term4evr Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) tenkte aa sette sammen neste pc og lurte paa om dette er et bra oppsett PC vil bli brukt til gaming...... og film osv... https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=78443 dette kommer paa ca 18 000 kr hos prisguiden vet lite om hovedkort, saa lurte en del paa det, og vet enda mindre om str;mforsyning:) Setter pris paa alt av hjelp! Endret 26. juli 2008 av term4evr Lenke til kommentar
Scarn Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Hovudkortet trur eg skal vere ganske bra. Her er ein test frå Itpro Trur kanskje straumforsyninga blir litt i det minste laget. Skal du ikkje ha operativssystem? Må du absolutt kjøpe frå komplett? Kunne nok spart nokre kroner av å kjøpe ein anna plass. Om du skal ha DDR3 får du bestemme sjølv, det er nok fortsatt overprisa. Og er du sikker på at du ikkje heller vil ha 1TB-disk istadenfor WD VelociRaptor-en? Endret 25. juli 2008 av Gizmo93 Lenke til kommentar
term4evr Skrevet 26. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2008 la over listen til prisguiden, og har byttet str;mforsyning. skal sjekke opp om ikke en st;rre hard disk ville v;rt bedre:P Lenke til kommentar
term4evr Skrevet 26. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2008 la over listen til prisguiden, og har byttet str;mforsyning. skal sjekke opp om ikke en st;rre hard disk ville v;rt bedre:P Satt opp operativsystem ogsaa, ble litt ekstra med det:P Takk for tipsene Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Konge Oppsett! Men ville kanskje vurdert en annen Prosessor kjøler, enten Noctua U-12 (eller hvis du foretrekker enkel innstalasjon: Thermaltake Big Typhoon VX). Hvis du ikke skal overklokke prosessoren, Q9450, så ville jeg heller gått for en Dual Core CPU, som E8500. Dessuten er den mye snillere på temperaturene. Lenke til kommentar
Scarn Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 (endret) Konge Oppsett!Men ville kanskje vurdert en annen Prosessor kjøler, enten Noctua U-12 (eller hvis du foretrekker enkel innstalasjon: Thermaltake Big Typhoon VX). Hvis du ikke skal overklokke prosessoren, Q9450, så ville jeg heller gått for en Dual Core CPU, som E8500. Dessuten er den mye snillere på temperaturene. Thermalright ULTRA120 Extreme er noko av det heftigaste ein kan faa tak i naar det gjeld luftkjoling. Husk aa kjope ekstra vifte. Endret 27. juli 2008 av Gizmo93 Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Ja, helt riktig, TRUE er den beste Luftkjøleren, men den er også dyr. Og når trådstarter ikke skal overklokke så er ikke TRUE det beste valget. Nå har jeg også fått beskjed om at Big Typhoon VX ikke selges lengre (den går ut av produksjon), og ingen av netsjappene har den. Var/er jo egentlig en konge kjøler iforhold til pris. Lenke til kommentar
ikek Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 hvilken skjerm skal du bruke til oppsettet? 2x 4870 kan bli overkill hvis du sitter på en skjerm med 'lav' oppløsning... Hvis du leser litt på forumet så anbefaler mange å kjøpe dual core i stedet for quad, hvis fokuset er på spilling. Få spill utnytter quad... DDR2 vil nok gi mer for pengene, du heller kjøpe et hovedkort som støtter både ddr2 og ddr3 hvor du kan oppgradere ram når ddr3 blir billigere. er usikker på om en 1000 watts PSU vil være for mye, jeg antar at du ikke skal overklokke... Da holder det kanskje med en sikkelig 600w PSU med nok amp's på railsa. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 (endret) hvilken skjerm skal du bruke til oppsettet? 