Gå til innhold

Nytt objektiv til D40x

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har endelig tatt til mot å skal til å sette linsedekselet på kitobjektivet mitt for siste gang =)

Jeg ble tidlig klar over at jeg ønsket meg mere zoom og bildestabilisator. Jeg sitter da igjen med 3 alternativer, alle i hver sin klasse ang. zoom.

Nikkor AF-S DX 18-200 f/3,5-5,6G IF-ED VR - 5299,- JP

Nikkor AF-S VR 24-120mm f/3.5-5.6G IF-ED - 4959,- JP

Nikon AF-S DX Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR - 4429,- JP

Jeg driver mye med naturfotografering (Type landskap, makrobilder av blomster, insekter osv..) Jeg ønsker mere zoom en kitobjektivet, men er mer usikker på hvor mye som er tilstrekkelig til mitt bruk. Jeg vil også beholde vidvinkel funksjonen på objektivet og vil heller ikke drive å skifte objektiv hele tiden pga. jeg har med meg kameraet på jobb, og det vil bli utsatt for støv o.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...Jeg ønsker mere zoom en kitobjektivet, men er mer usikker på hvor mye som er tilstrekkelig til mitt bruk. Jeg vil også beholde vidvinkel funksjonen på objektivet...

Du skal være klar over at kit-objektivet ditt er meget skarpt, og at VR på så korte brennvidder ikke er noe must.

Se tester av alle de objektivene du nevner, og mange fler, på PHOTOZONE.

Der måler de oppløsning, vignettering, kromatisk abberasjon, med mer. Kitobjektivet til de billige Nikonkameraene kommer meget bra ut i forhold til objektiver til mangedobbelt pris.

16-85mm'en vil hjelpe deg bra i den vide enden på landskap, men 85mm tele er bare en halv ganger mer zoom enn det du allerede har, og vil knapt merkes i praksis...

18-200mm'en gir også dårligere oppløsning på alle brennvidder enn kit'en din. Særlig i ytterkantene av bildet. Det er prisen man må betale for å skvise "alt" inn i ett objektiv. (Hvis vi skal tro photozone sine målinger...)

24-120mm'en gir deg ca. 1 ganger zoom ekstra i forhold til kit'en din, men du mister viktig vidvinkel til landskapsfotograferingen din...

Lykke til uansett hva du går for :thumbup:

Edit: trykkleif

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Makro må du ta med et dertil egnet objektiv, ikke noen av disse. Men jeg tror jeg skjønner dine øvrige behov, og vil tro at litt mer vidvinkel kan være nyttig for deg. Derfor stemmer jeg for 16-85. Jeg mener forøvrig at VR også er nyttig i den vide enden hvis du kan knipe et par trinn i skumringen. De kan bety en del for støyfriheten når styrken på lyset ikke er 100%

Lenke til kommentar

Satt å bladde litt på Photozone og kom over følgende:

Nikon AF-S 18-135mm f/3.5-5.6 ED-IF DX Zoom-Nikkor

Har jeg forstått det rett at dette er kitobjektivet til D80? Isåfall må det jo være mulig å få tak i et pent brukt til under de 2781,- JP skal ha.

EDIT: ET OBJEKTIV, IKKE EN LINSE

Endret av andmaal
Lenke til kommentar
Makro må du ta med et dertil egnet objektiv, ikke noen av disse. Men jeg tror jeg skjønner dine øvrige behov, og vil tro at litt mer vidvinkel kan være nyttig for deg. Derfor stemmer jeg for 16-85. Jeg mener forøvrig at VR også er nyttig i den vide enden hvis du kan knipe et par trinn i skumringen. De kan bety en del for støyfriheten når styrken på lyset ikke er 100%

Det ble 16-85 objektivet som gikk av med seieren, mye pga. god vidvinkel, VR og 10mp og crop holder lenge til mitt bruk ang. zoom, men 0,5x til er jo bare fint.

Takk for hjelp og tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar

Det ble 16-85 objektivet som gikk av med seieren, mye pga. god vidvinkel, VR og 10mp og crop holder lenge til mitt bruk ang. zoom, men 0,5x til er jo bare fint.

Takk for hjelp og tilbakemeldinger!

Lykke til med nytt objektiv :) Venter på mitt D80 kamerahus og 16-85-objektivet som det kommer hentelapp på i morgen :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...