LizteR Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Hei, Jeg driver å lager et slags dokumentsystem. Jeg skal ha en funksjon som henter ut alle mappenavnene som fins i databasen; Filnavn: 1 mappenavn: test Filnavn: 2 mappenavn: test Filnavn: 3 mappenavn: test Jeg skal så ha en select-sak med dropdown over mappene som man kan laste opp filer i ( er også mulighet til å lage ny mappe) <select id="folderselect" name="folderselect"> <option value="new" selected="true">en ny mappe:</option> <?php $this->getAllFolders(); ?> </select> $this-getAllFolders(); under: function getAllFolders() { $query = "SELECT folder FROM documents"; $result = mysql_query($query); while($row = mysql_fetch_assoc($result)) { echo "<option value=\"".$row['folder']."\">".$row['folder']."</option>"; } } Problemet er da at jeg får en dropdown med samme mappenavnet 5 ganger nedover. Er det noen som vet hvordan jeg kunne limite slik at den looper ut bare en gang per mappenavn? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 MySQL's DISTINCT er hva du er ute etter. http://www.wellho.net/mouth/279_Getting-a-...SQL-column.html http://www.java2s.com/Code/SQL/Select-Clau...uniquevalue.htm http://www.google.no/search?hl=no&q=my...3%B8k&meta= Lenke til kommentar
LizteR Skrevet 23. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2008 Der ja Takker og bukker. Tenkte meg at det var en så simpel og smart funksjon! Lenke til kommentar
LizteR Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 Annet spørsmål: Kan man bruke strrpos til å lagre alt før "." i en string? Har $size som blir 234.9832490234 f.eks. Vil lagre bare 234 i databasen. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Dette kan du få til på primært to måter; en ved å behandle det som en string og en ved å behandle det som en float-verdi. <?php $size = 234.9832490234; echo intval ( $size ); $size = '234.9832490234'; echo substr ( $size, 0, strpos ( $size, '.' ) ); ?> Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 ev. kan man også bruke floor(...) som i og for seg er den korrekte måten å gjøre det på. Lenke til kommentar
BlackH Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Vet ikke hva slags størrelse tallet representerer, men ville ikke standard avrunding vært bedre? Ikke at det passer til alle sammenhenger.. Lenke til kommentar
grimjoey Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 OP bør kanskje også tenke på å normalisere databasen. da slipper du å skrive kode for å fjerne gjentagelser av data. med andre ord ha en separat tabell for mappenavn og referer til mappenavnene i filnavntabellen med en id. mapper: id int primary key auto increment mappenavn varchar filer: id int primary key auto increment mappe_id int filnavn varchar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå