Axdahl Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Fikk tips om å gå for et 790fx kort når jeg skal ha en amd phenom quadcore black edition. Med tipset fulgte en link til dette kortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=341660 som heter "790x" hva er egentlig forskjellen på 790x og 790fx-kortet? Her er 790fx kortet (også av gigabyte): http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=341639 dette koster 300 mer... anbefalinger? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
SVD Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 790fx er vel bedre hvis du skal ha crossfire, ettersom du får 16x hastighet på begge portene, i stedet for 8x. med bare et kort er de like gode. 790fx er nok altid bedre eller like god som 790x, ettersom 790fx er det beste brikkesettet fra AMD til AMD oppsett. Lenke til kommentar
Axdahl Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 ok, takk! blir muligens crossfire framover... men kortet har vel SLI som kan brukes hvis jeg skal bruke to graff-kort? eller er jeg helt på jordet nå? Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) ok, takk! blir muligens crossfire framover... men kortet har vel SLI som kan brukes hvis jeg skal bruke to graff-kort? eller er jeg helt på jordet nå? Ehhh...nå er du litt på villspor her ja. Crossfire vil si 2 stk ATI skjermkort SLI vil si 2 stk Nvidia skjermkort. Hvis det er en gaming-pc du skal bygge,hvorfor velger du da AMD og Quad? Endret 24. juli 2008 av Morten K Lenke til kommentar
Axdahl Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 vel, ikke primert gaming pc, men allround med fokus på gaming vil vel få bedre ytelse med en dual ja, i og med at man kun bruker 1 prosessorkjerne til spillet. På den andre siden velger jeg phenom black edition med tanke på at den kan klokkes til helvete. Vil uansett får bedre ytelse med quadcore utenom gaming, og det er vel sjeldent at prosessoren er flaskehalsen til gaming? Men du sier noe. Velger jo amd fordi man får generelt mer for penga enn hos intel, men når jeg må koste på bedre hovedkort og alt for å få det til å "funke" så blir det jo også dyrt... takk for opplysningen når det gjelder sli og crossfire btw Lenke til kommentar
[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Phenom klokker jo ikke bra den da? Intel prossesorene klokker mye lenger... og er bedre på lik frekvens i forhold til amden. Endret 24. juli 2008 av [StK]Bountyhunter(BF:V) Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Har du lest denne testen? Jeg ville ikke vurdert AMD i det hele tatt. Fra testen: Beklager AMD, men dette duger ikke. I hvert fall ikke i kampen mot Intels firekjerner. Den hvasseste firekjernen i Phenom-serien må bite i gresset for den tregeste firekjernen fra Intels nye 9xxx-serie. Det tyder ikke bra. Endret 24. juli 2008 av Morten K Lenke til kommentar
Axdahl Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 å? meget interessant. takk for tipsene! men med black edition kan man jo klokke miltiplieren? Nå har det seg slik at jeg ikke har vurdert intel i det hele tatt hittil... noen anbefalinger rundt konkrete prosessore og hovedkort i forhold til intel? er ganske gira på 4850/4870... litt offtopic nå, men mange penger som skal svis av! viktigst av alt: takk! Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Hvilke deler er det du ønsker tips om? Hva er budsjettet ditt? Edit: Driver du mye med multitasking? Quad-core høres imponerende ut,men vær klar over at Intel's Dual-Core gir deg ekstremt mye ytelse til en billig penge hvis det er spill-ytelse du er ute etter. E8500 har nettopp falt ca 500 kr i pris og koster 1295 kr. Med rett hovedkort og ram,så kan du ha mye morro med den. De klokker også ekstremt bra. Endret 24. juli 2008 av Morten K Lenke til kommentar
Axdahl Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) hmmm, har egentlig bestemt meg for graffkort, etter som både 4850 og 4870 feier av det meste av banen når det gjelder ytelse i forhold til pris. (tenker bla.a på hardware.no sin egne test). Skal ha ny psu også og vil nok gå for corsairs 650 watts Corsair TX-650 elller hva den heter. Hovedkort må jo passe til graff og cpu, og nå ble jeg akkurat veldig usikker rundt cpuen. men under tusingen på hovedkort. 4gb ram pc8500. tror jeg går for kingston der. 4x1gb. 1000 spenn harddisk er avventende. skal ikke ha dvdrom, mus, tastatur osv. trenger dog en ny skjerm. tenker på en solid 22" og vil betale opp mot 3k for den. widescreen. samsung t220 er et alternativ der. Dette blir nok kabbiset: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=341701 totalpris rundt 6000 eks. skjerm. maksbudsjett på skjerm = 3000. Trangt budsjett hvis man skal ha intel... kan muligens presse prisen opp mot 7, men utgangspunktet er 6. edit: se der ja. 1300 for en cpu er jo godt innenfor budsjettet. driver litt med multitasking ja. vanlig bruk i tillegg til litt musikkbruk, men har også en mac til dette. tenkte quadcore var mest framtidsrettet, og det kommer kanskje emulations som gjør at man kan bruke 4 kjerner som 1? er som dere kanskje forstår ingen ekspert, så jeg lytter absolutt til deres tipseri. spesielt når det gjelder cpu, hovedkort og skjerm edit 2: forslag til handleliste. bilde lagt ved edit 3: ... + psu til 6-700 kroner. begynner å bli sent... Endret 25. juli 2008 av Axdahl Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Ser bra ut det oppsettet du har laget der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå