Galexon Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Hei Fikk for cirka 10 mnd siden en laptop som jeg hadde bestilt gjennom en rammeavtale mellom telehuset og Rogaland Fylkeskommune. Jeg har behandlet både laptop og lader med stor forsiktighet, og har ungått sammenstøt som f.eks fall osv. Nå har laderen min mer eller mindre tatt kvelden. Den fungerer bare av og til. PC'en er det ingen galt med, for jeg har prøvd med en annen lader som jeg fikk låne av min far. Feilen bor altså i laderen. Nå til ti-tusen-kroners-spørsmålet: Har jeg noen rettigheter i forhold til å få ny/repartert lader? Reklamasjon f.eks? En ny lader tror jeg ligger på minst 500 KR, om ikke enda mer. Er litt kjipt, i og med at jeg har vært såpass forsiktig med den. Hadde det vært tilfelle at jeg selv er skyld i skaden/feilen, hadde jeg naturligvis måtte bite i det sure eplet og kjøpe en ny lader for egne penger. Jeg tenker å oppsøke telehuset mest sannsynlig til helgen, og høre hva som kan/bør gjøres. Jeg kan ikke ha en defekt lader når jeg går på videregående skole, avsluttende år. I tillegg kan jeg ikke tro at en defekt lader er særlig heldig når det gjelder brannsikkerhet og sikkerhet for PC'en generelt. Jeg har en lovsamling som jeg bruker i forbindelse med rettslære, så dersom noen vet en paragraf som omhandler dette, er det ønskelig at denne/disse oppgis. På forhånd takk for alle svar. Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Da skal du lese i Forbrukerkjøpsloven, kapittel 6, paragraf 26-36. Om lader går under tilbehør (med 6 mnd garanti) eller ikke, er jeg faktisk usikker på, siden en dom akkurat har fastslått at batteri går under 2 års garanti. Blander litt garanti og reklamasjonsrett her, siden jeg også er usikker på om det er noe forskjell på tiden når det gjelder laderen. Er laptopen kjøpt gjennom kommunen, KAN den forøvrig være et næringskjøp, noe som stort sett halverer garantitiden. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Er det brudd i ledningen kanskje? Det er lett å fikse! Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Ettersom laptopen ikke fungerer særlig lenge uten laderen har du en god sak. Ikke spør om dine rettigheter i butikken, dog . Bare si at den har gått istykker og at du ønsker en ny. En annen mulighet er jo å kontakte produsenten direkte. Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 25. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2008 Mange forskjellige svar her. Jeg prøver først å kontakte forhandler, og dersom ikke dette fungerer får jeg kontakte HP Norge eller noe. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Dette er ikke et forbrukerkjøp, så se hva som står i betingelsene for salget. Normalt gir HP 12 måneders full garanti på lader og batteri. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Dette er ikke et forbrukerkjøp, så se hva som står i betingelsene for salget. Normalt gir HP 12 måneders full garanti på lader og batteri. Hvis den kun brukes i privat øyemed, så regnes det vel som et forbrukerkjøp? Det blir vel det samme som om du kjøper en pc privat og bruker den som kontorpc i firmaet ditt, da bortfaller forbrukerkjøpsrettighetene dine med en gang? Eller tar jeg helt feil? Det er vel ment bruksområde som bestemmer hvilken rettigheter du har? Lenke til kommentar
Hansi81 Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Nei, det er hvilket navn som står på kvitterimgen, som avgjør om det er næringkjøp eller ikke. Står det på et privatnavn=forbrukerkjøpsloven av 2002. Står det på et firmanavn= kjøpsloven av 1988. Siden dette er kjøpt igjennom en komune, (hjelpemiddelsentralen) vil jeg anta, så er dette et næringskjøp. Men HP har 1.års garanti på sine produkter. så ta kontakt med hp sin supporttjeneste. Regner også med at du har en help and fiks support, som er vanlig i b2b avtaler. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Er det gjennom hjelpemiddelsentralen vil hvertfall HP anse det som et forbrukerkjøp. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Som nevnt i første innlegg er det fylkeskommunen som kjøper, ikke kommunen. Det er dermed ikke snakk om en hjelpemiddelsentral. Jeg vil tro det er skoleetaten i fylkeskommunen som er part i en slik avtale, evt. en sentral innkjøpsavdeling, men det vil formodentlig fremgå av avtalen. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Eit innlegg med off-topic er fjerna. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Hvis den kun brukes i privat øyemed, så regnes det vel som et forbrukerkjøp? Det blir vel det samme som om du kjøper en pc privat og bruker den som kontorpc i firmaet ditt, da bortfaller forbrukerkjøpsrettighetene dine med en gang? Eller tar jeg helt feil? Det er vel ment bruksområde som bestemmer hvilken rettigheter du har? Hvis den er kjøpt inn slik at et firmanavn står på kvitteringen, må jo maskinen utgiftsføres på dette firmaets regnskap, altså er den firmaets eiendsom. Et firma kan ikke opptre som forbruker, og dermed bortfaller også forbrukerrettighetene. Man mister også forbrukerrettighetene dersom man kjøper maskinen som privatperson men hovedsaklig bruker den i næringsvirksomhet. Eksempler på hva FTU har ment er uforenelig med forbrukerdefinisjonen er hvis man hevder at man er avhengig av datamaskinen for regnskaps- og lønnskjøring i et firma eller dersom man bruker datamaskinen til å skrive skjønnlitteratur for salg. Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Hvis den kun brukes i privat øyemed, så regnes det vel som et forbrukerkjøp? Det blir vel det samme som om du kjøper en pc privat og bruker den som kontorpc i firmaet ditt, da bortfaller forbrukerkjøpsrettighetene dine med en gang? Eller tar jeg helt feil? Det er vel ment bruksområde som bestemmer hvilken rettigheter du har? Hvis den er kjøpt inn slik at et firmanavn står på kvitteringen, må jo maskinen utgiftsføres på dette firmaets regnskap, altså er den firmaets eiendsom. Et firma kan ikke opptre som forbruker, og dermed bortfaller også forbrukerrettighetene. Man mister også forbrukerrettighetene dersom man kjøper maskinen som privatperson men hovedsaklig bruker den i næringsvirksomhet. Eksempler på hva FTU har ment er uforenelig med forbrukerdefinisjonen er hvis man hevder at man er avhengig av datamaskinen for regnskaps- og lønnskjøring i et firma eller dersom man bruker datamaskinen til å skrive skjønnlitteratur for salg. Jeg har kjøpt den gjennom en rammeavtale gjort mellom Rogaland Fylkeskommune og Telehuset. Vi fikk maskinene billigere, mot at vi brukte dem så lenge vi var i den videregående skolen. Jeg har med andre ord betalt hele maskinen selv, da gjennom en rammeavtale. Det er jeg som er eier av maskinen. Som en oppdatering, har jeg nå fått ny lader fra HP. Lenke til kommentar
ComaJim Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Telehuset har opprettet eget tlf nr for all service på disse PCene. informasjon og tlf nr ble levert ut sammen med PCen. Tror nr er 815 813 80 Evt hvis det er feil kun på lader, så kan du ringe direkte til HP på 800 62 800. Gratis er det også å ringe. Da sender de ny lader hjem til deg Over Natten! Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Nei, det er hvilket navn som står på kvitterimgen, som avgjør om det er næringkjøp eller ikke. Står det på et privatnavn=forbrukerkjøpsloven av 2002. Står det på et firmanavn= kjøpsloven av 1988. Siden dette er kjøpt igjennom en komune, (hjelpemiddelsentralen) vil jeg anta, så er dette et næringskjøp. Men HP har 1.års garanti på sine produkter. så ta kontakt med hp sin supporttjeneste. Regner også med at du har en help and fiks support, som er vanlig i b2b avtaler. Slutt å spre misvisende informasjon. Kan godt være et privat navn på kvitteringen, men at kjøpsloven kommer til anvendelse i stedet. Eks. komfyr som en utleier kjøper inn for å bruke i en leiligehet som vedkomende leier ut. Kravet er at det har skjedd i næringsvirksomhet. Er det et bedriftnavn på kvitteringen så gjelder kjøpsloven uansett. Når det gjelder laderen så gjelder kjøpsloven i dette tilfellet, med de modifikasjoner som er gjort i avtalen mellom fylkeskommunen og HP. Du burde kontakte skolen din og HP support. et tips på sidelinjen hvis alt ser mørkt ut er at ladere får du billig på ebay, kjøpte nettopp selv en orginal lader til en Acer til 100 kr inkl frakt derifra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå