva må jeg gjøre for at jeg kan bruke disken?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har prøvd den også..hehehe

da får jeg følgende feilmelding:

mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sdb1,

or too many mounted file systems

Er jo veldig rart..trodde det skulle være ganske enkelt å tildele iceraven skrive/lese tilgang til de diskene...men det er det jo ikke:(

Lenke til kommentar

Har selv aldri brukt UID-parametren når jeg har mounta linux-filsystemer (ext2,ext3, reiserfs osv), men bare til fremmede filsystem som ikke har egen filsikkerhet, som f.eks FAT.

Står faktisk ingenting i man-siden som indikerer at det er tillatt å gjøre sånn. Eller er jeg blind? :roll:

Kan du ikke rett og slett mounte diskene så root har tilgang (du skrev jo over at det fungerte), og deretter bruke gode gamle chown/chgrp/chmod for å gi tilgang til icecraven.

Lenke til kommentar
Har selv aldri brukt UID-parametren når jeg har mounta linux-filsystemer (ext2,ext3, reiserfs osv), men bare til fremmede filsystem som ikke har egen filsikkerhet, som f.eks FAT.  

Står faktisk ingenting i man-siden som indikerer at det er tillatt å gjøre sånn. Eller er jeg blind?  

Kan du ikke rett og slett mounte diskene så root har tilgang (du skrev jo over at det fungerte), og deretter bruke gode gamle chown/chgrp/chmod for å gi tilgang til icecraven.

Du har sikkert rett, har bare brukt uid på NTFS og FAT.

iceraven prøv denne

$chown iceraven /mnt/sdb1

$chgrp users /mnt/sdb1

$mount -t ext3 /dev/sdb1 /mnt/sdb1 

Dette burde funke.

Lurt å legge den i /etc/fstab så den mountes ved boot :wink:

MarcelSB

Lenke til kommentar

det funket som et skudd det der :yes:

Takker :woot:

Dumt siste spm..har bare prøvd meg med cdrom'er og disker som har virket uten alt dette ekstra...

den ser jo slik ut (omtrent)

LABEL=/ / ext3 defaults 1 1

LABEL=/boot /boot ext3 defaults 1 2

none /dev/pts devpts gid=5,mode=620 0 0

none /proc proc defaults 0 0

none /dev/shm tmpfs defaults 0 0

/dev/sda3 swap swap defaults 0 0

/dev/cdrom /mnt/cdrom iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0 0

/dev/fd0 /mnt/floppy auto noauto,owner,kudzu 0 0

/dev/sdb1 /mnt/sdb1 ext3

problemet er hva jeg nå skal skrive? Det er jo snakk om flere kommandoer her som jeg ikke har brukt før...(hvor legger jeg chgrp og chown f.eks)

edit: jeg trengte bare å skrive chown iceraven /mnt/sdb1 så virket alt...da var jeg logget inn som root..er jo ikke så mye ekstra arbeid, siden dette er en 24/7 maskin...men hvis noen gidder å forklare meg fstab oppsettet så sier jeg "ja takk, begge deler" :)

Lenke til kommentar
jeg trengte bare å skrive chown iceraven /mnt/sdb1 så virket alt...da var jeg logget inn som root..er jo ikke så mye ekstra arbeid, siden dette er en 24/7 maskin...men hvis noen gidder å forklare meg fstab oppsettet så sier jeg "ja takk, begge deler"

se denne på min første post i tråden...

MarcelSB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...