Gå til innhold

Umulig å bygge "perfekt" HTPC

Anbefalte innlegg

Nå har jeg lest i øst og vest, gravd og studert, og konklusjonen er at det er umulig å få det perfekt. Problemene angår hovedsakelig skjermkort og løsning på det.

her er min nåværende handleliste

Det beste skal jo være å ha onboard skjermkort for å senke kostnader, varmeutvikling etc. Har får man en rekke ATI alternativer, men da (så vidt jeg vet) må man forholde seg til AMD CPU, som utvikler mere varme enn Intel, og AMD har dessverre mye dårligere støtte i Linux enn hva angår Nvidia. Hverken Nvidia eller Intel har noen tilfredsstillende (såvidt jeg vet her også), og ev. Nvidia brikkesett utvikler MYE mere varme enn Intel.

Så jeg har slått fra meg onboard, og satset på et Gigabyte GA-P35-DS3 som skal være et greit HK, og tilsatt en 45nm Intel E7200 CPU. Tilbake til skjermkortene, så er jo ATI 3450/3470/3650 noen fine alternativer, hvis ikke så må jeg ha Nvidia 9600 GT, som utvikler mere varme, koster mere og gir dårligere bilde. Men igjen så har dessverre ATI dårligere driverstøtte til Linux.

Hvis noen har noen konstruktive vurderinger og meninger, så er jeg interessert i å høre de. NB! Windows har ingenting i en perfekt HTPC å gjøre!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skjermkortet burde være så billig som mulig med hdmiutgang siden ingen av dagens skjermkort så vidt jeg vet støtter de nye lydformatene ut slik at du må kjøpe et nytt kort senere.

av cpu burde den være noe rundt q6600 eller sterkere. Og det å ha pcen i samme rom som tv/prosjektor er mindre lurt pga støy. Av os er etter min mening win mer egnet enn linux.

Lenke til kommentar
skjermkortet burde være så billig som mulig med hdmiutgang siden ingen av dagens skjermkort så vidt jeg vet støtter de nye lydformatene ut slik at du må kjøpe et nytt kort senere.

av cpu burde den være noe rundt q6600 eller sterkere. Og det å ha pcen i samme rom som tv/prosjektor er mindre lurt pga støy. Av os er etter min mening win mer egnet enn linux.

Q6600 er jo overkill, og har utolig mye mere varmeutvikling med sine 4x kjerner på 65nm enn E7200 sin med 2x45nm kjerner. Jeg spiller greit av 1080p i dag på en T7500 laptop med 8600GT. Litt tungvindt å ikke ha media centeret i stuen om man skal sette inn en bluray/dvd, eller bruker fjernkontrollen (finnes sikkert en trådløs ordning på det da)...

Hvis det stemmer det KnewtFan sier, så blir jo valget mye enklere...

Windows har mye dårligere støtte for programvare på DVB fronten. Jeg satser på en "Super-Dreambox" løsning med god hdd plass og bluray..

Jeg gikk nettopp for Asus P5E-VM HDMI, samt en Q9450 CPU, puttet det i ett Antec Fusion kabinett, med en Ninja Mini kjøler. Husker ikke helt grunnen til at jeg ikke gikk for Gigabyte kortet, men det var en avveining.

Bruker du onboard intel gpu da? fungerer det greit? har hørt mye negativt om det...

Lenke til kommentar

Hehe, gjør faktisk ikke det. Men har i utgangspunktet forstått at det er full ut mulig. Men gadd ikke å knote(skal ha komponent ut osv). Så akkurat nå står det ett GeForce 7600GS eller noe sånt. Jada, jeg vet q9450 er overkill, men holder man på med seti, må man kline litt til der man kan.