2x 4870 kan bli overkill hvis du sitter på en skjerm med 'lav' oppløsning... Hvis du leser litt på forumet så anbefaler mange å kjøpe dual core i stedet for quad, hvis fokuset er på spilling. Få spill utnytter quad... DDR2 vil nok gi mer for pengene, du heller kjøpe et hovedkort som støtter både ddr2 og ddr3 hvor du kan oppgradere ram når ddr3 blir billigere. er usikker på om en 1000 watts PSU vil være for mye, jeg antar at du ikke skal overklokke... Da holder det kanskje med en sikkelig 600w PSU med nok amp's på railsa. Slike Hovedkort som støtter både DDR2 og DDR3 anbefales ikke, spesielt disse kortene Msi har. Det oppsettet trådstarter har er rett og slett konge, om det direkte er verdt 18 000 er en annen ting, men utifra midlene sine, så virker det som om trådstarter kun vil ha en meget bra gamer Pakke - Noe den er. Endret 27. juli 2008 av Giallorossi Lenke til kommentar
ikek Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Uansett budsjett burde kjøper prøve å skaffe seg den best mulige dealen dvs mest for pengene. Med mindre det er prioriterte hensyn e.g. bruksområde og estetikk. Om oppsettet er 'konge' eller ikke er irrelevant. Trådstarter har spurt om råd angående oppsettet og da bør han få det best tilgjengelige rådene... 1. Trenger han virkelig en quadqore når en dual core vil egne seg bedre til den spesifiserte bruken (SPILLING) en E8400 eller E8500 vil egne seg mer enn nok til spilling. 2. DDR3 koster skjorta, er de ekstra prosentene med ytelse virkelig verdt prisen? 4gb ram til nærmere 4000 er dyrt for å si det mildt. 3. 2x 4870? med mindre man kjører i 1980x1200 oppløsning så burde ett kort gjøre jobben med dagens tilgjenglige spilltitler... 4.En kvalitets PSU med 600 watt brude nok holde så lenge den har nok amp på railsa. 1000watt blir kanskje mye i og med at han ikke skal overklokke. Det finnes sikkert utallige tråder om dette i PSU delen av forumet. 5. hva med å kjøpe 2 raptordisker som hvil gi bedre ytelse i raid, eventuelt kjøpe en lagringsdisk... 6. WIndows vista: trenger man ultimate eller holder det med home premium? 7. bytt ut den zalman cpu kjøleren, med for denne for eksempel https://prisguiden.no/product.php?productId=56924 (husk å kjøpe vifte til den) Når det gjelder hovedkort som støtter både ddr2/3 så har du sikkert rett i det, uansett så hadde jeg ikke gått for et msi kort. personlig hadde jeg gått for ett asus kort men men. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Hehe, Når trådstarter sier han vil gi max 18 lapper for en Pc, så går jeg utifra at han vil ha en bedre PC enn de fleste andre, dvs en som yter enda litt bedre - Og det koster. Og med trådstaters sitt oppsett får han det. Når det gjelder Raptor disker så yter dem ikke nevneverdig bedre enn vanlige Sata disker, utennom Velociolraptoren (Men den koster rimelig mye også). Dessuten, skal du kjøre Raid, så er ikke Oneboard kontrolleren å anbefale, usikkert. En ekstern kontroller er å anbefale (Men det koster). Lenke til kommentar
term4evr Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 Hei! takk for mange gode forslag, kommer litt sjeldent innom og titter paa svar, da jeg backpacker rund i kina for ;yeblikket:P Har byttet ut cpu kj;leren og satt opp en vanlig hard disk, da jeg fant ut at jeg har en veloci raptor hjemme jeg kan sette inn i den nye pc:P sparte litt penger der! Vel burde jeg gaa ned til 700 eller 800 W PSU? har det noe aa si? Lenke til kommentar
term4evr Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 1 sp;rsmaal til:P s;kte paa minne DDR i 4 GB og fant disse OCZ DDR3-1600 Platinum EB XTC 4 GB (2 x 2048) 4096 MB, PC3-12800 5 1739,- Corsair TWIN3X DDR3-1600 XMP 4096 MB (2 x 2048 MB) 4096 MB, PC3-12800 7 3313,- Dette er vel dobbel pris paa corsair sitt..... ser at det staar XTC paa det billige og XMP paa det dyre:P hva burde jeg ta? Lenke til kommentar
KjellKjekken Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 1 sp;rsmaal til:Ps;kte paa minne DDR i 4 GB og fant disse OCZ DDR3-1600 Platinum EB XTC 4 GB (2 x 2048) 4096 MB, PC3-12800 5 1739,- Corsair TWIN3X DDR3-1600 XMP 4096 MB (2 x 2048 MB) 4096 MB, PC3-12800 7 3313,- Dette er vel dobbel pris paa corsair sitt..... ser at det staar XTC paa det billige og XMP paa det dyre:P hva burde jeg ta? Du kan evt gå for 4 x 1024 brikker http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=135144 OCZ DDR3 PC3-14400 1800MHz Platinum EB XTC Dual Channel 2GB Kit(2x1024MB) Disse koster 908 NOK pr sett (totalt 1916 totalt). Dette er dessuten godkjent for enda høyere hastigheter enn det som trådstarter opprinnelig foreslo. Begge sett støtte Dual-Channel, men med 4 brikker kan du ikke sette disse feil :-). Ser at disse brikkene har en høyere CAS Latency, men vet personlig ikke hvor mye dette har å si. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Mange rare svar her inne. 1: Invester i de tingene du ikke trenger å oppdatere når du kjøper ny PC. Det vil si strømforsyning, kabinett og kjøling. HX1000W er knall, det samme gjelder Nine Hundred. Noctua-kjøleren er ok, men ville kjøpt TRUE. 2: DDR3 er overpriset samme hvor mye man skal bruke på PC'en. Kjøp 8GB DDR2 RAM, i minimums 500mhz hastighet. Når du skal oppgradere neste gang er ddr3 blitt vanvittig mye billigere. 3: Med mindre du har spesielle behov, så kan du kjøpe et billig hovedkort. Mtp. du skal legge en del i PC'en ville jeg brukt noen kroner på hovedkort, men over 2000 er bare tull. Kjøp et godt P45 eller et billig X48 kort. P5Q Deluxe er et veldig bra kort. 4: Vista kan du skaffe på en måte som jeg ikke har lov å nevne her inne. 5: QuadCore er et must på en slik PC. Q9450 er litt "daff", så jeg ville nok kjøpt en X3360 eller en Q9550. Høyere multiplier dvs enklere overklokking. 6: Om du klarer vente, kjøp 4870X2 istedenfor 2x 4870. Bedre ytelse og bedre oppgraderingsmuligheter. 7: Jeg vil påstå at Raptor er tull, selv de nye. Kjør heller 2-3stk 1TB disker i RAID0. Da burde du klare og holde deg under 18k, klarer du det ikke kan du droppe ned til Q9450 og/eller 400mhz RAM. Lenke til kommentar
ryback Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Mange rare svar her inne.7: Jeg vil påstå at Raptor er tull, selv de nye. Kjør heller 2-3stk 1TB disker i RAID0. Herregud! Hva i innerste skal man med en RAID0 på 2-3 terra på en gaming-PC? RAID 0 er hensiktsmessig i visse situasjoner, men neppe i denne. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Mange rare svar her inne.7: Jeg vil påstå at Raptor er tull, selv de nye. Kjør heller 2-3stk 1TB disker i RAID0. Herregud! Hva i innerste skal man med en RAID0 på 2-3 terra på en gaming-PC? RAID 0 er hensiktsmessig i visse situasjoner, men neppe i denne. Raskere loading av spill. Altså, når man skal ha en PC til såpass mange penger men ikke trenger ekstrem harddiskytelse ala Raptor, er det smart og kombinere dette og slå to fluer i en smekk. Veldig stor lagringsplass og god ytelse. Noe jeg ville gjort var å kjøpt 3stk 750gb og kjørt i RAID0. Kostere knapt mer en største Raptor sett i perspektiv og får ca samme ytelsen alt etter (ikke latens-tid da). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå