Uxzuigal Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Jeg vet ikke helt om jeg går for langt med denne posten, men vi får se, først av alt vil jeg at folk skal vite at jeg ikke har noe imot sivile folk i USA eller UK, Spania.. Jeg blir enormt provosert av den såkalte "krisen" som USA er i nå, USA har ingen grunn til og angripe IRAK i det hele tatt, og jeg er forbanna på all den satans propegandaen dems, jeg blir lei at USA spiller den stygge lille "uskyldige hånden av rettferdighet" og jeg er lei at de tror de er best, verdens politi og whatnot jeg skulle selv ikke hatt mye for og trykke på den røde knappen og sørget for at bush og hans stabb lå i graven, Den dagen Bush er død skal jeg selv danse av glede, måtte Bush og regjeringen DØ!! Og ang. Olje? --------------------------- At the time, financial analysts suggested that Iraq would lose tens of millions of dollars in value because of this currency switch; in fact, over the following two years, Iraq made millions. Other oil-exporting nations, including Iran and Venezuela, have stated that they are contemplating a similar move. If OPEC as a whole were to switch from dollars to euros, the consequences to the US economy would be catastrophic. Investment money would flee the country, real estate values would plummet, and Americans would shortly find themselves living in Third World conditions. Currently, if any country wishes to obtain dollars with which to buy oil, it can do so only by selling its goods or resources to the US, taking out a loan from a US bank (or the World Bank—functionally the same thing), or trading its currency on the open market and thus devaluing it. The US is in effect importing goods and services virtually for free, its massive trade deficit representing a huge interest-free loan from the rest of the world. If the dollar were to cease being the world's reserve currency, all of that would change overnight. For US geostrategists, the prevention of an OPEC switch from dollars to euros must therefore seem paramount. An invasion and occupation of Iraq would effectively give the US a voting seat in OPEC while placing new American bases within hours' striking distance of Saudi Arabia, Iran, and several other key OPEC countries. … The Americans' worst nightmare would be a strategic and economic alliance among Europe, Russia, China, and OPEC. Such an alliance possesses an inherent logic from the viewpoint of each of the potential participants. If the US were to try to prevent such an alliance by playing the only strong card still in its hand—its weaponry of mass destruction—then the Great Game could end in ultimate tragedy. ------------------------------------------- Brenn i helvete! Og om dette gikk for langt ber jeg om unskyldning. Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Hvem er det du siterer? Lenke til kommentar
covah Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Kan vi ta en som linker til NKP og RV seriøst? Han tilhører tross alt en minoritet med meninger som avgikk med døden i forrige årtusen edit:trøkkleif Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Kan vi ta en som linker til NKP og RV seriøst?Han tilhører tross alt en minoritet med meninger som avgikk med døden i forrige årtusen edit:trøkkleif Skiller vi sak og person her? Og hvis det naa er ei "roed" side han linker til, bringer det oss automagisk tilbake til "kommunist-forfoelgelsestiden" i USA hvor man knapt kunne yttre ett "annerledes" synspunkt med mindre man foerst sa: "Jeg er ikke kommunist, men..."? Kanskje det heller er deg som lar dine meninger paavirke din evne til aa ta andres argumenter for det dem er. Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 17. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2003 Hvem er det du siterer? Det var en student eller professor i USA ,desverre husker jeg ikke navnet covah: Kom gjerne med argumenter mot og ta meg seriøst, men du er vel som denne USA fanatikeren jeg akkurat sloss mot i et tungt verbalt skyts, sitter enda og irriterer meg over hvor blinde folk kan bli... Lenke til kommentar