Lenke til kommentar

Selv ville jeg dytta inn et radeon 4850 mtp linux. ATi-driverne der er meget gode (står ikke tilbake for windowsdriverne), samt at AMD har gitt ut store mengder info om brikkesettet, så vi vil snart få se fullverdige, åpne drivere for denne kortserien. Av eldre kort mener jeg å huske at kortene med R500-brikkesettet også er godt støttet, mens R600 ikke er fullt så bra enda. Ellers ville jeg lest meg godt opp på støysvake PSUer, funnet en god CPU-kjøler og puttet inn haugevis med STORE vifter i kabinettet for å minimere viftestøy. Så kunne du ha putta inn en relativt liten SSD-disk til OSet, og kjørt nettverksbasert lagring til en 1TB-enhet plassert i et annet rom.

Lenke til kommentar
Selv ville jeg dytta inn et radeon 4850 mtp linux. ATi-driverne der er meget gode (står ikke tilbake for windowsdriverne), samt at AMD har gitt ut store mengder info om brikkesettet, så vi vil snart få se fullverdige, åpne drivere for denne kortserien. Av eldre kort mener jeg å huske at kortene med R500-brikkesettet også er godt støttet, mens R600 ikke er fullt så bra enda. Ellers ville jeg lest meg godt opp på støysvake PSUer, funnet en god CPU-kjøler og puttet inn haugevis med STORE vifter i kabinettet for å minimere viftestøy. Så kunne du ha putta inn en relativt liten SSD-disk til OSet, og kjørt nettverksbasert lagring til en 1TB-enhet plassert i et annet rom.

Hvorfor et slikt overkill skjermkort? jeg vil ha det kjølig og fint inne i kabinettet :p Hvis du har kikket på listen min, så har jeg valgt en Corsair VX450 PSU som har fått meget god omtale, en 1TB Samsung disk (Syntes SSD er altfor dyrt pr dags dato). Kan jo kanskje vurdere nettverks lagring da... jeg litt avhengig av kabinett så vil jeg helst ha 120mm vifter, eller så store som mulig ja med lav rpm for å få fin luftflyt, og en CPU kjøler med regulerbar hastighet på vifta..

EDIT: Ser at WD har noen rimelige MyBook Harddisker med nettverkstilkobling. Så har vel faktisk modemet mitt usb tilkobling også, aldri prøvd den før, men går vel greit det også. Men hvordan går HD materialer over nettverk mon tro?

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar

Her er min handlevogn (dropp en disk fra oppsettet så er det korrekt).

Angående Intel vs AMD... TDP(ja, jeg vet dette ikke reflekterer faktisk varmeutvikling) på E8400/E8500 og X2 5600+ (Brisbane) skal være lik, og største forskjell ligger i Speedstep vs Cool'n Quiet. Siden jeg ikke har sett noe Intel-hk med onboard skjermkort som har UVD eller tilsvarende må man gjerne inn med et skjermkort i Intel-boksen. Tar man dette inn i varmeberegningen så vil AMD i mine øyne være det beste valget. Jeg har da ikke tatt hensyn til det faktum at C2D yter bedre pr MHz og alt det der enn AMD, fordi maskinen jeg bygger er mer enn kraftig nok til å vise 1080p som er så høyt jeg har planer om å gå.

Det ryktes om nytt chipset til Intel-cpu som fjerner behovet for skjermkort og vil da gjøre Intel igjen til det definitivt beste valget, men det er ikke på markedet idag.

Quad-core i HTPC mener jeg inntil videre er oppskrytt. Jeg har enda tilgode å lese om codecer som kjører dekoding i flere tråder og dermed faktisk klarer å utnytte 4 (eller 2 for den saks skyld) kjerner. Med dual-core vil du ha en kjerne til dekoding og en kjerne til å drive alt det andre dillet.

Lenke til kommentar
Hehe, gjør faktisk ikke det. Men har i utgangspunktet forstått at det er full ut mulig. Men gadd ikke å knote(skal ha komponent ut osv). Så akkurat nå står det ett GeForce 7600GS eller noe sånt. Jada, jeg vet q9450 er overkill, men holder man på med seti, må man kline litt til der man kan.

Når vi er inne på ting som ikke har noe i en HTPC å gjøre så er vel SETI og folding et supert eksempel.

Når det er sagt, så kan man ikke bygge det perfekte HTPC med linux ennå nettopp fordi man må ha en såpass beefy cpu for å spille av HD-materiale.

Men nå er det ting på gang med utvikling av shaderstøttet H.264-dekoding, så det blir forhåpentligvis bedre i løpet av sommeren. (det er et GSoC prosjekt)

Quad-core i HTPC mener jeg inntil videre er oppskrytt. Jeg har enda tilgode å lese om codecer som kjører dekoding i flere tråder og dermed faktisk klarer å utnytte 4 (eller 2 for den saks skyld) kjerner. Med dual-core vil du ha en kjerne til dekoding og en kjerne til å drive alt det andre dillet.

FFMPEG har begynnende støtte for slicebasert dekoding på dualcore. Men da må filmen være enkoda med slices.

CoreAVC har også støtte for dualcore dekoding (av H.264 iallefall)

-C-

Endret av ChristianW
Lenke til kommentar

Du kan også ofre en kjerne fra SETI og kjøre Foldin@Home GPU på alle nyere ATI/Nvidia-kort nå hvis du er interresert.

Lenke til kommentar

Hvorfor et slikt overkill skjermkort? jeg vil ha det kjølig og fint inne i kabinettet :p Hvis du har kikket på listen min, så har jeg valgt en Corsair VX450 PSU som har fått meget god omtale, en 1TB Samsung disk (Syntes SSD er altfor dyrt pr dags dato). Kan jo kanskje vurdere nettverks lagring da... jeg litt avhengig av kabinett så vil jeg helst ha 120mm vifter, eller så store som mulig ja med lav rpm for å få fin luftflyt, og en CPU kjøler med regulerbar hastighet på vifta..

EDIT: Ser at WD har noen rimelige MyBook Harddisker med nettverkstilkobling. Så har vel faktisk modemet mitt usb tilkobling også, aldri prøvd den før, men går vel greit det også. Men hvordan går HD materialer over nettverk mon tro?

Angående MyBook WE har de stort sett fått dårlige kritikker av det jeg har sett. Selv ville jeg gått for denne og dytta inn en TB-disk i den.

Grunnen til at jeg valgte et såpass heavy skjermkort er at Linux-driverne til dette kortet skal være det aller beste som finnes pdd. Ellers kunne det kanskje det vært en tanke å vente litt, for jeg har lest et sted at budsjettklassekort i R700-serien skal være på vei til høsten.

Jeg plukka sammen en liten handlevogn på komplett i går med et 4850-kort, nas-serveren, E6550 cpu (og custom vifte) og 4 gb minne, for å nevne det viktigste, det tikka inn på 10700 kr. Hadde jeg hatt råd, hadde jeg gått for den :p

Lenke til kommentar

Aldri, aldri, aldri tenk tanken på å kjøpe WD My Book World ed. (NAS boksen deres). Den er treg som fy, og mye styr og pes med interface.

Skal du ha NAS, kjøp Intel, Qnap eller Synology. De koster noe mer, men er så utrolig mye bedre.

Lenke til kommentar
Du kan også ofre en kjerne fra SETI og kjøre Foldin@Home GPU på alle nyere ATI/Nvidia-kort nå hvis du er interresert.

Hehe, jeg lå ganske høyt oppe på hw.no sin folding liste, før jeg fant ut at jeg ikke kunne komme noe særlig videre. Samt at folding ikke støtter andre arkitekturer enn x86, jeg har endel SPARC maskiner som trenger jobb og.

Lenke til kommentar

Nettverkslagring legger jeg til sides, skal klare meg fint med en 1TB samsung disk.

Lagde denne hadlelisten her.

Egentlig helt lik til den i førte posten min bare at jeg byttet ut cpu, hk og gpu med de som CrZy_T nevnte fra AMD/ATI. Prisen ble knapt billigere, men jeg vil vel ende opp med et totalt sett kjøligere system.

Hvor har det blitt av amentio.no i prisguiden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...