Gå til innhold

Problemer med instalasjon av Ubuntu

Anbefalte innlegg

Når jeg skal instalere ubuntu ser alt ut til å fungere slik som det skal, helt til "loadingen" er ferdig. Da får jeg masse errors som refrererer til hardiskene tror jeg. De er noe i denne duren: 0ata Device not ready. Slik forsettere det nedover i lange banener. Når det er ferdig skjer det ingenting.

Problemet har kommet etter jeg har byttet hovedkort. Hardiskene funker fint i windows, og har også kjørt ubuntu på de før.

Noen som har noen tips på hvordan dette kan fikses?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kun koblet til hardiskene. Tror ikke det er noe raid på hovedkortet, og siden det ikke er raid i windows regner jeg med at jeg ikke kjører raid. Men vet ikke om linux lurer på om jeg har raid.

Lenke til kommentar

Ok.

Fra spesifikkasjonene.

"Built-in TPM chip with 2048bits encryption to highest level digital data protection" Hva er dette?

"4 serial ATA device attachment from 2 hardware RAID chip"

Om det er to forskjellige Raid chipper på kortet, ville jeg prøvd og installere Ubuntu på en annen kontakt/chip enn den du har den på nå.

Lenke til kommentar

Har aldri kommet så langt at jeg kan velge hardisk. Det klikker når jeg skal inn i "live cd" greia. Når jeg instalerte inne i windows brukte jeg en litt eldre IDE hardisk. Fungerte heller ikke.

Lenke til kommentar

Disken skal vel ikke ha så mye med dette å gjøre, går fint å boote inn i live-ubuntu uten disk.

Men høres jo, som tidligere nevnt, ut som det er problemer med cd'en. Hvis cd'en er lesbar i windows kan det godt være ikke-bootbar sammtidig. Og det å boote fra en cd er noe av det letteste å få til (både for programmet som skal starte og hw'en som skal starte det), så skjønner ikke at det kan være noe annet en defekt cd, eller noe cd relatert.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem med disken. Har brukt den før. Det er en slik som jeg har bestilt på nettet og fått i postkassen. CDromen er også den samme. Men når jeg instalerer i windows går alt fint, helt til jeg skal boote opp, og da gjørt jeg det jo uten cd. Skal ta bilde av noen av errorene jeg får.

11qiuky.jpg

n36y6v.jpg

Endret av Smalltimer
Lenke til kommentar

Hvis du har CD/DVD spilleren koplet til IDE, så synes jeg det kan se ut som om det kan være at det er feil driver for IDE porten som blir lastet (etter hvert). Antakelig er det en "IDE port" som også støttes (delvis/eksperimentalt?) av libata, og det kan da være at det er denne driveren som blir lastet. Og at denne da ikke fungerer 100% med den IDE porten. Eller motsatt, det er libata drivere som burde blitt lastet, men ikke blir det.

Nå har ikke jeg noe Ubuntu erfaring, men hvis den klarer å lese fra cd'en helt til den antakelig har lastet kernel og drivere, så kan det (for meg) virke som at det er et driver problem.

Men hvordan fikse det hvis det er dette som er problemet, det er et annet spørsmål... jeg kjenner ikke Ubuntu og hvordan ting er lagt opp der...

Har du en s-ata CD/DVD spiller er det mer mystisk... kan det da være s-ata "access mode" (eller hva det heter) i BIOS som er "feil"? Den bør evt. muligens stå på AHCI (eller hva det heter igjen).

Lenke til kommentar

CD/DVD spilleren er SATA. Kan ikke velge hvilken hardisk jeg ønkser å legge inn ubuntu på siden ubuntu starter opp og kjører fra minnet (tror jeg). Om jeg velger noen av de andre alternativene under instalasjonen får jeg samme problemer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...