Fibonacci Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Jeg tok dette bildet av en kamerat i dag, og merket meg at det i kontrastfylte områder oppstår ganske mye kromatisk abberasjon. Man ser det spesielt på toppen av fjellet, ved skyggepartiene nede til venstre og på gelenderet på verandaen til høyre. Objektivet som er brukt er et Nikkor 17-55mm. Kameraet er et Nikon D80. Er det normalt med så mye CA på et objektiv i titusenkronersklassen? Exif: 1/80s, ISO 100, 17mm, f/14. http://kjeks.volda.org/DSC_0387.JPG Endret 24. juli 2008 av Kjell Arne Steinsvik Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) :!: Først, litt off topic: Til Mr.Olsen: Sier du at nikkor 17-55 har mindre CA enn tamron? O RLY? Så litt on topic: Nei, dette er alt for mye CA, vil tippe det er noe galt med objektivet Endret 24. juli 2008 av sn0dig Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Hvordan er jpg fila di prosessert? Nikon Capture NX2 fjernet all CA med auto funksjonen. Jeg har samme objektivet og har aldri vært spesielt plaget med CA (bruker alltid RAW). Her kan du se før/etter utsnitt av områder i bildet: Endret 24. juli 2008 av froggyler Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Bildet er tatt i jpeg, fine. Jeg har lysnet litt på ansiktet til karen med lasso og levels i Gimp, men utover det er bildet uendret. CA'en her har uansett ikke noe med den biten å gjøre. Finnes det noe alternativ for Nikon Capture NX2 i Linux? Edit: Prøvde med et nytt eksempelbilde nå, som tradisjonelt gir mye CA (løv mot lys himmel). Det ble slett ikke like ille. http://kjeks.volda.org/DSC_0396.JPG Endret 24. juli 2008 av Kjell Arne Steinsvik Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Tja.. du finner et par nederst i denne artikkelen. Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 Jo takk, jeg bruker allerede Rawstudio. Men det har ingen funksjon for å redusere CA, slik Nikon Capture tydeligvis har... Lenke til kommentar
henkeZ Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Hey! Virket litt kjend han karen der. Er det Marius Beck? hehe Ja, det var litt for mye CA det der til å vere 17-55.. Endret 24. juli 2008 av Djupviken Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 Hey! Virket litt kjend han karen der. Er det Marius Beck? hehe Det stemmer Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Det virker ikke som det er så mye CA rundt fjellet. Se f.eks på mønstret på genseren eller gelenderet. Der har du CA. På fjellet er det ikke de typiske røde eller blå overgangene, men en slags ensfarget "glorie". Forskjellen på genseren og fjellet er at fjellet er ute av fokus. Når noe er ute av fokus så blir overgangene uskarpe og kan se ut som en slags glorie. Akkurat hvordan glorie-effekten blir seende ut avhenger av bokeh-en som objektivet ditt gir. Lenke til kommentar
torkn Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Finnes det noe alternativ for Nikon Capture NX2 i Linux? http://kjeks.volda.org/DSC_0396.JPG Jeg har nylig skaffet meg Bibble Pro. Det koster ikke all verden med dagens dollarkurs ($129.95), og det har en mengde funksjoner. (http://bibblelabs.com/get.html) Bl.a. har det håndtering av kromatisk abberasjon. Automatikken kan noen ganger gi litt for gilde farger, men en kan lage seg egne oppsett for bl.a. fargetemperatur-tilpasning. Jeg bruker Bibble Pro hovedsaklig i Linux (Suse 11.0) men også i Linux. En Bibble Pro-lisens gjelder valgfri bruk på Windows, Linux eller Mac. Det er bare Nikon NX som leser alle kamerainnstillingene i NEF-filene. De andre programmene får med seg bare fargetemperaturen. Bibble har "ikke-destruktiv" endring av råformat-filer. Når en gjør noe med f.eks. lys/kontrast/skjerping/utsnitt/rotasjon osv., så endres ikke selve råformat-fila, men Bibble lagrer endringene i ei lita beskrivelsesfil ved siden av billedfila. Denne informasjonen brukes når Bibble konverterer til f.eks. jpg-format. Endret 24. juli 2008 av torkn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå