Cowboystrekk Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Jeg og samboeren skal bytte ut vår gamle 20" TV som ble kjøpt på studentbudsjett på RIMI for noen år siden og jeg har etter endel leting funnet frem til disse. Ser de skårer bra i tester og prismessig er de ikke så veldig ulike, men hvem ville dere valgt og hvorfor? Jeg har liten erfaring med flatskjermer så må bare referere fra tester når jeg sier dette: Fordeler og ulemper jeg kan se: Samsung har høyere oppløsning (mest merkbart når vi kobler pcen til tven, noe vi sjelden gjør, og ved filmer i full HD). Samsungen har lengre levetid og ikke risiko for innbrenning (selv om jeg hører sistnevnte sjelden er et problem lengre). Panasonicen har ifølge tester jeg har lest minst like bra bildeskarphet som samsungen og bedre fargebalanse. Panasonicen er såvidt billigere (dette betyr litt men ikke allverden) og har beskyttelsesglass foran skjermen, noe jeg ikke vet om samsungen har? Noen som har tips, evt andre alternativer? Har sett på tatung 42", men hører flere klager på etterslep ved raske bevegelser, noe jeg ikke er så glad i siden det blir endel actionfilmer\tv-serier med mye fart. EDIT: Bruksområdene blir nok 70% tv-seing, noen filmer deriblant, 25% dvd-filmer\filmer fra pc og 5% pc-bruk (spilling etc). Maksbudsjettet er 10.000,- inkl frakt. Endret 24. juli 2008 av Delavar Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Jeg og samboeren skal bytte ut vår gamle 20" TV som ble kjøpt på studentbudsjett på RIMI for noen år siden og jeg har etter endel leting funnet frem til disse. Ser de skårer bra i tester og prismessig er de ikke så veldig ulike, men hvem ville dere valgt og hvorfor? Jeg har liten erfaring med flatskjermer så må bare referere fra tester når jeg sier dette: Fordeler og ulemper jeg kan se: Samsung har høyere oppløsning (mest merkbart når vi kobler pcen til tven, noe vi sjelden gjør, og ved filmer i full HD). Samsungen har lengre levetid og ikke risiko for innbrenning (selv om jeg hører sistnevnte sjelden er et problem lengre). Panasonicen har ifølge tester jeg har lest minst like bra bildeskarphet som samsungen og bedre fargebalanse. Panasonicen er såvidt billigere (dette betyr litt men ikke allverden) og har beskyttelsesglass foran skjermen, noe jeg ikke vet om samsungen har? Noen som har tips, evt andre alternativer? Har sett på tatung 42", men hører flere klager på etterslep ved raske bevegelser, noe jeg ikke er så glad i siden det blir endel actionfilmer\tv-serier med mye fart. EDIT: Bruksområdene blir nok 70% tv-seing, noen filmer deriblant, 25% dvd-filmer\filmer fra pc og 5% pc-bruk (spilling etc). Maksbudsjettet er 10.000,- inkl frakt. Du har gode øyne hvis du ser stor forskjell på en full hd skjerm og en hd-ready skjerm så lenge den er under 50". Det er gjort en rekke blindtester på dette og selv eksperter kommer til kort ved vanlig sitteavstand. Tatung er en billig tv og den scorer godt på tester på grunn av prisen og ikke kvaliteten sett i forhold til dyrere tv-er. Den nye plasma serien til Panasonic har levetid på 100 000 timer før lyset halveres. Samsungen ligger vel i samme gata og trolig bytter du tv lenge før du har sett så lenge på noen av dem:). Panasonic's PX80 er en meget bra tv til en lav pris og den hevder seg godt mot nesten dobbelt så dyre lcd skjermer. Sånn sett er tv-en et meget godt kjøp og trolig bedre enn Samsungen i forhold til det du skal bruke den til. Innbrenningsfaren er ikke helt borte, men det skal veldig mye til før du får permanente innbrenninger på en moderne plasma skjerm. PX80 er litt følsom for retention(middlertidig innbrenning) de første 100 timene, men dette blir bare bedre og bedre. Denne type innbrenning er heller ikke farlig og du ser den kun når alle kilder bortsett fra tv-en er skrudd av. Hvis du skal føle deg helt trygg så setter du lys og kontrast til under midten de første 100 - 200 timene så er det i alle fall ikke noe problem. Selv om man ikke hører så mye om det så har lcd skjermer også noen barnesykdommer som er minst like plagsome som innbrenninger og det er clouding og smearing. En del lcd skjermer produserer tåke liggnende kanter som blir veldig synlige når skjermen går i sort. Smearing er også noe som forekommer og det ligger i ordet. Det ser ut som om noen går løs på bildet med en malingspensel. Dette opplever man noen ganger med svake kilder som kabel tv og slike ting. Med andre ord så blir det ikke perfekt og det du skal se etter er hvilket system som gir det beste bildet innenfor det bruksområdet du har. Ser du mest film og tv så er plasma det beste valget og til 10 000 kroner så skal det godt gjøres å grave frem en tv som lager like gode bilder som PX80. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 25. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2008 Takk for info Da har jeg nettopp bestilt panasonicen Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 Imponert over tven, kjempeflott bildekvalitet, bra lyd Mye for penga! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå