Gå til innhold

Demping av 40mm vifte i PSU

Anbefalte innlegg

....prøver meg på nytt da det ikke ser ut til å være noen med en dempa Shuttle SK41G... :-)

Jeg har to vifter i boksen, en 80mm som jeg skal bytte med en Zalman 12dB så det er ikke noe problem. Det som derimot er litt verre er at PSU'en har en 40mm vifte som er rimelig hissig. Den skal være temperatur-regulert, men min XP2100 trekker tydeligvis så mye strøm at den må gå på full guff.

Her har jeg to muligheter såvidt jeg forstår, enten bytte ut 40mm vifta med en stille sak, f.eks. en Papst fra Microplex. Men spørsmålet er om den trekker ut nok luft? Kan jeg putte i noe temp-måler i psu'en, eller på annen måte måle om den blir for varm? Er litt kjiipt å herpe psu'en siden det er en spesial-sak, hvis ikke kunne jeg jo bare ha kjøpt en ny på Komplett for 250 spenn. Så hvis den ryker er jeg redd jeg må kjøpe en helt ny Shuttle - ihvertfall vente frytelig lenge på å få psu'en spesialbestilt fra en eller annen plass.

Alternativet blir å mekke noe slags adapter for en 60mm utenpå psu'en, som trekker ut luft. Men det blir litt harry-mekk tror jeg.... :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg bytta ut min CPU med en 19DB fra microplex, og

PSU med en 18dB. Jeg har ingen problemer med temp...

Men kan være at kabinettet kan få litt lite gjennomstrømming av luft (bli varmt) når du har en 12dB CPU med en 18dB PSU.

Vet ikke helt hvor stor forskjell CPU viftene våre utgjør sånn i praksis...

Men lykke til!!!

Lenke til kommentar

JA JØSS!!!! Nå er ikke jeg noen sånn datafyr som MÅ gjøre alt med en pc bare for gøy....Men fant ut at å ha shuttle boxen 1 meter fra ørene ble litt for mye(støy). Nå hører jeg bare sånn "vindduus" fra viften. (kanskje samme støy som om at jeg hadde putta X-shuttle pc`n i klesskapet mitt med døra igjen?) Jeg har også satt på noen asfalt plater da, men har vel egentlig ikke så mye å si... Merket at det var Harddisken min som bråka mest etter bytte av vifte.... (Western digital) Men kjører nå en segate som er veldig stille :) Håper du blir fornøyd med pc`n din :)

MEN; ta deg god tid når(hvis) du skal sette inn en 40*40*20mm PSU vifte!!!Det er trangt!! men går bra om man ikke stresser :) Bør heller kanskje ikke være i dårlig humør før en starter... :) Men kan garantere deg at du blir i bra humør etterpå da :) Om du synes støyen idag er sjenerende :)

Mvh Kjetil M

Lenke til kommentar

hehe, takk for tips! Da blir det bytte av vifter kombinert med litt tålmodighet.

Har en annen boks som står på 24/7, og den ble etter talløse forsøk på demping med matter, vifter, novibes drevrammer og what not rett og slett satt i garderobeskapet, vennlig hilsen 10 meter skjermkabel og Logitech trådløst mus & tastatur. Ganske enkelt beste (og billigste!!) støydemping som finnes!! :lol: :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...