Gå til innhold

Trenger tips for og starte band

ski4life

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal da lage ett band, jeg skal vær gitaristen og maybe vocalisten,

en kompis skal være trommis, og en til skal være gitarist..

Jeg er ikke så god enda, men jeg er kjent med strengene og kan MANGE sanger!

Må man ha en bassist for og starte ett band?

Jeg trenger litt tips med og starte band, så det er bare og tipse meg!

Kom gjerne med bandname forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo. :-)

Hovedsaklig vil jeg si at det er lurt å ha med en bass, i og med at bass er et viktig rytmeinstrument i et band. Men om dere ikke har noen enda, så kan dere jo bare starte litt uten. Man klarer seg uten og. Men alt blir litt mer fyldigere og får en bedre helhet om man har med bass. Har selv spilt i band i 2 år nå, og vet at det er en fordel.

Lenke til kommentar
Hei!

jeg anbefaler at derre har en bass i banet .

en anen ting kall derre får : pain in the ass!

:Phehe

Lenke til kommentar
Hei!

Det GÅR an å spille i band uten bassist, selv om vi jeg anbefalerer det på det sterkeste. Vis der spiller uten bassist, kommer man til å høre det med en gang.

Jeg selv har ingen kjenskap til bass, men vis jeg hører en sang UTEN bass, så hører jeg det med en gang.

Ang bandname, kunnde du utfylle litt mer? Altså hvilken sjanger dere skal spille, etc..

Lenke til kommentar
Just as the earth is the foundation for the other elements, so does the bass have the property of sustaining, establishing, and strengthening the other parts. If the bass were to disappear, the whole piece of music would be filled with dissonance and confusion.

Zarlino

Lenke til kommentar

Gidder ikke lage ny tråd, så skriver her.

Jeg og tre venner skal starte band. Vi har to på gitar, en på bass og en på trommer. mangler fortsatt vokalist, men det ordner vi ettehvert. Vi har aldri spilt sammen med andre før som dette, og vi er ikke særlig gode noen av oss. Noen tips om hvordan man bør begynne? Best å covre først, eller lage egne sanger? Vi vil vel gå under sjangeren rock/indie eller noe der.

Lurer også på hva utstyr vi trenger, som sagt er vi nybegynnere og kan lite. Triste greier.

Vi har selve instrumentene og forsterkere. Men er det noe som, pedaler og annet ekstra utstyr som er viktig?

Endret av mitrus
Lenke til kommentar
Evt at den ene gitaristen spiller bass.

En flink gitarist har ikke noe problem til å lære seg bass. Det er veldig enkelt.

Det er det latterligste jeg har hørt på lenge. At bass er veldig enkelt er bare tull. Det er akkurat like vanskelig som du gjør det selv, og slik er det med alle instrumenter. Selv spiller jeg aktivt piano og bass + litt gitar, så jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har aldri skjønt greia med at mange gitarister alltid skal ha bass til å være så enkelt. Ja, det er et strengeinstrument og det ligner på en gitar, men en bass er så uendelig mye mer enn en gitar med fire strenger. Det er et instrument som sammen med trommer former hele musikken. Bare så det er sagt, så høres det godt når en gitarist prøver seg på bassen.

Til trådstarter: Et band kan fint fungere uten bass i starten, men jeg vil anbefale dere å finne en bassist så fort som mulig. Musikken får mye mer trykk, lyden blir rundere og bandet blir tightere. Det skal også nevnes at trommisen får en han kan samarbeide med for å holde bandet på plass. Det er nemlig ikke alltid like lett på egenhånd.

Lenke til kommentar

Alle instrumenter er enkle, så fort man har musikk teori inne, så er det jo bare velge et instrument, finne ut hvordan det fungerer, er stemt, måten det skal spilles på etc....

Har aldri spillt bass, men når du først kan et strenginstrument, blir de andre enkle, fra gitar til ukulele er intet problem, så tviler sterkt på at gitar til bass vil bli et problem, så lenge man lærer seg instrumentet å kjenne. For grunnfundamentet er musikkteori, når det sitter kan du jo i teorien også spille hvilken som helst instrument.

Det er jo akkurat som å kjøre bil, moped, trailer, buss etc... Alle er forskjellige, men har du grunnfundamentet blir alt så mye enklere, da er det bare å tilpasse seg instrumentet, og som vi vet er mennesker svært tilpassningsdyktige.

( sikkert noen stavefeil, men 3AM, og i delta bølger )

Men bass i seg selv er ikke et simplet instrument, har hørt en fyr oppe i gata hvor jeg bor spille bass, og skal sies at det er mye kult som kommer ut av det, men selv gidder jeg ikke spille det fordi jeg foretrekker et instrument jeg kan spille alene. Bass er jo lissom bare bassen ^_^

Men hva blir kaka uten en viktig ingrediens? :cool:

Lenke til kommentar

Hei!

