CrackaBoi Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 Jeg skal lage et kabinett og trenger materiale av tre, helst sponplater, i spesifiserte mål og tykkelse. Hvor kan jeg får tak i dette. Er det noen steder jeg kan bestille tilskåret materiale etter spesifiserte mål? Hvor kjøper man planker lissom? Lenke til kommentar
Skjold Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 Byggmaker, Maxbo, Bygger'n...osv. kjøp Eik eller noe hardt noe..! Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 Lerk er visst nok sinnsykt sterkt. Bruker du russisk lerk så trenger du ikke å male den så lenge kabinettet ditt kan få av seg vannet slik at det blir tørt mellom hvert regnskyll. Og det på 400 år. Lenke til kommentar
CrackaBoi Skrevet 14. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2002 Nei, hvorfor skal det være så j**** hardt? Jeg leter etter noe som er så mykt/lett å arbeide med som mulig, skal jo modde tett. Hva er det jeg trenger? Lenke til kommentar
chris_83 Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 Jo sterkere treet er jo mindre sjanse er det for å få skår og merker i kabinettet ditt. Og det vil du jo ikke ha.. Uansett lakke litt med klarlakk er lurt.... Send gjerne inn bilder, når du jobber... og er erdig Lenke til kommentar
CrackaBoi Skrevet 14. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2002 OK, skjønner. Jeg trenger vel noe midt i mellom, hva heter det a? Har tenkt å kjøre bort på maxbo og få dem til å gi meg riktig mål.,...... Lenke til kommentar
SpirreVipp Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 Noe som muligens er brukende er MDF plater. Dette er sponplater som er beregnet for høyttalere. Disse er relativt harde og selvfølgelig meget lyddempende! Mvh André Lenke til kommentar
ebola Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 sponplater er for enkle å ødelegge.. du kan uten problem slå neven gjennom dem.. du kan kjøpe "hobbyplater" å obs o.l butikker.. de er ca 1cm tykke og er av furu tror jeg(er langt fra sikker på tresort) Lenke til kommentar
Cool Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 MDF er det beste man får til og bygge høytalerkasser osv i. MDF er mye stivere, hardere og har høyere tetthet en sponplater, derfor absorberer den lyden mye bedre. Jeg ville ha brukt MDF. Lenke til kommentar
talisar Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 >Lerk er visst nok sinnsykt sterkt. Bruker du >russisk lerk så trenger du ikke å male den så lenge >kabinettet ditt kan få av seg vannet slik at det >blir tørt mellom hvert regnskyll. Og det på 400 år. Hehe:) Noen som har kabinettet stående ute faktisk:)? Lenke til kommentar
mr.a Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 det er f*** ikke mulig å slå en 25mm sponplate med henna! (av bra kvalitet) Lenke til kommentar
blackice Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 Ville ha brukt mdf i 6mm eller noe. Da har du styrke så det holder til et kabinett+ at det ikke blir like tungt som f.eks gulvspon 22mm. Lenke til kommentar
CrackaBoi Skrevet 14. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2002 Det høres ut som MDF er tingen. Kan jeg gå på Maxbo å få 20mm tykk MDF skåret i definerte biter? Lenke til kommentar
cafritio Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 ja. var der i går og fikk bruke det utstyret jeg trengte for å sage til høyttalerne mine. bruker du tykk mdf, ca 20 mill, dempes lyden fra vifter, hder osv inni kabinettet betraktelig MDF rules! Lego Rules! Lenke til kommentar
NexteR Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 er MDF dyrt da !...jeg tenker på et helt fulltower jeg da ! noen som vet hva det koster ? Lenke til kommentar
daho Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 MDF står for "medium density fibreboard", som er en trefiberplater med svært stor hardhet. Platen brukes i produksjon av bla.a. dører, møbler og kjøkkeninnredninger, og egner seg svært godt hvor det settes høye krav til stabilitet og hardhet. Platen har en glatt overflate, og brukes også til konstruksjon av høytalere og til hobbyvirksomhet. Hovedgrunnen til at det brukes til å lage høyttaler kasser av er vel at MDF er "dødt" Lenke til kommentar
DataChild Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 sponplater er for enkle å ødelegge.. du kan uten problem slå neven gjennom dem.. HVA? Jeg skal love deg en ødelagt neve om du prøver deg på en 22mm sponplate.. selv en 11mm kan du skade deg på... til topic: Gå for MDF ja, det er solid. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 En 22 mm plate tilsvarer det som brukes i gulv i et hus, så de som hevder at de slår den i stykker kan jo prøve på stuegulvet hjemme :wink: :wink: Lenke til kommentar
warlord Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Kansje han har ninja eller karateferdigheter OG sans for smerte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå