Gå til innhold

Hvordan beholde RAW-filas utseende?


Anbefalte innlegg

Hei! Dårlig tittel - men vet ikke hvordan jeg kan forklare det jeg lurer på bedre...

 

Det jeg lurer på er:

Hva må jeg gjøre/hvordan gjør jeg det, når jeg vil beholde RAW-filas farger og skarphet osv. når det konverteres til JPG - for så å kunne lastes opp på Flickr? Eller må jeg ha et spesielt redigieringsprogram? Eller vil det alltid bli anderledes når man konverterer bildet?

 

 

Jeg har nettopp våget meg utpå verdenen av RAW - og bildene ble jo mye bedre og mer riktig i fargene enn JPG, synes jeg. Altså jeg hadde valgt RAW + JPG L, så jeg fikk en utgave av hver av hvert bilde. Jeg har ikke noe redigeringsprogram annet enn Canons Digital Professional, og jeg brukte det for å åpne RAW-fila.

 

 

Håper noen der ute skjønner hva jeg prøver å spørre om her... OG gidder å prøve å hjelpe meg! =)

 

På forhånd takk! ;-)

 

Hilsen mono

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du lagrer det som et nytt filformat (jpg, tiff, psd ....).

RAW-fila er intakt, men all info og endringer ligger i en egen .xmp fil.

Slettes xmp fila er du tilbake med en "urørt" RAW (.CR2 dersom du beuker Canon).

 

Du lagrer altså aldri en .CR2 fil. (.CR2 formatet brukes ikke av browsere og bildevisningsprogrammer).

 

Det vil alltid være en forskjell på .CR2 og en .jpg fil.

Grunnen er behandlingen i kamera og i bildebehandlingsprogrammet.

Lenke til kommentar

Takk for svar!! Selv om jeg såklart ikke forsto så mye av det... *ler*

 

Skrev RAW fordi det er slik det står i kameramenyen. =)

 

 

Jeg åpnet altså bildet med CPP-programmet som fulgte med Canon-kameraet. Siden jeg ikke ville endre noe men nettopp forsøke å beholde bildet som det var i RAW trykket jeg File og så Convert and save. Og bildet jeg da hadde lagret ser akkurat ut som JPG-utgaven? Og når jeg gikk inn igjen nå for å se og gjøre det samme med enda et bilde ser jeg at alle RAW-bildene nå ser ut som JPG-utgavene? Hva er det jeg gjør feil, liksom?

*skjønner ingenting*

 

Men de er fortsatt enormt store - altså alle RAW-utgavene er minst 7MB mens JPG er ca. 3-4MB?

 

Kan det være sånn at det at jeg konverterte et bilde i mappa i går gjorde så alle i mappa ble konvertert? Nei - forresten - de heter jo fortsatt .CR2...

 

 

Skal det være så vrient og likevel gi meg det samme bilderesultatet som JPG kan jeg jo bare fortsette med det, eller? *ler*

 

 

Edit:

 

I Picasa ser jeg fortsatt stor forskjell på RAW-utgavene og JPG-utgavene...

Endret av -mono-
Lenke til kommentar

I DPP så er tanken at du bruker de forskjellige verktøyene til å "modifisere" RAW filene til du er fornøyd. Deretter velger du de filene du ønsker å eksportere til JPEG ved å bruke knappen helt til høyre (Batch process ?) Da får du spørsmål om filtype, størrelse, JPEG kvalitet osv. Samt hvor du ønsker å legge de.

 

I Picasa ser jeg fortsatt stor forskjell på RAW-utgavene og JPG-utgavene...

Det er fordi Picasa konverter RAW filen etter egen oppskrift; mens JPEG-ene vises As-Is (tror jeg)

 

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
I DPP så er tanken at du bruker de forskjellige verktøyene til å "modifisere" RAW filene til du er fornøyd. Deretter velger du de filene du ønsker å eksportere til JPEG ved å bruke knappen helt til høyre (Batch process ?) Da får du spørsmål om filtype, størrelse, JPEG kvalitet osv. Samt hvor du ønsker å legge de.

