Gå til innhold

Max motor på Shakespeare 14

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei.. Noen så har peil på max motorstørrelse på shakespeare 14 fot båtene??.. Hva dem er godkjent for og hva som er gøy?? Tips om forsterkinger?

tror det er anbefalt motorstørrelse 40-90hk..

med 90hk trur jeg den går 45-50knop..

Lenke til kommentar
Hei.. Noen så har peil på max motorstørrelse på shakespeare 14 fot båtene??.. Hva dem er godkjent for og hva som er gøy?? Tips om forsterkinger?

tror det er anbefalt motorstørrelse 40-90hk..

med 90hk trur jeg den går 45-50knop..

Den er god.. Var noe sånt jeg håpet på.. Men er 4 taktere mye tyngre enn 2 taktere?.. Med tanke på at det er mere mekanikk i 4takterne ..?? For en 2 takter yter mere på mindre motorvoum enn en 4takter??

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har en Shakespeare 14 med suzuki DT 115hk 2000mod. Det er en 2- takter. Har pusset opp båten i vinter og forsterket da hekken ytterligere. Men jeg har hørt at båten er "godkjent" med motor opp til 115hk. Han jeg kjøpte båten av hadde også en 115hk, uten at hekken var forsterket. Det var ingen skader i hekken etter den... Vil kanskje anbefale 90 hk, da det er en lettere motor og bruker litt mindre bensin. Er nok ikke mange knops forskjell fra 90 til 115hk. Og et annet tips er og kjøpe seg en skikkelig propell med riktig vridning, som passer perfekt til båt og motor, da vil du få mest ytelse.

Lenke til kommentar

Se der ja.. Har hørt at det går me 115 og sånt.. men jeg er litt usikker på hva jeg har egentlig.. Det ser ut som jeg har en mini clubman.. men den er jo for stor til det.. Lengden på kjølen er 410 cm.. som er vel 13,6 fot eller no.. Skroget og topp er halvfabrikat så ble bygd på østlandet .. Tidligere eier har satt inn stoler og slikt,båten er strøken ellers.. mangler bare en sofa bak.. Noen så mener det går med 90hk?.. eller må jeg ned litt?? Båten har en evinrude 50 på nå.. men det går for lite.. er altfor kjedeligt.. Men vannlinja er sånn passe høy.. vet ikke om 90 hk er mye tyngre enn den evinruden?..

post-167188-1217246655_thumb.jpg

post-167188-1217246721_thumb.jpgpost-167188-1217246763_thumb.jpgpost-167188-1217246819_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hva har du på innsiden av festene til motoren? Bare skiver og muttere? Hvor mange bolter har du til motorfeste? Du burde kanskje ha sjekket opp hos noen andre som har en lignende båt før du hiver på for mye... litt synd å ødelegge hele båten el risikere at den synker. Du kan jo også sjekke opp i vekten av den motoren du har nå og større motor med lignende vekt. Den motoren du har nå så jo ikke flett ny ut akkurat, så den veier nok litt mer enn en nyere 50hk 2 takt.

Du kan jo kjøre med denne motoren ut sesongen og forsterke hekken i vinter...

Lenke til kommentar

Det er ei kryssfiner plate som forsterkning.. vil tippe ein 20mm tykk.. Ja.. denna motoren er boss.. får ikke mere en ca 30 kn på den.. men i dag va jeg ute å crusa litt. møtte en som hadde en shake.. var en clubman, og den hadde 115 mariner rekke 6.. og det gikk bra det sa han.. måtte kansje ha litt ballast fremme...men jeg får det ikke til å stemme om jeg har mini clubman eller vanlig clubman.. siden detta er halvfabrikat så tror jeg de er forlenga... men det jeg tenker å er en 75 yam eller en 90 yam.. dem er 3 sylindra .. og har ca samme vekt så den evinruden jeg har..tror jeg.. med 90 yam skal den gjøre ca 45+ seies det.. og det holder egentli.. men akkurat nå er den uuuufattelig kjedelig.. har lurt på merc 6`r og.. er rått.. men får se.. vekt og sånt spiller jo inn litt her.. men speilet skal forsterkes ja.. evt med stålplater.. den blir nok pussa opp i vinter .. lurer på og lakkere den.. hva med å poste bilder av din?..

Endret av Ivar28
Lenke til kommentar
Det er ei kryssfiner plate som forsterkning.. vil tippe ein 20mm tykk.. Ja.. denna motoren er boss.. får ikke mere en ca 30 kn på den.. men i dag va jeg ute å crusa litt. møtte en som hadde en shake.. var en clubman, og den hadde 115 mariner rekke 6.. og det gikk bra det sa han.. måtte kansje ha litt ballast fremme...men jeg får det ikke til å stemme om jeg har mini clubman eller vanlig clubman.. siden detta er halvfabrikat så tror jeg de er forlenga... men det jeg tenker å er en 75 yam eller en 90 yam.. dem er 3 sylindra .. og har ca samme vekt så den evinruden jeg har..tror jeg.. med 90 yam skal den gjøre ca 45+ seies det.. og det holder egentli.. men akkurat nå er den uuuufattelig kjedelig.. har lurt på merc 6`r og.. er rått.. men får se.. vekt og sånt spiller jo inn litt her.. men speilet skal forsterkes ja.. evt med stålplater.. den blir nok pussa opp i vinter .. lurer på og lakkere den.. hva med å poste bilder av din?..

Jeg skal ta noen bilder og legge ut.. Har ikke noen på denne data'n. Jeg lakket min i våres, mørkeblå metallic med ekstra pearl i. Vil anbefale å ha hvit el lys farge pga av alt saltet som legger seg på båten. Dette ser du ikke når du har hvit båt, men vises veldig godt på mørke farger. Jeg skal hvertfall ha hvit el en annen lys farge neste gang. Irritrende å vaske båten hver gang man vil vise den til noen...

Lenke til kommentar

He he he.. ja.. du sier noe der ja.. Traff noen på stord med en shake.. Dem hadde en 115 mariner rekke 6 på.. funka greit det sa han.. måtte bare ha noen sandsekker helt framme evt.. og stålproppel va en fordel..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...