harralsan Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Jeg lurer på å kjøpe meg en ny bærbar maskin som skal brukes til det meste; skriving, surfing, lyd/media og gaming. Etter en del research har jeg funnet en PC som jeg tror kan passe mitt forbruk: Acer Aspire 5930G 15,4". Legg merke til at den kan oppgraderes fra å ha 3 GB RAM til å ha 4 Gb. Mitt spørsmål er som følgende: Er det noe vits i å oppgradere en PC med Windows Vista Home Premium fra 3Gb til 4Gb RAM? Har nemlig hørt at Vista Home, som er et 32-bit system, ikke klarer å ta i bruk mer enn 3 Gb RAM. Er dette sant? Takker på forhånd for svar! Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Stemmer at du ikke får full utnyttelse av 4GB med 32-bit ja. Lenke til kommentar
harralsan Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 Stemmer at du ikke får full utnyttelse av 4GB med 32-bit ja. Kan du utdype deg? =) Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Stemmer at du ikke får full utnyttelse av 4GB med 32-bit ja. Kan du utdype deg? =) egentlig ikke, da jeg ikke har veldig mye ekspert-peiling selv, men etter hva jeg har forstått så ligger det på 32-bit en sperre for hvor mye RAM som kan tas i bruk. Denne sperren oppheves ved å skifte til 64-bit. Tipper det er andre her som kan gi en mye bedre forklaring enn jeg kan. Endret 24. juli 2008 av Nevnarion Lenke til kommentar
007CD Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Du mangler addresser til alt minnet på 32 Bit så enkelt er det. Ved 64 Bit får du flere du kan utnytte og ergo peise inn mer RAM. Det er den enkle forklaringen, den mer innviklet og detaljerte kan du lese om her: http://www.codinghorror.com/blog/archives/000811.html Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Jeg mener det ikke er noen vist. Jeg sitter selv på Acer Aspire 5920G, en tilsvarende maskin med med en svakere prosessor og skjermkort. Jeg valgte å ikke gå for 1GB mer minne og Blu-ray spiller for 995,- fordi a) Bare et par hundre MB av den ekstra gigabyten med minne ville bli utnyttet under 32-bit OS og forskjellen ville dermed bli ubetydelig (spesielt siden 3GB er tilstrekkelig for det meste jeg bruker maskinen til uansett) og b) Skjermen har en oppløsning på 1280x800 og nytteverdien av en Blu-ray spiller faller derfor litt i fisk. HD-film kaster jeg meg ikke over på noen år uansett. Det var mitt valg, jeg sparte en tusenlapp på noe jeg i mitt tilfelle ikke ville hatt bruk for. Du må selvsagt bestemme selv hvorvidt det samme gjelder for deg, men for å understreke spørsmålet så er overgangen fra 3 til 4GB minne forsvinnende liten og ikke verdt det overhodet mener jeg. Kjøp deg en ekstern harddisk isteden, å sørg for skikkelig backup. Lenke til kommentar
covah Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Hvorfor ikke bare gå for Vista64? Da har du ingen problemer med å få utnyttet alle 4 GB. Lenke til kommentar
Sentos Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Minnebehov blir nok ikke mindre med årene for å si det slik. så hvorfor gå for en 32bit løsning som allerede er utfaset. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Personlig skifter jeg til 64bit OS når jeg har behov for mer minne. 3-4GB er grenseland, og jeg anser fordelen med å gå over til 64bit forsvinnende liten (3vs4GB)i forhold til ulempene. Innen jeg har behov for mer enn 4GB vil det være en naturlig overgang til 64bit OS, da vil også programvare og drivere ha modnet seg tilstrekkelig. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Alternativt kan du kjøre dual boot, både 64 Bit og 32 Bit. Jeg har ett slikt oppsett, og 6 Gb med RAM, men for tiden bruker jeg lite 64 Bit siden jeg fortsatt kjører noen gamle 16 bit programmer, når det er dags så kjører jeg 2 maskiner, en for det gode gamle og en for det nye. Har også hørt noen si at det gikk raskere med 64 Bit OS enn 32 Bit, men jeg har ikke noen harde data å komme med der selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå