Gjest Slettet+872348 Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) . Endret 8. april 2009 av Slettet+872348 Lenke til kommentar
Soldatmbx Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Hva er det du har i syn? Altså mot det tall systemet forsvaret bruker på sesjon. Da 1 er dårligst og 9 er best? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 det kan bety at du blir sendt hjem etter testen ja... Lenke til kommentar
40mm Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Regner med du fikk karakteren 4 på synet eller ? Lenke til kommentar
xSamuraix Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Hvor dårlig syn har du? Jeg har -1.5 selv, men vet ikke hvor dårlig dette er i forhold til det å kunne komme videre på sesjon. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Du skal nesten være blind for å bli sendt hjem. Det kjipe er at ganske mange tjenestemuligheter forsvinner om du får dårligere enn karakter 5. Og til deg over; -1.5 er ikke spesielt dårlig. Du havner vel på 6 eller 7. Lenke til kommentar
nls Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 -1.5 holder dog ikke til intops klarering Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Med karakter 4 er sjansen for hjemreis meget tilstede dessverre. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Synet kan derimot fikses med laser, koster, men de som får det fikset sier det er verdt det. Lenke til kommentar
compesce mentem Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Ja det er store sjangser for det, de første dagene du er i millitæret blir syn, hørsel, osv testet, består du ikke med blir du nok sendt hjem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+872348 Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) . Endret 8. april 2009 av Slettet+872348 Lenke til kommentar
henky Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 En i troppen som har +/-6 på begge øynene. Tror han blir sendt hjem imorra, en uke etter innrykk. Rettelse, sendt et annet sted. Tror de gjør det de kan for å sende deg et sted du vil være, istede for å sende deg hjem. Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 hei. jeg har +5,5 og fikk beskjed om at jeg ikke var feltdyktig så jeg kunne velge om jeg ville være i militæret eller ikke. Legen sa at jeg antagelig bare kom til å drive med brakkevask og annet møkka arbeid. Så da valgte jeg å dra hjem Den karakteren du fikk på sesjon er bare piss, jeg fikk 7 av 9 på syn på sesjon og blir stemplet som ikke feltdyktig på innruleringa. Men hvis du absolutt vil inn så får du lov til det, men det er ikke garantert at du får bli med på morsomme øvelser og sånt. Men prater du med legen så har han en del peiling på hva du kan gjøre i militæret. Lenke til kommentar
newcom Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 (endret) Jeg vet ikke hva slags karakter jeg fikk på synstesten under sesjon, men ble tjenestedyktig og er nå innkalt til luftvernartilleribat på Ørland. Selv har jeg ca -0,75 på begge øynene og bruker kjørebriller. Jeg har et sterkt ønske om å gjennomføre førstegangstjenesten, men er veldig redd for å bli sendt hjem etter innrykket. Bør jeg bekymre meg, eller skal det gå fint? (Kjenner til flere som har dårligere syn enn meg som skal til hæren og slikt) Endret 4. august 2008 av newcom Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Jeg hadde lyst til å fullføre førstegangstjeneste, men med å ha -7 på begge øyer, så ble det karrieren min i millitæret kort. Fikk 9 på alt annet enn syn, der fikk jeg 3 Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Jeg har noen venner som faktisk opplevde det å få verre syn i den perioden og de fikk valget om de ville i forsvaret eller ikke. Jeg har selv -5.5 på begge øynene,så jeg vet ikke helt om jeg kommer inn eller ikke. Men håper at jeg slipper. Lenke til kommentar
Der Kommissar Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Jeg ble dimmet i går på innrykk til 2. bataljon. Ble visst ikke erklært tjenestedyktig på sesjon, men siden jeg var motivert satte sesjonsoffiseren synskarakteren min opp til 5. Snakk om å gi meg en forbanna bjørnetjeneste. Øyelegen på Sessvollmoen sa at jeg enten kunne velge å dimme, eller kanskje få tatt rekrutt og videre en kontortjeneste eller lignende, men at de fleste dimmet. Jeg sa at jeg ikke ville dimme, men på dimmisjonskontoret ble jeg bare møtt med en hastig dame som bare ville ha meg på første fly tilbake til Tromsø. Har forresten -4.50 på venstre, og -4.25 på høyre. Selv om linser under førstegangstjenesten skal gå bra, så er jeg liksom "en fare" under en krigssituasjon. Meg i ræva! Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) 2 historier fra gamle dager (1998), vet ikke om det er relevant i disse dager: En klassekammerat med dårlig syn (husker ikke hvor dårlig, men han var blind uten briller) dro på sesjon her i Bergen, fikk beskjed at han måtte inn (Troms), men nok kom til å bli sendt hjem ved første legesjekk. (Grunnet syn). Han pakket en sekk for 4 dagers opphold som han var veldig instilt på (han ville ikke være der), kom opp, bestod legesjekken og måtte bli der hele verneplikten. Nedtur for ham:-) En annen på min tropp på madla, Erik: Vi ble vekket av "alarm" midt på natten, jaget ut og løp rundt en stund. Deretter skulle vi lære en fremrykning og dekningsøvelse med 4 personer. Befalet viste, og en og en gruppe kom frem og gjentok øvelsen riktig. Helt til Eriks gruppe kom frem. De andre gjorde som de skulle, han løp rundt som en hodeløs høne. Befale brøt inn og spurte hva i h.... han drev med, og svaret var: "Jeg fikk ikke tid til å ta på meg linsene. Jeg har minus 6 på begge øynene og har ikke sett en dritt siden vi forlot kasernen". Så, etter min erfaring så kommer man inn med dårlig syn. Endret 12. august 2008 av Ekko Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Får man 4 av 5 på sesjon slipper man førstegangstjeneste. Og det har jeg førstehåndserfaring med. Fikk beskjed om at dersom jeg mistet briller/linser på en utflukt ville jeg ikke finne tilbake til basen. Gikk jo som jeg håpet igrunnen. Men jeg tror nok at dersom du er ærlig anngående synet, viser en synsseddel til legen (veldig viktig så du kan bevise hvor dårlig synet er) dimmer du nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå