Gå til innhold

Får en ekkel følelse i hodet av å spille Guitar Hero 3 på PC..


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Installerte GH3 på PC'n min, men blir dårlig i hodet av å spille mer enn 2 sanger, føles som jeg ser "optical illusion" når jeg ser ned i pc bordet, beveger seg på en måte bakover slik som gitaren i spillet.

 

Har null problem med å spille spillet med 42" tv'n eller på prosjektor, men skjer når jeg spiller det på pc.

 

Har også prøvd å flytte skjermen lengre bak, uten hell.

 

Har en 22" ASUS skjerm.. har aldri opplevd lignende med et spill før! Noen som vet om det er noen instillinger eller noe som må endres på for å få det til å virke bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

 

Installerte GH3 på PC'n min, men blir dårlig i hodet av å spille mer enn 2 sanger, føles som jeg ser "optical illusion" når jeg ser ned i pc bordet, beveger seg på en måte bakover slik som gitaren i spillet.

 

Har null problem med å spille spillet med 42" tv'n eller på prosjektor, men skjer når jeg spiller det på pc.

 

Har også prøvd å flytte skjermen lengre bak, uten hell.

 

Har en 22" ASUS skjerm.. har aldri opplevd lignende med et spill før! Noen som vet om det er noen instillinger eller noe som må endres på for å få det til å virke bedre?

 

 

 

samma skjer me meg, bare det skjer også på min 50 tommer tv, men jeg får ikke bare vondt i hodet :(, men tror ikke det er noen instillinger for å fixe de

Lenke til kommentar

Står vel på alle brukermanualer at man skal legge ned spillkontrolleren og kontakte lege øyeblikkelig hvis man får en følelse av nummenhet, svimmelhet eller lignende. Selv om dette er litt vel drastisk er det jo kanskje kjekt å vite om det er noe du kan gjøre for å forhindre dette flere ganger :)

Lenke til kommentar

Det er vanlig med guitar hero spillene. Har fått det selv på alle sammen når jeg har spilt de på PS2/X360. Jeg antar at grunnen til dette er at man har et stasjonært fretboard som spilleflate, der det kommer rundinger nedover og med en ikke-stasjonær bakgrunn. Så hvis man spiller en stund så begynner det å se ut som f.eks. veggen beveger seg osv. Selv plager ikke dette meg noe særlig og det går over ganske fort, men det er jo irriterende for de som blir veldig påvirket.

Lenke til kommentar

Det kalles tunellsyn for de som måtte lure. Helt ufarlig, men kan være litt ubehagelig. Får det selv når jeg spiller Guitar Hero III (Og II) uavhengig av skjermstørrelse. Som en annen sier er vel tingen at rundingene på gripebrettet (gitarhalsen(e)) beveger seg uavhengig av bakgrunnen og at hjernen dermed blir noe forvirret og må stille inn synet deretter. Vet ikke i detalj hvordan det der fungerer, det må nesten noen med utdanning innen psykologi/neurologi svare på.

 

Når det gjelder advarselen om svimmelheten og kvalmen gjetter jeg at det er mer relatert til muligheten for å få epilepsi-anfall enn tunnelsynet. Tunnelsyn er som sagt ikke farlig, bare ubehagelig.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Får sånn jeg og, uten kvalmen ol.

Men når jeg ser på vegger så bølger det litt ja, men det får vennene mine også, uten å syntes det er ubehaglig så da plager ikke dette meg.

 

Hvis du blir "ekstremt" (litt overdrevent) så burde du prate med lege å spørre hva du kan gjøre for at det skal forsvinne eller hva du skal gjøre med det?

Lenke til kommentar
Det er mange som ikke klarer å spille 3D-spill overhodet fordi de blir kvalme og får hodepine. Altså sjøsyke. Har ei venninne som er sånn, hun greier ikke spille HL2 uten å bli kvalm og kaldsvette.

 

eg klarer å spele samtlige skytespel untatt Halflife 2 og crysis utan å bli uvel etter ei lita stund med speling.

 

Det er eit kjent syndrom kallt Motion Sickness

"Symptoms of motion sickness may include:

- dizziness

- nausea and occasionally vomiting

- fatigue

- pallor (loss of color)

 

Ein grunn til at f.eks HL 2 kan gi "motion sickness" er at field of view er innstillt på 75 grade og ikkje 90 som i dei fleste spel. (dette er oversatt frå ein post). F.eks er Counter-strike innstillt på 90.

 

http://www.techspot.com/vb/all/windows/t-1...s-you-sick.html

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar

Har aldri opplevd noe lignende selv, og jeg har spilt alt fra Descent til Aliens Vs Predator (prøv å lek Alien og løp langs veggene og i taket...), Terminal Velocity, Guitar Hero 2, 3 og Aerosmith og Super Mario Galaxy. Høres merkelig ut å bli dårlig av å spille, så jeg ville nok tatt kontakt med lege om det er et problem for deg. Forhåpentligvis er det bare en bagatell, men det er vel best å være sikker? Det er ikke uten grunn alle spillene har en advarsel om epilepsi og alt mulig slikt. ;)

Lenke til kommentar

Sluttet å slå over på gamemode på skjermen min igår, klarte å spille igjennom siste 4 kapitlene på hard uten å bli særlig svimmel :)

 

Har aldri opplevd tunnelsyn på noe annet spill tror jeg, men når jeg spiller på 108" prosjektor (står en 4-5 meter unna den) så får jeg ikke tunnelsyn i det hele tatt.

 

Er vel fordi det er så stort?

Lenke til kommentar

Det at ting beveger seg får eg og, men mindre og mindre, merka det meir i begynnelsen.

 

Eg trur størrelsen på skjermen betyr ein god del ja. Når du går frå 42" til 22" må augene konsentrere seg meir for å lese notene, det blir eit mindre og meir fokusert synsområde. Det kan være noko du venner deg til etter kvart, men vil anbefale å bruke 42" så sant du kan. Ein PC kan f.eks. koples til ein TV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...