keir Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Jeg har en HP dc 5100 Small Form Factor. Denne har jeg tenkt å gi til noen unger og dermed blir den nok brukt til litt spill. Jeg sitter derfor og lurer på om det er vits i å sette inn et bedre skjermkort enn det innebygde. Problemet er at denne pc'en bare har pci og pci-e 1x spor. Slik at det er ikke mange skjermkortene å velge mellom. Hva er det som er kjappest av PCI-e 1x og gode gamle PCI? Er det neo vits i å sette inn et ekstra skjermkort med tanke på den trege bus-hastigheten til disse portene? Så til slutt, har dere noen anbefalinger? (OBS - det må være et low-profile skjermkort) Her er to alternativer jeg ser på: 1. HiSdigital HIS Radeon X1550 256MB DDR2, iFan, PCI, 2xDVI/ Tv-Out, "low-profile", Retail 2. ATI FireMV 2250 256MB DDR2, Low-profile, PCI-Express 1x, 2xDVI, Retail ATI-kortet er dobbelt så dyrt. Er det verdt prisforskjellen? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 ATi Fire serien er bygd på proff kort generelt og er ikke hovedsaklig spillekort. Brikkene som brukes er dog de samme som på Radeon skjermkortene de har, men forskjellene ligger i drivere og BIOS på skjermkortet. På Radeon klassen deaktiveres de funksjonene som gir hastighetsøkning i 3D Studio Max for eksempel, disse brukes ikke av spill. Ellers er det annen kvalitet på resten av komponentene kontra Radeon kortet med samme brikke. Mener strømregulatorene blant annet er av litt høyere standard. Dette resulterer i at de skrur opp prisene, pluss at Fire gutta får bedre driver støtte og raskere bug fikser enn de med Radeon kort. Ellers er jeg ikke sikker på hvilken brikke som skjuler seg under FireMV kortet der så jeg kan sammenligne med samme Radeon kort, hastighets messig er det lite som skiller ett FireGL, FireMV etc fra ett Radeon kort når det kommer til spill. Men PCI-E er mye raskere enn PCI uansett hvilken dag i uka det er snakk om. Grunnen er også at en PCI buss er splittet mellom en masse enheter mens PCI-E er dedikert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå