Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Spørsmål ang billån.

syverty

Anbefalte innlegg

Har tenkt å ta opp et billån i min bank og de kan finansiere kun 85 % av kjøpesummen. Det vil si at hvis bilen jeg skal kjøpe koster 80.000 kr så finansierer banken 68.000 kr av kjøpesummen ergo jeg må ha 12.000 i egenkapital.

Må banken ha bekreftelse fra selger at egenkapitalen er betalt??

For hvis ikke kan man jo få selger med på å "sette opp" prisen til 90.000 så man får litt mer i lån hos banken og egenkapitalen blir mindre så lenge ikke det aviker 10 prosent fra listepris. :whistle:

Noen som har erfaringer med dette?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har tenkt å ta opp et billån i min bank og de kan finansiere kun 85 % av kjøpesummen. Det vil si at hvis bilen jeg skal kjøpe koster 80.000 kr så finansierer banken 68.000 kr av kjøpesummen ergo jeg må ha 12.000 i egenkapital.

For hvis ikke kan man jo få selger med på å "sette opp" prisen til 90.000 så man får litt mer i lån hos banken og egenkapitalen blir mindre så lenge ikke det aviker 10 prosent fra listepris. :whistle:

Ta deg noen ringerunder til diverse banker, du, så skal du se at de kan finansiere 100%;)

Lenke til kommentar

Ta deg noen ringerunder til diverse banker, du, så skal du se at de kan finansiere 100%;)

Noen banker du anbefaler spesielt da?

Lenke til kommentar

Skandiabanken har noen merkelige rutiner, virker det som. Har erfart det samme selv. Billig og grei bank til "vanlige banktjenester" - men vanskelig å benytte seg av lånetilbud der.

Selv hadde jeg tenkt å bytte til Skandiabanken fra DNB Nor for et par år tilbake, men jeg -ville- ha et kredittkort jeg kan ha i bakhånd på reiser osv. Det kunne jeg rett og slett ikke få - jeg hadde ikke vært kunde der lenge nok. Ble en annen bank i stedet da, ja.

Lenke til kommentar
Skandiabanken har noen merkelige rutiner, virker det som. Har erfart det samme selv. Billig og grei bank til "vanlige banktjenester" - men vanskelig å benytte seg av lånetilbud der.

Selv hadde jeg tenkt å bytte til Skandiabanken fra DNB Nor for et par år tilbake, men jeg -ville- ha et kredittkort jeg kan ha i bakhånd på reiser osv. Det kunne jeg rett og slett ikke få - jeg hadde ikke vært kunde der lenge nok. Ble en annen bank i stedet da, ja.

Merkelig. Ble kunde der i år og fikk både kredittkort og kontokreditt om ønskelig. Fikk først en kreditt på 5000 og nå nettopp ble det oppjustert til 35000.

Men sant som du sier ang lånetilbud selv om de har en relativt lav rente på billån.

Tilbyr DNB Nor 100% finansiering?

Lenke til kommentar

Dette er et par år siden, så det kan godt være at de har endret rutinene siden den gang. Har droppet tanken med å bytte til de - bruker Sparebank1 nå. Fornøyd med det.

DNB Nor Finans tilbyr 100% finansiering dersom bilen du låner penger til oppfyller kravene de har satt. At den ikke skal være eldre enn 10 år, blandt annet. Og at du MÅ ha kasko i forsikringen. Men det er vel felles for de fleste lånetilbydere.

Uansett, dette står på hjemmesidene til DNB Nor ang. billån:

- Svar på dagen

- Betaling med eFaktura (om du ønsker det)

- Opptil 10 års nedbetaling

- Trygghet mot heftelser

- Velg mellom å låne hele eller deler av kjøpesummen

- Muligheter for lånebevis

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

Jeg bruker SR-Bank-Finans, søsterseleskapet til Sparebank1. Fikk billånet mens jeg snakket i telefonen med rådgiveren:D

Lenke til kommentar

Jeg bruker SR-Bank-Finans, søsterseleskapet til Sparebank1. Fikk billånet mens jeg snakket i telefonen med rådgiveren:D

Ok :)

Noen som har erfaring med Elcon?

Lenke til kommentar

Jeg fikk bedre rente om jeg hadde 20% egenandel på mitt billån.

Jeg og selger skrev da to salgsmeldinger, en hvor kjøpesummen var såpass mye større at det så ut som jeg hadde 20% egenandel. Denne ble da sendt til låneselskapet og de betalte ut "80%" av kjøpesummen som da i praksis var 100% av avtalt pris.

Den andre hadde "rett" sum og var da den faktiske avtalen.

jeg fikk bedre rente, han fikk solgt bilen - Begge er fornøyd

Endret av Dj_Matsern
Lenke til kommentar
Jeg fikk bedre rente om jeg hadde 20% egenandel på mitt billån.

Jeg og selger skrev da to salgsmeldinger, en hvor kjøpesummen var såpass mye større at det så ut som jeg hadde 20% egenandel. Denne ble da sendt til låneselskapet og de betalte ut "80%" av kjøpesummen som da i praksis var 100% av avtalt pris.

Den andre hadde "rett" sum og var da den faktiske avtalen.

jeg fikk bedre rente, han fikk solgt bilen - Begge er fornøyd

Hørtes jo genialt ut den løsningen dær men kan ikke låneselskapet dobbeltsjekke om egenandelen faktisk ble betalt til selger?

Edit: Fant ut etter en chat med banken at de finansierer som sagt 85% av kjøpesummen. Og jeg må selv dekke de resterende 15 %. Det angår ikke banken hva som betales. Det kan være 5 gressklippere eller 50 flaske konjakk.

Endret av syverty
Lenke til kommentar
Ulempen er at man begår dokumentforfalskning, og det er nokså strenge straffer for sånt.

Det stemmer, men heldigvis er det lenge siden og heldigvis gikk det bra for min del. (Lånet er betalt ut og oppgjort for lenge siden)

Jeg var ung og dum og anbefaler ingen å gjøre det samme, men det er mulig om man vil..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...