Gå til innhold

Vits å kjøpe ny optisk kabel?

Anbefalte innlegg

Bruker pr. i dag en optisk kabel som fulgte med enten lydkortet(creative ekstern sak) eller anlegget(Z-5500). Den er ganske tynn og spinkel, så lurer på om det er vits i å f.eks kjøpe en THX-kabel eller noe i den duren? Er det forskjell i lyden på en tynn og spinkel kabel og f.eks nevnte THX-kabel?

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har faktisk lite for seg med digital overføring av lyd på det anlegget, hvertfall i stereo. I surround-lyd så er det nødvendig for å overføre digital surroundlyd som anlegget kan dekode.

Testet dette når jeg hadde dette anlegget, var null forskjell på lyden med analog og digital lydoverføring. Jeg har et Audigy 2 lydkort, forresten.

Lenke til kommentar

Fordelen med optisk kobling mellom PC og stereoanlegg er at man ikke får noen elektrisk kontakt mellom PCen og stereoanlegget, og derfor slipper potensielle problemer med jordsløyfer, brum, o.l. :)

Jeg hører også til dem som mener det ikke er noen forskjell på optiske kabler, men det er mulig du vil være av en annen oppfatning. Spør om å få deponere på en av de dyrere kablene, og lag deg en uformell liten test. Hører du ikke forskjell kan du levere kabelen tilbake, hører du forskjell må du selv vurdere om forskjellene er verdt prisen.

Lenke til kommentar
Bruker pr. i dag en optisk kabel som fulgte med enten lydkortet(creative ekstern sak) eller anlegget(Z-5500). Den er ganske tynn og spinkel, så lurer på om det er vits i å f.eks kjøpe en THX-kabel eller noe i den duren? Er det forskjell i lyden på en tynn og spinkel kabel og f.eks nevnte THX-kabel?

Takk :)

NEI! INGEN forskjell....

Lenke til kommentar

Nå har jeg anlegg med en god receiver og gulvstående høyttalere, men fortsatt har det lite for seg med digital overføring. Er like god lydkvalitet på analog overføring, bare bittelittegranne mer bakgrunns-støy, som egentlig ikke er merkbart.

Digital lydoverføring er egentlig litt oppskrytt.

Lenke til kommentar
Fordelen med optisk kobling mellom PC og stereoanlegg er at man ikke får noen elektrisk kontakt mellom PCen og stereoanlegget, og derfor slipper potensielle problemer med jordsløyfer, brum, o.l. :)

Jeg hører også til dem som mener det ikke er noen forskjell på optiske kabler, men det er mulig du vil være av en annen oppfatning. Spør om å få deponere på en av de dyrere kablene, og lag deg en uformell liten test. Hører du ikke forskjell kan du levere kabelen tilbake, hører du forskjell må du selv vurdere om forskjellene er verdt prisen.

Hvordan skal man kunne høre forskjell på optiske kabler (dersom man ser bort fra placebo effekten av prisen)? Når du overfører bits ved hjelp av lys i en optisk kabel finnes det ikke kvalitetstap. Informasjonen kommer frem fra punkt a til punkt b nøyaktig lik helt uavhengig av hvor dyr kabel du har. Eneste fordel med en dyrere kabel er at den sannsynligvis er bedre produsert, og dermed vanskeligere å skade ved et uhell. Kanskje den også varer lenger.

Lenke til kommentar
Nå har jeg anlegg med en god receiver og gulvstående høyttalere, men fortsatt har det lite for seg med digital overføring. Er like god lydkvalitet på analog overføring, bare bittelittegranne mer bakgrunns-støy, som egentlig ikke er merkbart.

Trådstarter spurte om det var forskjell på optiske kabler, ikke om det var forskjell på digital og analog overføring.

Forøvrig er vell fordelen med optisk digital overføring at man ikke har samme problem med eksterne støykilder.

Lenke til kommentar

... og den konklusjonen var basert på en stk receiver????

Tror du må konkludere med litt mer fakta på bordet først ellers risikerer du å få en del HiFi folk mot deg. Folk som faktisk har 1000 ganger så bra grunnlag som deg og konkluderer med det absolutt motsatte.

Lenke til kommentar
Har hatt to receivere faktisk, og på ingen av de var det forskjell på analog og digital overføring. Har ikke så veldig mye for seg i stereo hvertfall.

Det jeg mener er at en billig receiver ikke klarer å skille lyden fra analog og digital uansett om det er 1, 2 eller 10 receivere....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...