 

I Picasa ser jeg fortsatt stor forskjell på RAW-utgavene og JPG-utgavene...

Det er fordi Picasa konverter RAW filen etter egen oppskrift; mens JPEG-ene vises As-Is (tror jeg)

 

 

Tom

 

Takkk for svar! =)

Betyr det første du sier at jeg konverterte "feil" eller gjorde noe feil siden alle bildene nå ser ut som JPG-utgavene? Og det rare er jo at RAW-utgavene i går (før jeg konverterte et bilde) så akkurat ut som de fortsatt gjør i Picasa?

Lenke til kommentar

Nå skjedde det noe - jeg klikket på Click (RAW) og trykket så noen ganger på en av RAW-filene - etter noen klikk ble bildet sånn som de så ut i går! Merkelige greier... Men jeg kan selvsagt ha trykket noe feil i går - jeg har jo ikke peiling! Men jeg trodde jeg holdt meg langt unna alle de knappene... *ler*

 

MEN - nå skal jeg forsøke å lagre det bildet som JPG igjen, så får vi se hva som skjer...

 

Jeg valgte i går: Exif-JPEG(*JPG,*JPEG) - bør jeg velge enten Exif-TIFF 8BIT eller TIFF 16BIT i steden? Jeg vet ikke hva dette betyr eller spiller for rolle?

Lenke til kommentar

Canons Digital Photo Professional (DPP) er et utmerket program som ikke står noe tilbake for andre raw-convertere. Du finner kanskje noen tips på Canon Digital Learning Center. Pass på at du har siste versjon av programvaren også.

 

Når du har stilt inn kameraet til å ta både raw og JPEG får du opp begge to i DPP. Pass på at det er raw-fila du redigerer og ikke JPEG. :-)

 

Tanken med en raw-fremkaller (som DPP) er vel at du gjør beskjæring og justeringer på raw-fila og eksporterer den til JPEG etter hva du skal bruke fila til. Raw-fila er ditt digitale "negativ" som du arkiverer (tilsvarende filmnegativer) og "framkaller" JPEG-bilder fra til forskjellig formål. Man vil antakelig velge forskjellige JPEG-filer til f.eks. fotoutskrift, web og sending som e-postvedlegg til venner.

 

Endringene du gjør på raw-fila, lagres som nevnt av andre utenom selve raw-fila slik at du har originalen inntakt. Du kan ta bort alle endringer av raw-fila i DPP også.

 

Når det gjelder TIFF, så er dette et format som er mye benyttet til arkivering og levering til trykking. Canons eget raw-format, CR2, er et lukket format. Noen foretrekker heller å lagre i TIFF eller (enda bedre) DNG for å være sikre på at fila kan åpnes også i framtida. Så sant du ikke har en gjennomtenkt plan for arkivering av raw-filene dine, og hvordan de skal åpnes i framtida, så bør du holde deg til CR2-formatet og (foreløpig) glemme (det åpne raw-formatet) DNG og (bildeformatet) TIFF. Det er vel ennå ingen allmen enighet om det beste langtidslagringsformatet for foto og mye kan skje i årene som kommer. Backup er viktigere.

 

Edit: noen små korreksjoner

Endret av BonzoDog
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! =)

 

Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor bildene forandrer utseendet ved konverteringen... Jeg vil jo beholde RAW-filas utseende... =(

 

Vil bildet bli mer likt RAW-fila om jeg demper innstillingene mine i kameraet noe? =/

 

 

Og gjennomtenkt plan for arkivering? Ikke spesielt, nei... *ler*

Men jeg lagrer alltid de bildene jeg er fornøyd med på både Flickr og en ekstern harddisk. Innimellom brenner jeg faktisk en CD eller DVD, også. =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...