Gå til innhold

kjøling av cpu, ny cpu-vifte eller kabinettkjøling?

AMDturbo

Anbefalte innlegg

Har atlhonXP2000+ med glacialtech 2320IGLOO den gir en cpu temp på 57/61 C ved åpent/lukka kabinett. Kabinett tempen ligger på 41/44 C. Er ikke dette litt høyt? begge temperaturene er ved idle/tomgang.

en mist silent twin som microplex selger har fått en del skryt. Noen som har denne og vet om den vil den være nødvendig forbedring i mitt tilfelle? må jeg i tillegg øke kabinett kjølingen?

Min mening er at Cpu/harddisk er hovedkilde til varmeutvikling inni kabinettet, og derfor bør disse kjøles uansett. evt kabinettkjøling kommer i tillegg. Selger mente at den glacialtech 2320IGLOO skulle holde, jeg vet ikke helt.........

kjører forresten på standardinnstillinger 133MHz bus.

mvh AMDturbo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvis du tar og åpner kabinettdøra så ser du hvor mye tempen synker hvis den synker mye så er det en kabinettvifte du trenger, for den tempen du oppgir må være feil 40++ grader er mye...]

>>> Jeg synes også 40 er litt høyt. 40 er det nok bare akkurat ved sensoren, men likevel. CPUen blåser inn mot sokkelen, det er dårlig utnyttelse av vifta etter min mening. rundt sokkelen er det hindringer på alle kanter RAM, USB tilkoblinger og PSU. Det blir ikke så mye ledig luft for cpu luften å blande seg med, men å snu vifta kan øke utblandingen av luft littegrann.

[Hvilket kab?

>>> Gammelt ett. Macase Midi Tower ATX KA-510.

bruker 300W PSU istedenfor 250W originalt. Litt tåpelig design også, frontvifta ligger halvvegs utenfor luftinntaket!

AMDturbo

Lenke til kommentar
ta av lokket (døra) og se hvor mye tempoen synker med i harde spill

Har ikke gjort det, men jeg gjorde noe annet. Snudde cpu vifta til å blåse ut fra cpu. Her er resultatene.

åpent kabinett CPU=55 C Kabinett=35 C

lukka kabinett CPU= 58 C Kabinett=40-41 C

med vanlig cpu-vifte: se første innlegg.

Problemet er nok både dårlig cpuvifte og dårlig kabinettvifte. Cpuvifta dekker ikke hele sokkelen. Kabinettvifta er delvis skjult bak frontdekslet. Får tenke litt på den enkleste løsningen.

AMDturbo

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem med 50-60 grader bare den ikke går over 65 så går det fint. Kjøp deg et par kabinettvifter, en til å blåse foran harddisken(e) og en til å uge luft ut bak. Dette er veldig smart og tempen synker nok med et par grader + at det er bedre for alle komponentene i maskina di..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...