Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen vil ikke boote fra cd..

Anbefalte innlegg

Heisann.. Kjøpte nettopp nye pc deler og fikk alt igår kvell.. Fikk satt det opp igår og gikk og la meg.. idag var jeg klar for og få inn et OS og få igang noe skoi... maskinen starter uten problem.. Så kommer det press any key to boot from cd.. (vista cdn er i dvdromen).. men når jeg trykker en knapp går det rett videre til det derne system disk failure... Har enabla usb keyboard i bios. har og cleara cmos.. og testa andre boot priority som sata cd isteden for navnet på brenneren...... har rett og slett ikke peiling på hva som er probleme.. kan noen hjelpe meg?... Surt og kjøpe ny pc til 16k og ikke kunne får brukt den...8(

Speccs..

HW: Abit IP 35pro

Skjermkort: EVGA GeForce GTX 280 1GB Superclocked,

ram: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5 x 2

cpu: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz

hdd: Western Digital Raptor 150GB SATA

psu: Fortron/Source Epsilon 700W, Blå Vifte

dvdrom: Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7203A 2x

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

har du valgt at cd/dvd brennern din skal være første boot device? vis ikke så gjør dette og prøv igjen, den må også stå øverst i listen over ting som skal bootes opp.

Du kan jo også prøve en annen usb inngang.

er dette feilen din: Disk boot failure, Insert system disk and press enter?

vis det er det prøv en annen sata kabel ja jeg veit det høres latterlig ut men det skal faktisk kunne fikse det, gjorde det for meg leste det på et forum et sted.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale at du kjører XP på maskinen fremfor Vista. Du kan heller style XP til Vista med TuneUp 2007 hvis du kun vil ha Vista pga designet. Vista sucks, XP dont!

Uansett. Gå inn i bios, gjerne ved å trykke DEL eller F2 med en gang maskinen starter, bla deg gjennom og finn "boot" Der skal du velge cd-rom... du kan godt velge cd-rom på alt mulig hvis du er usikker, og heller velge tilbake til harddisken når du har fått installert Vista.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Men så har han vista 64 bit og ikke xp. vis du får vista 64 til og kjøre skikkelig så gidder du aldri og gå tilbake til XP. Vis du faktisk setter deg inn i vista 64bit så vil du minske BSOD og lignende med xp. Jeg hadde ofte masse problemer med XP men blitt kvitt problemene med vista 64bit.

Lenke til kommentar

Jeg har en av PCne mine med samme hovedkort og følgende bios instillinger.

Og akkurat sjekket.

SATA DVDrom er tilkoplet SATA #4. (ike bruk 5 eller 6) . HDD1 til SATA #1.

Integrated Peripherals - Onchip SATA device = AHCI.

Onchip PCI device - Storage controller = disabled (jmicron kontrolleren)

Boot prioritet:

First Device = Floppy

Second Device = Navnet på DVD brenneren (ikke bruk SATA CDROM)

Third Device = Harddisk

Harddisk Boot Priority :

Sett den disken øverst som skal være OS .

Anbefaler at du kun har 1 Disk tilkoplet under install for å forsikre at du ikke får noe krøll med bootdisk/system og hvor bootloader legger seg.

Du må lagre en gang og gå inn i bios pånytt for å kunne velge DVD navn til boot device.

Når systemet booter (har slått av boot logo display) vises det:

Boot from AHCI CDROM ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...