Babelfisken Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 [*]Vasker core meg q-tip og blå isopropanol [*]Tørker av med REN brilleklut [*]Tar litt goop på core [*]Jevner fint med et Domino-kort jeg har klippt i to (rense kortet blå isopropanol først) [*]Kleiser kjøleren på med stor presisjon [*]Tut og kjør Hvorfor? poenget med isopropanol er jo at det fordamper lett og ikke trenger å tørkes av... I såpe er det jo fett, så hvis du har vasket kluten i den.... At isopropanolen fordamper betyr _ikke_ at all møkka gjør det. Rester av annen dårligere silicium basert pasta vil neppe fordampe. Når det er sagt og jeg har sett på guider hvor man tildels trekker konklusjoner og utroper seierherer basert på 0.X grader forskjell blir det mest tull. En slik konklusjon basert på så små forskjeller vil ikke kunne trekkes uten at testen foregår i datastyrt klimakontroll og med en mengde repetisjoner. Man bruker vel raskt noen dager pr. test får å fremskaffe resultater som kan brukes. Dessuten viser alle slike tester at all superoptimalisering IMHO er bortkastet. Rengjøring med isopropanol vil f.eks være utmerket enten man bruker klut etterpå eller ikke. Forskjellen vil aldri være målbar. Alle disse raportene som storfornøyd optil 0.3 grader forskjell for operasjoner som enten krever midler man typisk ikke har hjemme eller timer med arbeid er for "spesiellt intereserte". Dette gjør de vel vitende om at 1 grad i omgivelsestemperatur gjør mye større utslag enn timesvis med "optimalisering". Jeg skal ikke påstå at det overhode ikke gir resulater, men at forbedringene neppe er målbare i form av ytelse. Enkelte har sikkrt glede av det mens andre blir mer skremmt av alt man "_må_" gjøre for at kjølingen skal bli effektiv. Lenke til kommentar
feskemannen Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 jeg brukte bare lommekniven. funka som bare det Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 jeg brukte bare lommekniven. funka som bare det :o Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Brukte et barberblad from en gammel teppekniv. Funka kjempebra. Smurte ut et fint tynt lag med AS3 og temperaturen gikk ned 5-10 grader, avhengig av romtemperatur. Jeg er langt i fra noen ekspert på området men jeg tviler også på at denne "hysterien" om renslighet og perfeksjonisme har noen innvirkning for en vanlig bruker. Lenke til kommentar
paradox Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Brukte et barberblad from en gammel teppekniv. Er det tapetkniv du mener? Jeg bruker iallefall et tapetknivblad, men jeg vil tro at et barberblad gjør akkurat samme nytten. Lenke til kommentar
paradox Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Yup, my bad :oops: Det er nok nesten samme greia.. :wink: Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Jeg bruker fingern hvor da? Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 13. april 2003 Forfatter Del Skrevet 13. april 2003 man kan jo følge http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_...nstructions.htm da. se på punkt 5 og 7 :o noen som gjør dette? aldri hørt om før. Sto ikkeno om det i overklokking.no's guide.... Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 man kan jo følge http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_...nstructions.htm da. se på punkt 5 og 7 :o noen som gjør dette? aldri hørt om før. Sto ikkeno om det i overklokking.no's guide.... Dem som selger ac3 har vel laget denne veiledningen så kompleks med vilje for at ingen skal gidde å følge den. På denne måten kan dem hindre erstatningskrav dersom det skjer noe galt med prosessoren etter at en har brukt ac3. Selskapet kan bare si at ettersom du ikke fulgte guiden vår har du heller ingen garanti. Ganske enkelt genialt. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 19. april 2003 Del Skrevet 19. april 2003 * Renser core'n med cell-tynner * Klemmer ut passelig med pasta på core'n * Tar fram busskortet * Jevner ut pastaen til en flat og tynn overfalte som dekker hele core'n * Skrur på ribba og slår på pc'n Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 20. april 2003 Del Skrevet 20. april 2003 * Renser core'n med cell-tynner* Klemmer ut passelig med pasta på core'n * Tar fram busskortet * Jevner ut pastaen til en flat og tynn overfalte som dekker hele core'n * Skrur på ribba og slår på pc'n Jeg ser disse bildene og instruksjonene, men hvorfor sitter jeg med inntrykk av at det meste blir galt så lange man ikke kan se gjennom lagene med pasta som legges på? Jeg mener, først og sist poengterer man at det skal være et _tynt_ lag med pasta og så kliner man på det som for meg syes som uhorvelige mengder som isolerer mellom to praktisk talt plane flater. (IMHO er et heldekkende lag der CPU core ikke skiner igjennomer et _tykt_ lag) Alle er tross alt enig i at kopper leder bedre enn AC3 og at kortest avstand fra varmekilde til kjøling er viktig. Hvorfor da dette feite laget med AC3? Lenke til kommentar
EC Skrevet 21. april 2003 Del Skrevet 21. april 2003 1: IKKE bruk fingeren til goop-smører. For det første er det dette med fettstoffer og døde hudceller, for det andre inneholder kjølepasta ting&tang du IKKE vil ha i kroppen! 2: IKKE bruk legehansker. De er satt inn med et eller anna stoff (talkum?). 3: IKKE bruk gamle barberblad, brekk-av-knivblad eller lommekniven. Skitt, lort og ujevnheter dø luxe! En ikke helt ideell metode, men dog bedre enn de ovenfor nevnte er: 1: Rens prosessoren med isopropanol (vindusspylervæske er big no-no, inneholder bl.a. såpe. Har sjekka med Esso's lab i sverige). Kondensfjerner går greit. 2: klem ut littegrann pasta på core eller IHS (Integrated Heat Spreader, finnes på P4). Det holder lenge med et knappenålshode på AMD, litt mer på P4 (men bare litt!). 3: Ta en NY, UBRUKT brødpose (sånne på rull). Hold tak i bunnen og vreng den over hånden din. Det er IKKE lurt å blåse den opp først (=fukt). Stram posen over fingeren slik at fingertuppen blir dekket av plast. Det skal ikke være noen rynker. 4: Gni pastaen utover core / IHS. Flytt fingeren inni posen og stram til. Gni litt mer (dette fjerner overflødig pasta) 5: Gni litt pasta på kjølerens bunn - det skal være LITE! Bruk posen til å gni vekk igjen. Dette gjør at små ujevnheter på kjøleren fylles med goop. You're done! Husk: kjølepasta skal kun fylle ut mellomrom mellom kjøler og CPU. Metallisk kontakt er det beste, derfor skal det være ekstremt lite pasta. For mye pasta medfører høyere temperaturer, da den virker som isolasjon. For overklokkere er riktig bruk av kjølepasta alfa og omega. Det er det som avgjør om du får de siste Hertzene ut av systemet ditt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå