Gå til innhold

Uvikling av Apt for Windows - Forslag/ideer/tanker?

Anbefalte innlegg

Hepp,

Etter å ha irritert meg over hvor mye tid jeg har brukt ved reinstallasjon av Windows, på å finne igjen all programvaren jeg bruker slo det meg plutselig at nå var det på tide å få gjort noe med det.

De som har vært i Debian/Ubuntu-universet kjenner nok til Apt, og jeg mistenker at mange liker det godt.

For de som ikke kjenner Apt: Det er et program som har oversikt over alle programmene som du kan installere på maskinen, du velger de programmene du vil ha og vips: det er installert. Ikke snakk om å bruke timesvis på å lete det frem på nettet.

Et par slike "ports" eksisterer til Windows, men har etterhvert dødd ut, og siden jeg liker å programmere tenker jeg at det kjekkeste er å bare lage et slikt system selv. :)

Hva er deres formeninger om det, kan det ha noe for seg og ikke minst, noe dere vil ha med i et slikt program?

Tanken min hittil er:

-Programmet er både i GUI og kommandolinje-versjon.

-Pakkebrønnen vil kunne redigeres av de som ønsker (kansje i wiki-stil?), på den måten skal ikke systemet bli avhengig av en person.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig så ser jeg kanskje ikke helt nytten i et slikt program, kanskje for noen ja men ikke for meg for en benytter seg av et ghost-image som ligger på en annen server og går alt til faens så ligger det en ny Windows med alt av software installert klar til bruk til meg.

Men for resten av folket så tror jeg noe slikt kan være _veldig_ nyttig.

og...har ikke du tatt ferie? Har du ikke nok prosjekter? ^_^

Lenke til kommentar

Er det noe i retning av det Automatix var for Ubuntu? Isåfall tror jeg det ville vært av stor interesse for oss som har en interesse for data, og som ofte må fungere som teknisk support for venner og familie og reinstallere Windows både på egne og andres maskiner fra tid til annen. Jeg besitter ingen kodekunnskap selv, men tror det absolutt ville vært et marked for tjenesten om vedlikeholdt(eller tilpasset slik at den vil gi siste utgave av programvaren), selv uten piratvare :)

Det er jo en ypperlig kanal for å promotere forskjellige programvarealternativer, både for gratis og prissatt programvare, åpen og lukket programvare. Alt etter hva du som utvikler vil at alternativene skal være :)

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar
Er det noe i retning av det Automatix var for Ubuntu? Isåfall tror jeg det ville vært av stor interesse for oss som har en interesse for data, og som ofte må fungere som teknisk support for venner og familie og reinstallere Windows både på egne og andres maskiner fra tid til annen. Jeg besitter ingen kodekunnskap selv, men tror det absolutt ville vært et marked for tjenesten om vedlikeholdt(eller tilpasset slik at den vil gi siste utgave av programvaren), selv uten piratvare :)

Det er jo en ypperlig kanal for å promotere forskjellige programvarealternativer, både for gratis og prissatt programvare, åpen og lukket programvare. Alt etter hva du som utvikler vil at alternativene skal være :)

Nå har jeg ikke kjennskap til Automatix desverre, så det er litt vanskelig å svare på.

blir dette noe lignende: http://www.filehippo.com/updatechecker/ ?

Skal dette programmet kunne laste ned og installere alle typer programmer automagisk? eller bare open source programmer?

Ideen er at det er noe liknende ja. Dog vil programmet ha en oversikt over alle slags programmer som er lagt inn i databasen (dvs både demoer/freeware/payware etc). Målet er hovedsakelig å kunne slippe å lete overalt på nettet etter programmene man vil ha.

Databasen vil ligge på nett og bør nesten kunne redigeres av de som selv ønsker, i for eksempel wikistil. (Med et par ekstra sikkerhetsfinesser)

Lenke til kommentar

hva mener du med apt når du sier det ? er det at du skal bruke en terminal som i linux og bruke "sudo apt-get install" eller er det package manager du mener ? Med apt må du jo huske navnet på alle programene, i package manager er det bare å søke dem opp. så jeg vet ikke helt hva du mener trådstarter...

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke kjennskap til Automatix desverre, så det er litt vanskelig å svare på.

Du kan lese om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Automatix_(software)

Kort og godt er det en GUI med oversikt over forskjellig programvare og drivere som finnes i pakkebrønnene, sortert inn i forskjellige kategorier, med programvaretittel og beskrivelse. Bruker huker så av for hva en vil installere, og når en trykker Start, så vil en gi fra seg root-passord for å tillate programmet å hente ned og installere all programvare som er huket av.

Prosjektet er nå avsluttet og ikke lenger i bruk etter en mengde sikkerhetskritikk og klager om komplikasjoner som virket å gjøre Ubuntu ustabilt eller konke det helt. Men konseptet var veldig nyttig, bare synd at det ikke fungerte som det skulle :)

Lenke til kommentar
hva mener du med apt når du sier det ? er det at du skal bruke en terminal som i linux og bruke "sudo apt-get install" eller er det package manager du mener ? Med apt må du jo huske navnet på alle programene, i package manager er det bare å søke dem opp. så jeg vet ikke helt hva du mener trådstarter...

APT er teknologien bak BÅDE package manager OG konsoll apt-get. Apt-get er bare en konsoll klient til apt backend'en, akkurat som package manager er en gui klient til samme backend.

Hvis du leser innlegget til trådstarter, sier han spesielt : "-Programmet er både i GUI og kommandolinje-versjon."

Så trådstarter er faktisk veldig klar i hva han har som mål sånn sett :)

Lenke til kommentar

En veldig god ide.

Kunne ikke tenkt meg en kommandolinjeversjon i Windows. Cmd er rett og slett for knotete og ekkel synes jeg.

Tror det burde være et program som kan erstatte Legg til/Fjern programmer i kontrollpanelet.

Ting jeg kunne ønsket:

- Man kan legge til programmer som allerede ligger på PCen (men som ikke er "installert") på listen over programmer som er installert. Avinstallering kan bli problematisk, da programmet neppe vet hvor alt av systemfiler osv legger seg, men uansett.

- Den kan liste opp mange flere (unyttige) windowsprogrammer. F.ex. WMP, Messenger (den gamle gamle), IE som man kan fjerne hvis man ikke vil ha.

- Den kan finne og laste ned diverse .dll-filer og installere dem der de skal være hvis noe mangler.

- Man har en bestemt mappe der installasjonsfiler legger seg, og en fast mappe hvor installasjoner skjer. (I steden for C:\Program Files\, er så kjedelig å type D:\Programfiler hele tiden... I tillegg er det noen programmer som bare vil legge seg på C:\ ...)

- Man kan søke etter programmer og laste de ned / installere uten å måtte søke på nettet.

- Man kan lagre en konfigurasjon med basisprogrammene som man kan foreta seg hver gang man skulle formaterte.

- Hvis man søker etter f.ex. "Video Player" får man opp både ledende, og mindre kjente alternativer (promotere diverse software.)

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...