Nå skal jeg vel egentlig messe litt som de andre har gjort, men! Oppigjennom har jeg spilt i en del band (5 - 6 stk), to - tre av disse bandene var med bass, resten var uten. Min erfaring er at så lenge dere klarer å ha en stabil rytmegitarist, skal det som regel gå greit i begynnerfasen, uten bassist. Men med en gang dere får en bassist inn i bandet vil det hele bli enklere. Bassisten er leddet mellom rytme og melodi, og uten, kan det fort bli litt "tamt". Men i begynnelsen, kan dere selvfølgelig klare dere helt fint uten bass. Hvis dere føler dere trenger en bassist, kan en av dere eventuellt gå over til å spille bass intil dere får en annen.

Til andre:

Det er lettere for gitarister å lære seg bass en en komplett nybegynner. Hos en gitarist sitter det å kunne spille på et strenge instrument mer i hendene, og man er kanskje mer koordiner og samkjørt i hendene. Men for all del! Det er utrolig vanskelig å lære seg bass! Bass er et vanskelig instrument, på lik linje med alle andre! Husk! Det er forskjell på å spille bass og SPILLE bass! Hvis du skjønner hva jeg mener. Alle kan dra noen toner, men feeling og et godt håndlag er det som teller mest!

Lykke til med bandet! Det er alltid spennende med nye medmusikanter!

MvH Jørgen Severin

Lenke til kommentar
Evt at den ene gitaristen spiller bass.

En flink gitarist har ikke noe problem til å lære seg bass. Det er veldig enkelt.

Det er det latterligste jeg har hørt på lenge. At bass er veldig enkelt er bare tull. Det er akkurat like vanskelig som du gjør det selv, og slik er det med alle instrumenter. Selv spiller jeg aktivt piano og bass + litt gitar, så jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har aldri skjønt greia med at mange gitarister alltid skal ha bass til å være så enkelt. Ja, det er et strengeinstrument og det ligner på en gitar, men en bass er så uendelig mye mer enn en gitar med fire strenger. Det er et instrument som sammen med trommer former hele musikken. Bare så det er sagt, så høres det godt når en gitarist prøver seg på bassen.

Til trådstarter: Et band kan fint fungere uten bass i starten, men jeg vil anbefale dere å finne en bassist så fort som mulig. Musikken får mye mer trykk, lyden blir rundere og bandet blir tightere. Det skal også nevnes at trommisen får en han kan samarbeide med for å holde bandet på plass. Det er nemlig ikke alltid like lett på egenhånd.

Kjære deg. Jeg spiller kontrabass, gitar, piano og bass. Og det jeg tror shade prøver å si, er at det er lettere å lære seg bass når man allerede har spilt gitar en stund. Man kjenner til notene på gitaren, og har det rytmiske i kroppen. Da er det lettere å lære seg halsen på bassen, og bass er jo et rytmisk instrument så det er lettere. Selvfølgelig, bass og gitar er to forskjellige ting, men man starter ikke fra skratsh når man allerede har spilt gitar.

Lenke til kommentar
Gidder ikke lage ny tråd, så skriver her.

Jeg og tre venner skal starte band. Vi har to på gitar, en på bass og en på trommer. mangler fortsatt vokalist, men det ordner vi ettehvert. Vi har aldri spilt sammen med andre før som dette, og vi er ikke særlig gode noen av oss. Noen tips om hvordan man bør begynne? Best å covre først, eller lage egne sanger? Vi vil vel gå under sjangeren rock/indie eller noe der.

Lurer også på hva utstyr vi trenger, som sagt er vi nybegynnere og kan lite. Triste greier.

Vi har selve instrumentene og forsterkere. Men er det noe som, pedaler og annet ekstra utstyr som er viktig?

Spill cover først, for guds skyld. Et band må lære hverandre å kjenne før dere gjør noe mer ut av det. Dere må klare å samarbeide sammen å spille samspillt før dere begynner å lage egne sanger. Dere må rett og slett lære hverandre å kjenne på det musikalske nivået først. Har selv spilt i 4 band, og har lært av det å "prøver å ordne egne låter" den første uka. Det går bare ikke.

Dere trenger ikke pedaler før dere er litt uti prosessen, vil jeg iallefall påstå.

Johnossi er et band med 2 stk, trommer, gitar/vokal. Og de trykker ekstremt bra live, og spiller bra musikk.

Men, man hører at bassen ikke er der, men likevell det går ann.

Johnossi er to profesjonelle gitarister, og jo, på konserter har de spilt inn bass som de har på konsertene.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det en fordel å ha spillt gitar før man lærer seg bass, men det som irriterer meg er gitarister som tror de kan spille bass bare fordi de kan spille gitar. Hvis en gitarist begynner å spille bass med den instillingen vil han sansynligvis bare spille på bassen som om det skulle vært en gitar. Dette fører til at han glemmer allt som heter å dempe strengene osv. En som aldri har spillt et annet instrument før vil ofte være mer opptatt av å lære gode spilleteknikker helt fra starten av. Jeg sier ikke at en gitarist ikke kan gå over til bass, men for å gjøre det bør gitaristen ha en riktig innstilling og faktisk vite at bass er et nytt instrument og ikke en forenklet version av gitaren. Med denne instillingen vil gitaristen ha en mye større fordel enn nybegynnere i musikkverdenen.

Til slutt: Bass er ikke "veldig enkelt".

Endret av Jokkulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...