Bach Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Den dagen Bush er død skal jeg selv danse av glede, måtte Bush og regjeringen DØ!! Brenn i helvete! Når du kommer med slike utbrudd og kaller det "sterke meninger" er det liten vits i å bli sur når du får svar av den typen covah presterer. Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 17. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2003 Den dagen Bush er død skal jeg selv danse av glede, måtte Bush og regjeringen DØ!! Brenn i helvete! Når du kommer med slike utbrudd og kaller det "sterke meninger" er det liten vits i å bli sur når du får svar av den typen covah presterer. Jeg har ikke sett megsur? Tenk før du skriver. Desutten er hans argumenter helt på jordet.. Lenke til kommentar
Bach Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Desutten er hans argumenter helt på jordet.. Helt enig! Men "Bush må dø"-argumenter tilfører ikke debatten rare greiene. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Ikke rart at er krig her i verden når sakligheten ikke får spillerom ! bruk vanlig folkeskikk i diskusjoner ! Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 17. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2003 hehe, bruker Bush sin retrotikk (hvordan d en nå skrives) "Ur evil, u gotta Die" Lenke til kommentar
covah Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Ups, traff jeg et sårt punkt? Er nok enig at jeg tok i litt ekstra, akkurat som Snabbens innlegg. Jeg har ingenting imot Snabben personlig, jeg vet ikke engang hvem han er. Dersom du følte at jeg gikk etter deg personlig, ber jeg om unnskylding for det. Jeg kjenner mange såkalte "røde", og flere av dem er faktisk gode venner. Jeg er heller ikke noe rosenrødt forhold til Bush, så å kalle meg "USA fanatiker" er rett og slett feil. Det jeg HAR noe imot, er en politisk ideologi som som har spilt fallitt. Kommunismen er død. Forrige århundre beviste at kommunismen er en politisk kuriositet som aldri kommer til å virke i praksis. Dette rett og slett fordi folk er ulike, og har ulike behov. Bortsett fra første og andre verdenskrig, er det nok ikke noe som har drept flere og ødelagt mer enn kommunismen gjennom 1900 tallet. Statistikken er grusom. Stalin: ~6 mill. døde PolPot: ~2 mill. døde Dette er bare omtrentlige tall, siden ingen vet hvor mange det egentlig var som døde. I tillegg til disse, må vi ta med alle de som døde pga. at politikken som ble ført, ødela livsgrunnlaget og matproduksjonen de var avhengige av (feks. hugersnøden i Sovjet på 1920 tallet). Så vidt jeg vet (rett meg gjerne dersom jeg tar feil), er det ingen andre (igjen dersom man ser bort fra første og andre verdenskrig) noen som har stått ansvarlig for flere drap enn disse to. Begge førte en politikk de mente var kommunistisk. Personlig mener jeg kommunisme er like farlig som feks. nazisme, islamsk fanatisme (Saddam) og kristen fanatisme (Bush). Kall gjerne meningene mine latterlige, men jeg lever tross alt i et samfunn der jeg har RETT til å ha mine egne meninger. Hadde jeg levd i et samfunn som NKP og RV henter sine ideer fra, måtte jeg pent bare ha hatt "politisk korrekte" meninger, ellers hadde jeg blitt sent til Sibir (eller værre). Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 Har jeg et problem med hodet mitt? [EDIT: Tydeligvis, siden jeg ikke kan lese en signatur.] Jeg klarer nemlig ikke aa se hvor kommunismen kommer inn i bildet naar utgangspunktet er kritikk av USA. Kanskje det er det at jeg ikke er gammel nok til aa huske andre verdenskrig... eller noe. Foroevrig, Covah, kanskje du har faatt med deg at bl.a. det amerikanske "demokratiet" (etter min mening mer ett aristokratisk plutokrati) staar litt "bedre til for hogg" naa naar det ikke lenger, klynkende og pistrende som en liten, skabbete kjoeter, kan gneldre om at det eneste alternativet til deres versjon av "demokratiet" er kommunismen slik den ble praktisert i Sovjet? Er det mulig for deg aa akseptere tanken at "det beste man har ikke noedvendigvis er godt nok", samt det at man trenger strengt tatt ikke aa komme med gode alternativer for aa ha "rett" til aa komme med en "gyldig" klage? ...kanskje jeg maa spesifisere at jeg er ingen kommunist? Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 18. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2003 Ups, traff jeg et sårt punkt? Er nok enig at jeg tok i litt ekstra, akkurat som Snabbens innlegg. Jeg har ingenting imot Snabben personlig, jeg vet ikke engang hvem han er. Dersom du følte at jeg gikk etter deg personlig, ber jeg om unnskylding for det. Jeg kjenner mange såkalte "røde", og flere av dem er faktisk gode venner. Jeg er heller ikke noe rosenrødt forhold til Bush, så å kalle meg "USA fanatiker" er rett og slett feil. Det jeg HAR noe imot, er en politisk ideologi som som har spilt fallitt. Kommunismen er død. Forrige århundre beviste at kommunismen er en politisk kuriositet som aldri kommer til å virke i praksis. Dette rett og slett fordi folk er ulike, og har ulike behov. Bortsett fra første og andre verdenskrig, er det nok ikke noe som har drept flere og ødelagt mer enn kommunismen gjennom 1900 tallet. Statistikken er grusom. Stalin: ~6 mill. døde PolPot: ~2 mill. døde Dette er bare omtrentlige tall, siden ingen vet hvor mange det egentlig var som døde. I tillegg til disse, må vi ta med alle de som døde pga. at politikken som ble ført, ødela livsgrunnlaget og matproduksjonen de var avhengige av (feks. hugersnøden i Sovjet på 1920 tallet). Så vidt jeg vet (rett meg gjerne dersom jeg tar feil), er det ingen andre (igjen dersom man ser bort fra første og andre verdenskrig) noen som har stått ansvarlig for flere drap enn disse to. Begge førte en politikk de mente var kommunistisk. Personlig mener jeg kommunisme er like farlig som feks. nazisme, islamsk fanatisme (Saddam) og kristen fanatisme (Bush). Kall gjerne meningene mine latterlige, men jeg lever tross alt i et samfunn der jeg har RETT til å ha mine egne meninger. Hadde jeg levd i et samfunn som NKP og RV henter sine ideer fra, måtte jeg pent bare ha hatt "politisk korrekte" meninger, ellers hadde jeg blitt sent til Sibir (eller værre). Hehe nei tok det ikke personlig, syntes det var litt ubegrunnet bare, men jeg forstår godt hva du mener, Pol Pot, Mao , Stalin , alle var slemme diktatorer, feilede ledere som ikke greide og holde grådigehetn sin vekk, dette ødla for dem, Stalin var "grei man" men endte opp som paranoid, og dette ser vi jo resultatet av:/ Jeg tror at Pol Pot, Mano og Stalin står for mye av kommunismens dårlige rykte, men vi må også huske Lenin, den gode lederen.. under Lenin hadde faktisk russland det ganske bra, til at han desverre ble fjernet, Lenin fulgte Karl Marx sin bok til punkt og prikke.. hvis vi kunne gjøre dette helt og holdten i et land nå i dag ville det fungert tror jeg, vi er et mer moderne samfunn nå også, så Tryranni ville neppe lykkes som i gamle dager... Men dessvere er det nok ikke kommunismen som har drept mest her:( Imperalismen... I min leve tid har 248,200,000 mennesker mistet livet av Sult i Afrika, som vi kan takke den "vestlige" verden, Kapitlismen og Imperalismen, såkalte Demokratiske land... Man må også huske de som har død i IRAK over de siste 10årene pga. at vi har blitt hindret av USA og sende medisiner ned dit(som kunne brukes til og lage kjemiske våpen, men samtidig stoppe blødninger f.eks) og de som døde som følger av krigen. Kuwait, Highway of Death, 40,000 døde , Ble skutt når de fluktet, uten våpen. Atom Bombene, 200,000 Døde.. jeg hadde engang en liste der det sto alle dødene BARE USA sto for, tror det var mellom 1,5 og 2millioner mennesker... Det er trist dette nå som IRAK igjen må ut i krig om 48 timer.. selv tror jeg det begynner og regne skud raktetter i dag.. får håpe han tar med seg Sharon... Du ser klart covah, ikke mange som gjør det i dag... Thumbs up! Edit: Og husk de MANGE som har død i etterkant av atom bombene, og fått missdannelser. Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 Jeg tror at Pol Pot, Mano og Stalin står for mye av kommunismens dårlige rykte, men vi må også huske Lenin, den gode lederen.. under Lenin hadde faktisk russland det ganske bra, til at han desverre ble fjernet, Lenin fulgte Karl Marx sin bok til punkt og prikke.. hvis vi kunne gjøre dette helt og holdten i et land nå i dag ville det fungert tror jeg, vi er et mer moderne samfunn nå også, så Tryranni ville neppe lykkes som i gamle dager... Når det gjelder Lenin er jeg litt uenig i det du sier. Er enige i at hans intensjoner for det sovjetiske folk var gode. Og på mange måter hadde mange det relativt bra i Sovjet i den første tiden undre Lenin. Bedrende økonomi, mindre arbeidsledihet, bra utbygging kominikasjons og infrastruktur osv. Men allerde i 1920 begynnte fengslingen av politiske mottandere, folk som tenkte annerledes, universitetsannsatte, studenter, fagforeningsledere, bønder, journalister og religiøse. Dette er utførende beskrevet i Aleksandr Solzhenitsyn's The Gulag Archipelago: 1918-1956. Han viser hvordan Sovjet som et komunistisk land utviklet seg til et totalitrært regime under Lenin. De første tendensene til dette kom allerede i 1918 men det var først i 1920 at det virkelig utartet med sendinger av store mengder fanger inn i Gulag systemet. Jeg vil oppfordre deg til å lese denne boken. Tror faktisk det er vanskelig å forstå hvordan komunismen og indirekte det politiske system RV står for kan fungere i praksis uten å ha lest denne boken. Den er kanskje den beste politiske relaterte boken jeg har lest. Du finner den hos de fleste bokhandlere og bibloteker. Amazon har den for under 200 kr inkludert frakt. http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0...4044341-7393445 Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 19. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2003 Den skal jeg lese:) Er selv SU Medlem, men linker til RV siden de er imot krigen, slik som jeg. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Johan Galtungs tall: usa: antall intervensjoner / krig i utlandet: 234 siden 1804 67 siden andre verdenskrig mellom 12 og 16 millioner mennesker drept utenfor usa's grenser, drept av amerikanerne. hør på dette intervjuet Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 22. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2003 Jau.. Jeg vil nå være litt kritisk til noe av det han sier da.. men tallet på invasjoner og drepte etc kan nok stemme. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 Jau..Jeg vil nå være litt kritisk til noe av det han sier da.. men tallet på invasjoner og drepte etc kan nok stemme. selvfølgelig, sannheten er som solstrålene som brytes mot en diamant, de går i mange retninger (eller hva det heter), det finnes sjelden en sannhet (hvis man i det hele tatt kan bli enig om definisjonen av begrepet sannhet da) Galtung er i allefall moro å høre på, han er passe sær Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 23. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2003 hehe, men, vi må alltid huske at "Truth is the first victim of war" som en generals fra 1800 tallet sa... bare see CNN og Skynews nå, så mye propeganda og mostigelser at du må seriøst ha kunskap om hva propeganda er for at du skal greie og skille sannhet fra løgn, selv går jeg på media skole og dette er jo helt sykt... Lenke til kommentar
gaffa Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 hmm... jeg vil gjerne minne dere på at hvis ikke usa hadde kommet oss til unnsetning i 2. verdenskrig hadde høystsannsynelig hele europa blitt styrt av en maktgal og fanatisk man ved navn adolf hitler. vi har mye å takke usa for. det er liten tvil om at det irakiske folk lider under Saddam, de har det jævli. og for alt vi vet kan han våpen som har kapasitet til å drepe ufattelig mange mennesker. hvis ingen gjør noe med han, kan han jo bare få holde på som det selv passer han, det kan bli skummelt jeg sier ikke at dette rettferdigjør denne krigen usa har satt igang nå, jeg prøver bare å få frem at det er vansklig med noen fasit i denne saken. se det fra flere sider. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå