Smif Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Tror nok de fleste her har sett dette, men uansett: Her kommer litt kveldslesing for oss med mer enn en fot i linux. Ingenting nytt og spennende, men en liten refleksjon, og han har en del gode poeng. http://www.linux.com/feature/141546 Håper ubuntu, og linux generelt, kan bli enda mer "boring" etterhvert Endret 25. juli 2008 av Smif Lenke til kommentar
Largie Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Lol, ser for meg fremtidige slogans for Ubuntu: "It just works". Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Det som er så bra er jo at det faktisk er sant. Jeg byttet til Ubuntu på hjemme-PCen for noen få dager siden, og de eneste problemene jeg har støtt på hittil er å få til Compiz/Fusion på flere skjermer. Fin artikkel. Lenke til kommentar
Ördög Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 morsom lesing og jeg er enig i hva han skriver. Selv fikk jeg fruen till og installere og begynne og bruke Ubuntu 8,04 (7,10 ville ikke la seg installere) og hun har bare klaget over stabiliteten till Emesene og at Sims2 ikke kan spilles og hun må da boote XP. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Begynner å bli raskt og enkelt å sette opp en en Ubuntu-box nå ja. Men det er et par ting jeg fortsatt er litt skuffet over som ikke fungerer lettere: - Installere pakke for kryptert DVD (libdvdcss). Skjønner at det juridisk sett ikke kan legge ved det i distroene, men kan man ikke gjøre det litt enklere enn å måtte legge til tredjeparts brønner, lete på nett etter pakken eller bruke to kommandoer - At jeg måtte editere Xorg.conf for å få dual screen med Intel-kort. Litt usikker på om det er driverne fra Intel eller om det var Ubuntu sin feil. Uansett, ikke så lett for en nybegynner som ikke vet hva xorg.conf er. - Hvor er GUI-programmet for å installere windows-drivere til WLAN? Det er svært viktig at disse tingene fungerer lett for de som prøver Ubuntu eller Linux for første gang. Men alt i alt synes jeg det begynner å bli enkelt og raskt og at Ubuntu for lengst har forbigått Windows på en del områder når det gjelder brukervennlighet. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 (endret) - At jeg måtte editere Xorg.conf for å få dual screen med Intel-kort. Litt usikker på om det er driverne fra Intel eller om det var Ubuntu sin feil. Uansett, ikke så lett for en nybegynner som ikke vet hva xorg.conf er. Det er nok ingen "feil" med Ubuntu, men en svakhet med X.Org. Per i dag finnes det ingen standardisert metode å lagre skjerm/grafikkinstillinger for X-serveren. xorg.conf er ment å være statisk, og er således upassende å bruke til å lagre innstillinger som kan endre seg ved hver oppstart - som jo er realistisk for en bærbar datamaskin. Såvidt jeg vet så har både AMD og Nvidia sine egne løsninger på dette. Hos meg var det hvertfall lett å koble til en ekstern monitor, og via AMD sitt "kontrollpanel", skru på kloning og riktig oppløsning på den eksterne monitoren. Ingen endringer ble foretatt i xorg.conf, og innstillingene ble bevart over omstart av systemet. Derfor så er det nok driverene fra Intel som er problemet Endret 26. juli 2008 av Manuel Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Begynner å bli raskt og enkelt å sette opp en en Ubuntu-box nå ja. Men det er et par ting jeg fortsatt er litt skuffet over som ikke fungerer lettere:- Installere pakke for kryptert DVD (libdvdcss). Skjønner at det juridisk sett ikke kan legge ved det i distroene, men kan man ikke gjøre det litt enklere enn å måtte legge til tredjeparts brønner, lete på nett etter pakken eller bruke to kommandoer - At jeg måtte editere Xorg.conf for å få dual screen med Intel-kort. Litt usikker på om det er driverne fra Intel eller om det var Ubuntu sin feil. Uansett, ikke så lett for en nybegynner som ikke vet hva xorg.conf er. - Hvor er GUI-programmet for å installere windows-drivere til WLAN? Det er svært viktig at disse tingene fungerer lett for de som prøver Ubuntu eller Linux for første gang. Men alt i alt synes jeg det begynner å bli enkelt og raskt og at Ubuntu for lengst har forbigått Windows på en del områder når det gjelder brukervennlighet. Gui for windowsdrivere til wlan er på vei Dette er da uansett en dårlig løsning i forhold til native drivere som vi burde hatt. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 (endret) Det er nok ingen "feil" med Ubuntu, men en svakhet med X.Org. Per i dag finnes det ingen standardisert metode å lagre skjerm/grafikkinstillinger for X-serveren. xorg.conf er ment å være statisk, og er således upassende å bruke til å lagre innstillinger som kan endre seg ved hver oppstart - som jo er realistisk for en bærbar datamaskin. Såvidt jeg vet så har både AMD og Nvidia sine egne løsninger på dette. Hos meg var det hvertfall lett å koble til en ekstern monitor, og via AMD sitt "kontrollpanel", skru på kloning og riktig oppløsning på den eksterne monitoren. Ingen endringer ble foretatt i xorg.conf, og innstillingene ble bevart over omstart av systemet. Derfor så er det nok driverene fra Intel som er problemet Det skjer positive ting og det er framskritt på det området. Men xorg har vært, som jeg ser det, et svakt punkt med tanke på brukervennlighet. Jeg har hatt mine problemer med Windows, men kan ikke huske jeg har fått svart skjerm på grunn av manglende eller dårlige driver. En eller annen form for GUI-grensesnitt har jeg fått helt siden Windows 95 og sikkert før det også. Gui for windowsdrivere til wlan er på vei Dette er da uansett en dårlig løsning i forhold til native drivere som vi burde hatt. Det er jo så, men det er mye bedre enn ikke noe drivere. Min erfaring med Ndiswrapper er at det fungerer veldig bra... etter at jeg knotet en del første gangen jeg satte det opp. Endret 26. juli 2008 av RattleBattle Lenke til kommentar
olear Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 (endret) Derfor så er det nok driverene fra Intel som er problemet Er ikke driveren sin skyld at ingen har laget en GUI/frontend for X.org enda (en kjapp runde med xrandr fikser uansett problemet) Endret 26. juli 2008 av olear Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Så sant. Noen bør lage en brukervennlig GUI-wrapper til xrandr. I teorien bør man vel da kunne få til alt fra å bytte oppløsninger til å få dual screen etc til å fungere? Lenke til kommentar
olear Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 (endret) Jupp, burde ikke være så vanskelig, trenger bare en wrapper for xrandr, har testet lxrandr i det siste, ganske basic enda, men har potensiale hvis de dekker alle funksjonene til xrandr. EDIT: Endret 27. juli 2008 av olear Lenke til kommentar
Smif Skrevet 27. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2008 For vanlig mann i gata blir det ikke lettere enn det! Da mangler vi bare støtte for lyd over HDMI Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 *Olear: Hvilket program er det? Hvordan installeres det? Lenke til kommentar
olear Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 For vanlig mann i gata blir det ikke lettere enn det! Da mangler vi bare støtte for lyd over HDMI Fungerer ikke det? Har en maskin her jeg kan testet det på. *Olear: Hvilket program er det? Hvordan installeres det? lxrandr http://sourceforge.net/project/showfiles.p...ckage_id=281362 Lenke til kommentar
olear Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 For vanlig mann i gata blir det ikke lettere enn det! Da mangler vi bare støtte for lyd over HDMI Fungerer ikke det? Har en maskin her jeg kan testet det på. Testet akkurat, fungerte fint det. Intel GMA X3500 og Intel HD Audio. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 (endret) Derfor så er det nok driverene fra Intel som er problemet Er ikke driveren sin skyld at ingen har laget en GUI/frontend for X.org enda (en kjapp runde med xrandr fikser uansett problemet) Ubuntu har en GUI frontend for å sette opp dual screen ihvertfall. Det virker som det er drivere fra Intel som har skylda, siden jeg måtte sette totalt max oppløsning i Xorg: Section "Screen" Identifier "Default Screen" Monitor "Configured Monitor" Device "Configured Video Device" SubSection "Display" Virtual 2048 2048 EndSubSection EndSection Endret 27. juli 2008 av RattleBattle Lenke til kommentar
Smif Skrevet 27. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2008 For vanlig mann i gata blir det ikke lettere enn det! Da mangler vi bare støtte for lyd over HDMI Fungerer ikke det? Har en maskin her jeg kan testet det på. Testet akkurat, fungerte fint det. Intel GMA X3500 og Intel HD Audio. OK, bra. men funker ike her, nvidia kort. Leste noe om at det var en driver bug, så da gjelder det sikkert bare nvidia. Håper på en snarlig fix, så slipper jeg to kabler. Lenke til kommentar
olear Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Er nok et driverproblem ja, har to maskiner med HDMI, begge Intel. Lyd fungerer helt fint. Har dessverre ingen nVIDIA-kort med HDMI jeg kan teste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå