Gå til innhold

Valg av digitalt kompakt kamera

Anbefalte innlegg

Hei

Har lest endel rundt i forumet etter forslag, da jeg øsnker å kjøpe meg et nytt digitalt kompakt kamera, men kom egentlig fram til at det meste av guider og lignende var rimelig utadert. Og jeg regner med at det har kommet mange nye gode kameraer.

Det jeg ser på som viktigst er at kameraet har god bildekvalitet, også utløserforsinkelse synes jeg er viktig, størrelsen har også endel å si. Greit å holde seg under 3000,- og tror det holder med 6-8megapixler. Jeg er ikke noen erfaren fotograf, men øsnker å få tatt bilder med høy kvalitet uten å måtte drasse på et stort speilrefleks kamera :p

De jeg har kikket litt på fram til nå er: Canon Ixus 860IS, Panasonic Lumix DMC-TZ3 og Panasonic Lumix DMC-LX2.

Håper på mange innspill og forslag, gjerne andre forslag en de jeg har sett på, lurer spesielt på hva folk mener om Panasonic LX2.

Mvh Stian

Endret av Poppy^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har lest endel mer, og vel egentlig kommet fra til enten TZ3 eller 860IS, holder kanskje en liten knapp på 860IS.

Er dette et godt kamera til 2200,- spesielt med tanke på bildekvalitet og hurtighet??

To veldig forskjellige kamera, i og med at TZ3 har 10x optisk zoom mens Ixus 860IS har kun 4x optisk zoom, men er fysisk mindre også.

Begge kameraene er veldig gode, men om du ikke har behov for mye zoom, så ville jeg nok valgt Ixus'en. Det er pga. at TZ3 blir litt for stor når du ikke har behov for så mye zoom, og Ixus'en er også litt bedre på lysfølsomhet.

Lenke til kommentar

Har vel ikke bruk for noe spesielt mye zoom nei, men jeg så litt på Ixus 860 IS i forhold til Ixus 80 IS.

Og det jeg da egentlig lurte på, er hva man for mer for 400,- på Ixus 860IS?? Eneste forskjellen jeg klarte å finne var 0,8x mer zoom, og at 860 er fysisk litt større....

Lenke til kommentar
Har vel ikke bruk for noe spesielt mye zoom nei, men jeg så litt på Ixus 860 IS i forhold til Ixus 80 IS.

Og det jeg da egentlig lurte på, er hva man for mer for 400,- på Ixus 860IS?? Eneste forskjellen jeg klarte å finne var 0,8x mer zoom, og at 860 er fysisk litt større....

*Ixus 860 har mer vidvinkel (28mm) enn Ixus 80 (36mm). Kan være både en fordel og ulempe.

*860 har også en større skjerm, men mangler optisk søker (den optiske søkeren på Ixus 80 er rimelig verdiløs uansett).

*Mulig 860 også har noen flere muligheter til manuell overstyring i menyene.

Vidvinkel har den fordelen at du kan få med mer i bildet om du setter kameraene på samme sted (uvurderlig hvis du skal ta bilder av f.eks. en gruppe personer, men ikke får gått langt nok bakover pga. en vegg eller lignende), mens ulempen er at det kan gå litt ut over optisk kvalitet.

Personlig hadde jeg valgt Ixus 860IS foran Ixus 80IS, men det går jo på individuelle behov hva man velger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...