Gå til innhold

Noen som har erfaringer med Kaupthing Edge?


AT1S

Anbefalte innlegg

Så var Kaupthing Edge eventyret ferdig. Alle utenlandske (ikke islandske) småsparene har tapt alt under 20 000 euro.

 

http://e24.no/boers-og-finans/article2702280.ece

Som sagt, jeg tror ikke noen norske småsparere taper mer enn renteinntektene... politikerne har ikke gøts til det.

Småsparer med 2 millioner....................?

 

Nei, la pengene gå tapt. De rødgrønne fjompene skal jo dekke alt mulig .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes faktisk det blir helt feil hvis den norske stat går inn og dekker disse 20.000 EURO pr kunde hvis det går så langt.

 

Det norske banksikringsfondet skal dekke for beløp over 20.000 EURO for kunder i bl.a. denne banken. Folk som har såpass mye penger bør selv være ansvarlige nok til å sette seg inn i vilkårene til banken de benytter. Det er ingen som er tvunget til å bruke denne banken, men mange biter lett på pga. litt høyere renter enn andre banker. Jeg mener at det blir helt feil hvis staten dekker dette beløpet. Noe ansvar må en selv ta også.

Lenke til kommentar
Kristin garanterer for innskuddene i Kaupthing. Hva hun mener med dette er vanskelig å si. Om det er inskutt beløp, eller inkl. renter?

 

Bankgarantien dekker vel i utgangspunktet bare innskuddet, rentene dekkes ikke. Det eneste som kanskje blir litt gråsone er i de tilfeller hvor rentene godskrives den 31/12, hvorvidt man har krav på de rentene man har opparbeidet i løpet av året frem til banken går i dass eller ikke. Men jeg ser ikke for meg at man skal få utbetalt renter for perioden mellom det tidspunktet hvor banken går konkurs og man får utbetalt pengene sine. (Maks 3 måneder tror jeg)

Lenke til kommentar

Altså, er kauphting helt på ræva nå, eller er det mulig at de kommer seg tilbake på beina igjen? Jeg har ca 200 000 kr stående i denne banken, hva skjer med disse? Jeg vet de er sikret i banksikringsfondet, men hva skjer med de 160 000 første? Og det må vel være en del penger igjen i boet til kaupthing?

Lenke til kommentar

Island har frosset alt, det vil si at ale som har penger i de islandske bankene (unntatt norske glitnir vil jeg anta) har fått sperret kontoene sine. Det samme gjelder kort, nettbank og event. kredittkort.

 

På toppen av dette er bankene meget sparsommlige med mer opplysninger.

 

Siden du er heldig og bor her til lands, så er Kristin villig til å redde ræva de ved å sponse deg med alle pengene du har på kontoen hvis det skulle brenne for mye på dassen hos kaupthing (egentlig er det vel langt forbi det stadiet der).

 

På sagaøya er det så ille nå at den risikerer å bli en saga i seg selv, det vil si gå konkurs. Dette pga. bankenes utrolige velvillige utlånsaktiviteter blant annet.

 

Blir litt som amerikanerenes råtne huslån. Og for å si det ærlig, så synes jeg ikke synd på bankene eller staten. Ønsker man å gamble, så må man også kunne ta konsekvensene av dette. Norske stat måtte jo selv ordne opp i de norske bankene etter jappetiden her til lands.

Lenke til kommentar
men er kaupthing konkurs? Eller kan de og den islandske stat stable banken på beina igjen?

 

For å sitere meg selv (og som Robocop skrev):

 

På sagaøya er det så ille nå at den risikerer å bli en saga i seg selv, det vil si gå konkurs. Dette pga. bankenes utrolige velvillige utlånsaktiviteter blant annet.

 

Spørsmålet er ikke lenger om bankene på sagaøya går konkurs, men om Island går konkurs eller ikke. Med andre ord er det stor risiko for at landet går konkurs.

Lenke til kommentar
Allerede når jeg fikk min første gullbok som lite barn kunne jeg lese meg til på baksiden at pengene mine var sikret av staten. Noe jeg alltid har lagt vekt på ved valg av hvilken bank jeg benytter meg av.

Regner med at det er det norske banksikringsfondet du sikter til og ikke staten, vel, Kaupthing var vel i så måte også sikret av en stat? Ikke alle som skjønner at den norske stat var en mye bedre garantist enn den islandske.

 

Skandiabanken er jo foreløpig bare sikret av det svenske banksikringsfondet, men det tror jeg er trygt nok.

 

Småsparer med 2 millioner....................?

 

Nei, la pengene gå tapt. De rødgrønne fjompene skal jo dekke alt mulig .

Vel, de med 2 mill taper jo maks 8%, det er de med under 160.000 som kunne risikert å tape alt.

 

Altså, er kauphting helt på ræva nå, eller er det mulig at de kommer seg tilbake på beina igjen? Jeg har ca 200 000 kr stående i denne banken, hva skjer med disse? Jeg vet de er sikret i banksikringsfondet, men hva skjer med de 160 000 første? Og det må vel være en del penger igjen i boet til kaupthing?

Verdiene av storebrand-aksjer er jo endel, men jeg regner med at Kaupthing var tungt belånt, gjelda er nok mye større enn verdiene i boet, jeg kan ikke nok jus til å si hvem som har førsterett på pengene, men lønn til ansatte er vel vanligvis det som kommer først.

 

Blir litt som amerikanerenes råtne huslån. Og for å si det ærlig, så synes jeg ikke synd på bankene eller staten. Ønsker man å gamble, så må man også kunne ta konsekvensene av dette. Norske stat måtte jo selv ordne opp i de norske bankene etter jappetiden her til lands.

Hehe, litt enig i den her, men som vanlig så kommer det ikke til å være de islendingene som har kjøpt seg svære suv-er og levd over evne som får den største smellen, men de som i utgangspunktet var vanskeligst stilt.

Lenke til kommentar
Island har frosset alt, det vil si at ale som har penger i de islandske bankene (unntatt norske glitnir vil jeg anta) har fått sperret kontoene sine. Det samme gjelder kort, nettbank og event. kredittkort.

 

Norske Glitnir er et eget selskap som er heleid (eller i alle fall majoritetseid) av Islandske glitnir. De driver på norsk konsesjon og har norsk bankgaranti osv. Så sånn set så skulle det i alle fall i teorien være greit. Men hva som kommer til å skje er jo gjerne en helt annen sak.

Lenke til kommentar

Glitnir Bank ASA er heleid av Glitnir på island (eller Islandsbanki HF som det står på purehelp).

 

Jeg skrev da også at Glitnir var norsk bank. Men hvis Islands regjering har tatt kontroll over islandske Glitnir så hadde det ikke vært en umulighet at de også gjennom eierandelene hadde også kuttet ut Glitnir i Norge.

 

Det hadde heller ikke vært en umulighet at Glitnir her hjemme hadde blitt rammet/ lammet av at man sperret alle transaksjoner osv. i deres eierbank på Island.

 

Det var også derfor jeg skrev muligens, selv om jeg er fullt kalr over at Glitnir Bank ASA er norsk bank som er 100% sikret i sikringsfondet. Men går noe konkurs, så vet man aldri hva kreditorene vil gjøre med eierandlene i Glitnir Bank ASA.

Lenke til kommentar

Det som forundrer meg litt i denne saken er at man nå på enkelte nyhetssider kan lese at sikringsfondet har planlagt å dekke eventuelle tap folk har hatt i Kaupthing selv om de ikke er medlem der? Eller har jeg misforstått noe?

 

Er ikke det litt å pisse på alle oss som har det sikre alternativet fremfor den høyeste renten?

Lenke til kommentar
Det som forundrer meg litt i denne saken er at man nå på enkelte nyhetssider kan lese at sikringsfondet har planlagt å dekke eventuelle tap folk har hatt i Kaupthing selv om de ikke er medlem der? Eller har jeg misforstått noe?

 

Er ikke det litt å pisse på alle oss som har det sikre alternativet fremfor den høyeste renten?

Kaupthing har filialmedlemsskap, men ja, det er vel fordi mannen i gata ikke vanligvis har kompetanse til å forstå hva som er forskjellen på filialmedlemsskap og vanlig medlemsskap.

Lenke til kommentar

Ah, ok. Min feil, jeg trodde ikke de hadde noe med det norske sikringsfondet å gjøre, noe som fikk meg til å reagere litt på at de skulle dekke opp tapene.

 

Men hvordan stiller sikringsfondet seg i forhold til dekning av opptjente men ikke godskrevne renter for inneværende periode? Det er jo opplagt at man ikke får dekket renter fra tidspunktet hvor banken går konkurs og frem til man får penger utbetalt fra sikringsfondet, men sett at f.eks. en bank går konkurs den 30/12, da ligger man jo an til å tape opp mot 7% av sparebeløpet sitt bare i renter, eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...