sunnhetsmannen Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 Jeg skal sette opp internet deling over LAN, helst med Linux server. Og det blir mest sannsynlig mange som bruker mIRC. Problemet er at når så mange personer bruker IRC gjennom samme linjen så kommer ikke alle inn på serveren. Hva må jeg sette opp på serveren for å fikse dette? (IP-aliasing??IP-Masq??) Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 Hvsi det er mere enn en maskin som skal være på nett samtidig (og det skal det jo), må du sette op ip-masq ja. Hvis du har statisk ip hos isp'en din er dette ikke noe problem (ikke hvis du har dynamisk heller da). Da vil det nemlig se ut som at alle maskinene er en maskin. De kamuflerer seg bak linuxboxen. Du må ha to nettverkskort i linuxboxen. Et til lan'et ditt, og ett til internettkoblinga di. Disse må du få til å virke! Så setter du på det ene, det som står mot internett tilkoblinga, ip-adr, og alt det du får fra isp'en din. PÅ det andre, det mot lan'et, setter du en fake (lokal, fantasi) ip-adresse. Her er det ip adr. fra 192.168.0.1 som gjelder. (til husker jeg ikke). På dette kortet setter du 192.168.0.1. Dette er da det kortet du skal oppgi som gateway for alle klientene i lan'et ditt. Les dette for å maskere: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...c=8370&forum=27 http://www.linuxdoc.org/HOWTO/IP-Masquerade-HOWTO/ Lenke til kommentar
sunnhetsmannen Skrevet 14. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2002 Men vil ikke alle maskinene få samme IP da? Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 Jo, ut mot internett vil alle få samme ip.Men ellers må du jo kjøpe deg ip adresser til alle maskinene. Uansett skal ikke dette være noe problem, siden routeren holder styr på hvem som skal ha hvilke pakker som skal til hvilken maskin... Lenke til kommentar
tnt Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 Blir vel ett problem når du skal koble deg opp mot irc serverene? tror det er noen servere som har "limit" på hvor mange tilkoblinger du kan ha for hver ip, men finnes mengdevis med efnet servere man kan koble seg til da, homlien, du.se, webgiro, prison.net osv... Lenke til kommentar
sunnhetsmannen Skrevet 14. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2002 Akkurat ja...Jeg får vel bare ordne en avtale med en undernet fyr igjen da, slik vi gjorde forrige gang. Det gikk jo ganske ok det. Uansett, takk for all hjelpen og veiledningen. You guys are the best. :wink: Lenke til kommentar
sunnhetsmannen Skrevet 21. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2002 Quote: On 2002-01-14 12:13, Instigator skrev:Men ellers må du jo kjøpe deg ip adresser til alle maskinene. Hvis jeg gjør det da, altså låner/kjøper IP adresser til alle maskinene. Hvordan bruker jeg den informasjonen da? Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Quote: On 2002-01-21 12:41, SpACEmaN skrev: Quote: On 2002-01-14 12:13, Instigator skrev: Men ellers må du jo kjøpe deg ip adresser til alle maskinene. Hvis jeg gjør det da, altså låner/kjøper IP adresser til alle maskinene. Hvordan bruker jeg den informasjonen da? For det første koster det noen kroner... Hvis du har faste ip-adresser til alle maskinene, vil du ikke trenge noen router. Derfor vil ikke irc-serverne, eller hva det nå måtte være, oppleve at dem får flere oppkoblinger fra samme ip. Derfor trenger du bare en hub/switch for å komme deg på nett. Ikke noe ruter/ics eller noe. Men, det koster peng!. Lenke til kommentar
sunnhetsmannen Skrevet 22. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2002 Men jeg kan jo ikke stikke rundt å skrive inn alle ip adressene manuelt da.....Skal jeg sette inn informasjonen i dhcp serveren? Lenke til kommentar
tnt Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Ip adressene du skriver inn på maskinene, har ingenting med ip adressen ut på nettet... det blir bare "lokalt" Lenke til kommentar
sunnhetsmannen Skrevet 22. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2002 Er det ISP'en som deler ut IP'ene da? Vil det si at jeg slipper å gjøre noe som helst visst jeg låner meg 70 IP'er og har 70 personer på nettet sammtidig gjennom samme gateway?? Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Hvis du låner deg 70 ip-adresser og setter opp en dhcp server, da slipper du å gjøre noe mer. Men har du sjekka prisen for 70 ip-er? Lenke til kommentar
sunnhetsmannen Skrevet 24. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2002 Har fått pris på IP'er ja... Skal rangen på dhcp serveren innholde de IP'ene som jeg låner da? F.eks : 213.214.19.1 ---> 213.214.19.71 ?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå