NdreS Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Ja, da er tiden kommet for å forkaste min gamle 19" til fordel for en større (og forhåpentligvis bedre) 24" lcd. Den gamle 19" er svært dårlig på både farger, responstid og svartnivå, så en oppgradering vil nok merkes uansett hva jeg kjøper. Jeg er likevel opptatt av å kjøpe en skjerm som kan vare noen år, og er villig til å investere litt penger(<6000) for å få god kvalitet. Jeg skal bruke skjermen til spilling, bilderedigering og film, så jeg er avhengig av grei responstid og gode farger. Et bra svartnivå har heller ikke skadet noen. Jeg har forstått det slik at skjermer med TN-paneler generelt sett er dårligere enn skjermer med andre panel, og har derfor lett litt rundt for å prøve å finne skjermer som har et annet panel. Det første jeg ser er jo at jeg må ut med en god del mer for å få skjermer uten TN-panel. Jeg ser at de fleste skjermene med TN-panel ligger mellom 3 og 4 høvdinger, men du må opp på 6 for å få noe annet. Er denne oppgraderingen verdt prisen? Har sett på Eizo 24" LCD FlexScan S2431WSEK til 6000. Er det verdt å kjøpe en så dyr skjerm kontra de billigere skjermene med TN-panel? Skjermer jeg har sett på til nå med TN-panel er: BenQ G2400W Samsung 24" LCD Syncmaster 2493HM Eizo Flexscan S2401W Jeg er i utgangspunktet helt blank på lcd-skjermer, så alle råd og forslag er velkommen. De skjermene jeg har valgt som eksempel er ikke de eneste jeg kan være interessert i, så om dere ønsker å anbefale andre skjermer er jeg åpen for det. Takker på forhånd for alle svar Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Samsung skjermen, som du oppga, skal være et svært godt kjøp. Når det gjelder Eizo så er disse skjermene spesielt rettet til folk som driver mye med bilderedigering og lignende. Lenke til kommentar
Looper87 Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 (endret) Jeg er også på leting etter en 24" med god bildekvalitet. Jeg krever også at skjermen har minimalt med input lag, da det er ødelegger hele spillopplevelsen å spille på en skjerm med høy input lag. Jeg vurderer også Eizo 24" LCD FlexScan S2431WSEK. Den er definitivt den beste på bildekvalitet av de skjermene du har nevnt. Gode farger, med så og si det beste svarnivået og kontrasten du får. Hva den har i input lag vet jeg ikke, men spekulerer i om den har rundt 20-30ms, siden de fleste andre Eizo 24" har dette. Les anmeldelse her. En annen skjerm jeg vurder er Hyundai W241D S-PVA, som nesten ikke har input lag i det hele tatt (max 3ms). Denne er ikke så god på kontrast og svartnivå, men i følge anmeldelser skal fargene være vibrante og den subjektive bildekvaliteten skal være meget god. Definitivt bingo, om gaming er det viktigste. Hvis du er glad i glossy coating på skjermen, så er HP w2408h ett godt valg. I følge anmeldelser er den subjektive bildekvaliten knallbra. Den sliter allikevel med endel input lag, helt opptil 30ms. For å sammenligne skjermer, er Digital Versus en veldig bra side. Endret 26. juli 2008 av Looper87 Lenke til kommentar
Boye Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Ligger en Eizo 2431 på Posten / butikken å venter nå. Kan komme med rask feedback iløpet av dagen, men får ikke sammenliknet direkte mot noen eldre SIPS skjermer før uti midten av august (sommerferie). Foten er den som kan lage mest problemer Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Ser frem til tilbakemeldingen den Boye Lenke til kommentar
Boye Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Nå er det sommer ja, glemte hele greia Skjermen har kommet og kjører, men forløpig på en gammel maskin ettersom ny PC ligger i deler. Hadde håpt å fått den opp idag, men forløpig over analogt er skjermen veldig god. Innsynsvinkelen er litt mer interessant her hvor man ser fargemetning endre seg ved selv små vinkler. Ikke tenk 150+ grader, disse er HELT på bærtur...bildet er selvfølgelig leselig, men fargene endrer seg ganske fort. Men på -en- måte er den bedre enn SIPS skjermene - ingen voldsomt synlige hvite/lyse hjørner. Mer uniform. Selve bildet generelt virker bedre og spesielt jevnere enn på photon20visionII SIPS skjermene mine, dog fargene er jeg litt usikker på. Sort er helt klart mørkere, skal bli morro å spille i mørket endelig! Testet ut Thief3, som var en helt annen opplevelse enn på SIPS skjermene, helt klart et mer CRT-aktig bilde. Ingen piping, selv på 0% lysstyrke. Gammajustering fra menyer, men kanskje det beste (for min del): ScreenManager PRO. Er skikkelig tilhenger av denne, styring av skjerm via programvare selv om dette også kan gjøres fra meny i selve skjermen. Testet Two Worlds Pinball, noe som faktisk så bedre ut her enn SIPS skjermene. Forløpig har jeg ikke visuelt merket spesifikke farger som henger igjen i forhold til andre (SIPS skal være veldig lineære, dette er SPVA). Foten er stor og rund, men minner mer om en babe som bøyer seg overdrevent frammover hvor ansikt er skjerm Baken kraftig ut, mens selve skjermen praktisk talt kan senkes helt ned på skrivebordet ELLER man kan ha keyboardet under. Føttene på SIPS skjermene var en X-type hvor riktignok skjermen tok mindre plass bak men også hindret keyboard+mus å komme skikkelig innpå skjermen. Meeen...skal bli mer interessant når jeg virkelig får koblet opp skjermen på DVI. 1920x1200 over analogt fungerer forbausende bra egentlig og mykheten i bildet minner veldig om CRT. Det jeg likte veldig godt var en noenlunde fornuftig lysstyrke, og framdeles et kjempebra bilde selv på 0% lysstyrke...i text modus Endret 31. juli 2008 av Boye Lenke til kommentar
molsen Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Endrer fargene seg på S2431? Trodde den hadde noe av det beste SPVA-panelet man kunne få til riktig side under 10000 jeg. Og foten, den blir altså levert med ei rund plate nederst? Ser på noen blider at den har X-foten, synes X-foten er litt "Eizo" jeg men (fjongt altså).. Og heving og senking, den har vel en sylinder som hever og senker den? Og ikke slike ledd? Edit: Fant ut at det er to føtter til skjermen. Endret 2. august 2008 av molsen Lenke til kommentar
Boye Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Det er to versjoner ja, hvis du kan finne den med X Fargeendring ved vinkel ja, men forventet egentlig dette når jeg gikk for SPVA. Nå har jeg vært veldig bortskjemt med noen knallgode SIPS skjermer (som har sine svakheter igjen), hvis du ikke har sett en god SIPS før spørs det om du faktisk vil legge merke til det i starten. Skjermen har såpass mange andre styrker, f.eks. veldig komfortabelt sortnivå (blokkering av lys), den virker nesten kaldere i drift, null piping selv på 0% lysstyrke, mer uniform belysning ++++ at for min del er dette ikke et problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå