Gå til innhold

Kulturo: The Dark Knight

Anbefalte innlegg

Kino bruker andre format enn hjemmevideo på DVD eller Blu-ray.

F.eks. er en del større produksjoner i såkalt anamorfisk format med 2.35:1, som altså er langt bredere enn widescreen-TV med 16:9 (=1.78:1).

Når det gjelder Batman - The Dark Knight så er den filmet med ganske imponerende utstyr, og en blanding av spesielle IMAX-kamera og mer tradisjonell 35mm film.

Under post-produksjonen jobbet de visst med en blanding av to oppløsninger, med den høyeste til de mest krevende scenene: 8K (8192x6144 pixels) og 5.6K (5616x4096 pixels). Dette er uvanlig høye oppløsninger, selv for store Hollywood-produksjoner. Datakraften som kreves for å jobbe med disse formatene er rimelig ekstreme.

Dette er såklart en del heftigere enn hva en Blu-ray spiller kan levere. Eller en TV for den saks skyld. Men hvordan det blir seende ut på kino kommer nok veldig an på hvilken kino du går til. En lokal bygde-kino har neppe det gjeveste utstyret :p Det beste vil være å se Batman på en IMAX-kino, men det fins litt dårlig med slike i Norge :(

Selv så jeg den i sal 1 på Colosseum, og vil ikke si jeg kom skuffet ut.

Filmene blir jo gitt på plate i 2.35-format også om de går på kino i det formatet, en vanlig analog kino tilsvarer kanskje omtrent 1080p i oppløsning. At kildematerialet er vesentlig bedre er så sin sak, men på de fleste kinosaler så er ikke framviserutstyret tilstrekkelig til å utnytte det.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Filmene blir jo gitt på plate i 2.35-format også om de går på kino i det formatet, en vanlig analog kino tilsvarer kanskje omtrent 1080p i oppløsning.

Jeg var litt rask på avtrekker'n der - du har selvfølgelig rett i at det er vanlig å bruke bredere format på DVD/Blu-ray også. Men da utnytter man også mindre av TV-skjermen, så bildet blir en del mindre enn hva antall tommer på TVen skulle tilsi. Du får heller ikke full oppløsning i høyden, så vertikal oppløsning blir dermed langt under 1080px.

At kildematerialet er vesentlig bedre er så sin sak, men på de fleste kinosaler så er ikke framviserutstyret tilstrekkelig til å utnytte det.

Det stemmer, som jeg også nevnte i forrige innlegg. Dårlige prosjektorer, dårlig kopi av filmen osv.

Skal du se The Dark Knight i all sin prakt vil nok det beste være å se den på en IMAX-kino.

Ellers går også utviklingen framover med digitale prosjektorer, og stadig flere kinoer i blant annet USA kjører nå 4K-oppløsning (4096x2160 px).

Lenke til kommentar
Er denne verdt og se hvis jeg ikke har sett noen av de andre Batman filmene?

Det finnes ingen Batman filmer før Batman Begins. ;)

Likte absolutt ikke Batman Begins, husker jeg har sett den, men har fortrengt det meste av filmen.

Men joda, du kan godt se Dark Knight selv om du ikke har sett noen av de andre filmene, men anbefaler det ikke. Hvis du vet hvem Joker og Two-Face er så får du nok en god opplevelse, men hvis du ikke har hørt om det så stikk og se de andre filmene før du rører denne.

Lenke til kommentar
Coluseum har veldig god kino kvalitet med THX sal og de har faktisk oppgradert prosjektorene som er der for noen uker siden, så tenker det blir bra ;)

Skal se den på søndag

Lydmessig på Colo var helt enormt bra. :D

Men bilde var ikke så bra, var en idiotisk stripe på høyresia av bildet som irriterte noe voldsomt i en stor del av filmen, sammen med idiotkjærringa forran meg som satt og leste vg nett ca 10 forskjellige ganger i løpet av filmen. :(

Lenke til kommentar

Herre jemini for en prestasjon av Ledger. Overskygger jo Bale totalt og eier hele filmen.

Synes hele filmen ikke totalt sett er bedre en Batman Begins, men det har mye med at den på en måte er lystigere (selv om det er kølsvart humor som gjør den lystigere).

Gleder meg allerede til å få sett filmen flere ganger.

Jeg er totalt uenig i anmelder i at Maggie Gyllenhaal er bedre en Katie Holmes, foretrekker Katie by far.

Det var forøvrig mye latter og klapping her i Bergen når jeg så den.

Why so serious?

Lenke til kommentar
Herre jemini for en prestasjon av Ledger. Overskygger jo Bale totalt og eier hele filmen.

Synes hele filmen ikke totalt sett er bedre en Batman Begins, men det har mye med at den på en måte er lystigere (selv om det er kølsvart humor som gjør den lystigere).

Gleder meg allerede til å få sett filmen flere ganger.

Jeg er totalt uenig i anmelder i at Maggie Gyllenhaal er bedre en Katie Holmes, foretrekker Katie by far.

Det var forøvrig mye latter og klapping her i Bergen når jeg så den.

Why so serious?

Selv salvet jeg virkelig Katie Holmes. HATER utbytting av skuespillere, selv om det er til det gode.

Når det kommer til Heath Ledger og hans prestasjon som Joker så finens det nesten ikke ord. Jeg klarer ikke å få den stemmen hans ut av hodet. Og bevegelsene hans, og alt han gjorde som the Joker. Får være kynisk nok til å si at jeg rett og slett synes han kunne dødd senere, så han kunne lagd mer Joker-materiale.

Joker eide filmen, utklasserte Batman og bar filmen.

Lenke til kommentar

Jess, da blir det visning nummer to i kveld. Gleder meg allerede til å studere jokeren mer mens jeg kan plottet. Andre visning sier mye om filmen vil overleve tidens tann. Batman Begins har jeg vel sett 6-7 ganger uten at den har dalt særlig så forventer å få en god opplevelse også i dag av TDK.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg sett filmen... Og må si jeg er imponert, The Joker på denne versjonen er mye bedre enn han som var på en av de tidligere batman filmene... Og de brukte ikke alt for mye spesial effekter... Så jeg litk,e filmen, den var brilijant...Og vis en skal kle seg ut som noe til Halloween, så blir det "the joker" helt klart!!!

filmen får 9,5/10

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...