Gå til innhold

Noen som har erfaringer med Kaupthing Edge?


AT1S

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har og tatt ut pengene mine, selv om det ikke er et kjempe beløp, så er det ikke bare bare å se alle sparepengene forsvinne i det store sluket. Ihverfall når man er student! Er det 100000 mennesker som tar ut 50000, begynner vi å snakke.... håper bare jeg var rask nok. Bedre med 2% lavere rente enn at alle pengene blir borte.

Kan ikke så alt for mye om økonomi, men skjønner ihvertfall at vedlagt graf ikke er spesielt lovende.....

 

Pratet med min far og fikk vite at de er medlem i Bankenes sikringsfond, som dekker tap opp til 2000000,- men er nok begrensede ressurser i det fondet også. Og orker ikke den papirmølla i 3 år heller.....

post-170086-1223327725_thumb.jpg

Endret av paltorg
Lenke til kommentar
Pratet med min far og fikk vite at de er medlem i Bankenes sikringsfond, som dekker tap opp til 2000000,- men er nok begrensede ressurser i det fondet også. Og orker ikke den papirmølla i 3 år heller.....

Det er verdt å merke seg at det norske fondet i dette tilfellet kun dekker beløp fra ca 160'000 til 2'000'000:

Den islandske ordningen dekker et beløp tilsvarende EURO 20.000 (ca. NOK 160.000). Dersom banken selv skulle bli ute av stand til å dekke sine forpliktelser, vil derfor den islandske sikringsordningen dekke innskudd opp til dette beløpet, mens differansen mellom dette beløpet og NOK 2.000.000 vil bli dekket av Bankenes Sikringsfond.

Fra http://kaupthingedge.no/produkter/Innskuddsgaranti

 

Selv tok jeg ut Edge-pengene mine i forrige uke :)

Lenke til kommentar

Det vil neppe skje. Banksikringsfondet er ikke en koseklubb for banker. Det koster å bli medlem av fondet og etablerte norske banker er allerede gretne fordi nye, små banker har betalt fryktelig lite. De kommer nok til å dekke det de blir bedt om og ikke mer.

Endret av steingrim
Lenke til kommentar
Det vil neppe skje. Banksikringsfondet er ikke en koseklubb for banker. Det koster å bli medlem av fondet og etablerte norske banker er allerede gretne fordi nye, små banker har betalt fryktelig lite. De kommer nok til å dekke det de blir bedt om og ikke mer.

Jeg tror ikke staten har gøts til å la småsparere miste penga sine fordi de har satt dem i en bank som bare de mer oppegående skjønte var usikker. Og det er vel politikerne som bestemmer over banksikringsfondet, ikke bankene.

 

Men når det er sagt tror jeg ikke det kommer så langt at det blir nødvendig at det norske banksikringsfondet dekker noe som helst.

Lenke til kommentar

Jeg tok ut alt bortsett fra en tusenlapp i forrige uke. Prøver å logge inn for å hente tusenlappen min, men blir møtt av denne meldingen:

 

We are not currently processing any deposits or any withdrawal requests through our Kaupthing Edge online accounts.

Ja, ja, jeg sa jo alltid at det var høyrisikosparing med den renta. Tusen kroner tapt er ikke akkurat så farlig!

Lenke til kommentar
Så var Kaupthing Edge eventyret ferdig. Alle utenlandske (ikke islandske) småsparene har tapt alt under 20 000 euro.

 

http://e24.no/boers-og-finans/article2702280.ece

Som sagt, jeg tror ikke noen norske småsparere taper mer enn renteinntektene... politikerne har ikke gøts til det.

nei, småsparerene i landet her har aldri blitt tatt bakfra av staten, de har feks aldri fått nedskrevet aksjeverdien i en stor norsk bank til 0 over natten, og innskuddene ble betalt tilbake i sin helhet :)

Lenke til kommentar

"We are not currently processing any deposits or any withdrawal requests through our Kaupthing Edge online accounts. We apologise for any inconvenience this may cause our customers."

 

Man får altså ikke logget seg, og kundene får da heller ikke verken satt inn eller ut penger fra kontoen.

Lenke til kommentar

Fint å se at kaupthing var så bunnsolide i Norge at de holdt det gående i en uke etter at de sendte mailen.

 

er det nå jeg skal gjøre narr av alle de som ikke kunne forstå hvorfor jeg ikke ville sette inn pengene mine i banker som ikke var 100% ekte medlemmer i sikringsfondet?

 

Allerede når jeg fikk min første gullbok som lite barn kunne jeg lese meg til på baksiden at pengene mine var sikret av staten. Noe jeg alltid har lagt vekt på ved valg av hvilken bank jeg benytter meg av.

 

Hjelper lite med utrolig god rente når man risikerer å miste sparepengene sine.

 

Kanskje det er en fin påminnelse om at banken ikke er så sikker, i norge er det sikringsfondet som gjør banken sikrere enn det hadde vært ellers.

 

Enten har de gått tomme for fysiske penger, eller så vil de unngå såkalt "bank run". Jeg tipper på førstnevnte..

 

En smule ironisk at Kaupthing klaget inn DN for PFU pga.

- I stedet for å presisere at kundenes uttak av midler var en kortvarig og avsluttet konsekvens av feilaktige medieoppslag, presterer Dagens Næringsliv å slå stort opp at kunder rømmer banken. Å bruke presensformen om en historisk hendelse er misvisende og skadelig for banken. Dagens Næringsliv søker å skape en panikkstemning som ikke eksisterer. Det gjør ikke saken bedre at avisen angir frykt for manglende banksikring som årsak til kundeflukten, uten å nevne at denne frykten er ubegrunnet og bygger på usanne oppslag i media, sier advokat Kyrre Eggen.

 

Kilde: http://www.na24.no/propaganda/media/article1919072.ece

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Så var Kaupthing Edge eventyret ferdig. Alle utenlandske (ikke islandske) småsparene har tapt alt under 20 000 euro.

 

http://e24.no/boers-og-finans/article2702280.ece

Som sagt, jeg tror ikke noen norske småsparere taper mer enn renteinntektene... politikerne har ikke gøts til det.

 

Det er vel ikke snakk om guts. Det er vel heller slik at politikerne og den norske økonomien har råd til å dekke det.

 

Men nls har et poeng.

Endret av Xbox-PS2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...