Gå til innhold

Kulturo: The Dark Knight

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var kinobilletter til kvelden bestillt! Burde egentlig sovet på den tiden, skal jobbe nattevakt, men det får nå gå! Siste sjans før jeg reiser på ferie uansett.

Håper det blir bra, tviler ikke på at filmen vil heve seg langt over filmer som spiderman (spesielt nummer 3 som jeg ikke orket å fullføre). Kommer tilbake med endelig dom i 8-9tiden :)

Lenke til kommentar

Sett den 3 ganger nå her Down Under. Fantastisk film. Så den for første gang for 1,5 uke siden og den har rykket høyere og høyere opp på min topp liste etterhvert som jeg har fordøyd og "analisert" filmen. Det er helt klart den beste superhelt filmen jeg har sett og jeg ser det som et stort tap at Ledger ikke får være her å ta del i fruktene av den fantastiske karakteren han har greid å skape.

Mulig spoiler (grå text):

Skjønner ikke klagingen til anmelderen på de første 45 min. Man får direkte kontakt med den fantastiske karakteren Jokeren, deretter bygges det hele opp til kampen mellom Jokeren og Batman.

Lenke til kommentar

1/4 av bildet her på Mo i Rana var uskarpt når jeg så den natt til torsdag :/

Synes det er litt for dårlig når man betaler 85kr for inngangen. Spesiellt når blu-rays ikke koster mer enn 140-50 fra play.com.

Edit: Tok kanskje litt hardt i, men en ganske stor del av bildet var uskarpt.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke å ha 1080p filmer når lerretet er mange ganger større enn det man bruker hjemme.

On musikk-video på 40MB kan se bra ut på en god 4,5" skjerm, men om du blåser den opp på en 50" plasma så ser den forferdelig ut.

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar

Kino bruker andre format enn hjemmevideo på DVD eller Blu-ray.

F.eks. er en del større produksjoner i såkalt anamorfisk format med 2.35:1, som altså er langt bredere enn widescreen-TV med 16:9 (=1.78:1).

Når det gjelder Batman - The Dark Knight så er den filmet med ganske imponerende utstyr, og en blanding av spesielle IMAX-kamera og mer tradisjonell 35mm film.

Under post-produksjonen jobbet de visst med en blanding av to oppløsninger, med den høyeste til de mest krevende scenene: 8K (8192x6144 pixels) og 5.6K (5616x4096 pixels). Dette er uvanlig høye oppløsninger, selv for store Hollywood-produksjoner. Datakraften som kreves for å jobbe med disse formatene er rimelig ekstreme.

Dette er såklart en del heftigere enn hva en Blu-ray spiller kan levere. Eller en TV for den saks skyld. Men hvordan det blir seende ut på kino kommer nok veldig an på hvilken kino du går til. En lokal bygde-kino har neppe det gjeveste utstyret :p Det beste vil være å se Batman på en IMAX-kino, men det fins litt dårlig med slike i Norge :(

Selv så jeg den i sal 1 på Colosseum, og vil ikke si jeg kom skuffet ut.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...