Camlon Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Du kan jo dra til Armenia. Der er det ikke veldig mye styring over livet ditt. Høyeste skattenivå du kan få er 20%. Rikt er det nok ikke, men det betyr vel ikke så mye. Endret 24. juli 2008 av Camlon Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Politikk og religion er ikke fri i Armenia. http://www.amnesty.org/en/region/europe-an...eurasia/armenia Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Politikk og religion er ikke fri i Armenia. http://www.amnesty.org/en/region/europe-an...eurasia/armenia Hvilket land mener du han bør flytte til? Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Han snakker om økonomisk frihet, ikke politisk og religiøst. Men hva med et av disse oljelandene i Midt-Østen da? Hørt at Dubai (eller Qatar eller noe nedi der) betaler 0 i skatt, og får offentlige tjenester etc. gjennom oljepenger. Vel å merke hvis du er innfødt, mann, rettroende osv. De har masse kinesiske og sørøstasiatiske arbeidere som gjør drittjobbene for dem - litt sånn som vi bruker polakker, pakistanere og svensker her i Norge Endret 24. juli 2008 av smeboe Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Ja, for all del, flytt til Dubai for å oppnå frihet. Bare pass deg for å f.eks. kysse i offentlighet. Og glem all friheten om å gifte seg med hvem du vil (en frihet man ikke har i mange land). Endret 25. juli 2008 av Cybbe Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Og glem all friheten om å gifte seg med hvem du vil (en frihet man ikke har i mange land). Inkludert Norge hvor man først nå begynner å vurdere å ta problemet med tvangsgifte (blandt muslimske innvandrere selvsagt) alvorlig. Lenke til kommentar
Slagenherdet Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Uten tvil USA som gir sine innbyggere mest frihet til å velge. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Care to elaborate on that gentrus? Lenke til kommentar
Slagenherdet Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Alt er markedsdrevet; Man står fritt til å velge alt fra helsetilbud, religion, søndagsåpne butikker, forsikring, om man vil ha våpen etc etc Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Mye av skatten blir brukt til f.eks helsevesen. Jeg finner det utrolig irriterende å betale for andres personer røykevaner f.eks. De som røyker har selv tatt et valg om de ønsker å utsette seg for de potensielle helseskadene det medfører. Folk må for all del røyke så mye dem vil, men jeg ønsker ikke at jeg som ikke røyker skal betale for deres dårlige vaner, noe som jeg gjør ved å betale skatt. Jeg finner det irriterende at folk feilaktig klager over ting de ikke har peiling på. Jeg finner det irriterende at røykere finansierer ikke-røykeres helse, særlig når de attpåtil finner det for godt å prøve å se ned på røykere via falske argumenter. Jeg finner det irriterende at folk ikke tar høyde for sin egen ignoranse når de begynner å sutre og klage. Særlig når det viser seg at de har blitt velsignet med bedre livskvalitet enn de fleste andre mennesker i verden. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Mye av skatten blir brukt til f.eks helsevesen. Jeg finner det utrolig irriterende å betale for andres personer røykevaner f.eks. De som røyker har selv tatt et valg om de ønsker å utsette seg for de potensielle helseskadene det medfører. Folk må for all del røyke så mye dem vil, men jeg ønsker ikke at jeg som ikke røyker skal betale for deres dårlige vaner, noe som jeg gjør ved å betale skatt. Artikkel jeg fant i forbindelse med en annen røyketråd. Dutch researchers have confirmed what fat smokers have waited years to hear - that healthy people are actually a greater burden on the state, because they live longer and oblige the taxpayer to deal with the cost of "lingering diseases of old age like Alzheimer’s and Parkinson’s". That's according to the Netherlands’ National Institute for Public Health and Environment, which found that while "a person of normal weight costs on average £210,000 over their lifetime", a smoker clocks up just £165,000 and the obese run up an average £187,000 bill. Kilde: http://www.theregister.co.uk/2008/02/05/healthy_tax_burden/ Det skal sies at dette gjelder det nederlandske helsevesenet og ikke det norske, men jeg ser ingen grunn til at resultatene ikke er representative for vårt land også. Ifølge disse resultatene betaler altså de usunne for din behandling. Hvis man i tillegg tar med tobakksavgiftene i beregningen vil jeg tro at saken er klar - røykere er ikke snyltere på velferdsstaten, heller motsatt. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Alt er markedsdrevet; Man står fritt til å velge alt fra helsetilbud, religion, søndagsåpne butikker, forsikring, om man vil ha våpen etc etc Du synes det er nødvendig at folk skal kunne bevæpne seg mer enn det allerede er anledning til i Norge? Hvorfor det? Vi har fri religion i Norge også. Søndagsåpne butikker likeså. Ikke alle butikker i USA er åpne på søndag heller. Vi har forsikring i Norge også? Man har kun anledning til å velge helsetilbud i USA hvis man har penger til å betale. Helse i USA er DYRT! I USA har du anledning til å velge mellom hele to forskjellige politiske partier... Ikke tro at et land har mye frihet bare fordi de bruker ordet "freedom" ofte. George Hanson: You know, this used to be a helluva good country. I can't understand what's gone wrong with it. Billy: Man, everybody got chicken, that's what happened. Hey, we can't even get into like, a second-rate hotel, I mean, a second-rate motel, you dig? They think we're gonna cut their throat or somethin'. They're scared, man. George Hanson: They're not scared of you. They're scared of what you represent to 'em. Billy: Hey, man. All we represent to them, man, is somebody who needs a haircut. George Hanson: Oh, no. What you represent to them is freedom. Billy: What the hell is wrong with freedom? That's what it's all about. George Hanson: Oh, yeah, that's right. That's what's it's all about, all right. But talkin' about it and bein' it, that's two different things. I mean, it's real hard to be free when you are bought and sold in the marketplace. Of course, don't ever tell anybody that they're not free, 'cause then they're gonna get real busy killin' and maimin' to prove to you that they are. Oh, yeah, they're gonna talk to you, and talk to you, and talk to you about individual freedom. But they see a free individual, it's gonna scare 'em. Billy: Well, it don't make 'em runnin' scared. George Hanson: No, it makes 'em dangerous. Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Mye av skatten blir brukt til f.eks helsevesen. Jeg finner det utrolig irriterende å betale for andres personer røykevaner f.eks. De som røyker har selv tatt et valg om de ønsker å utsette seg for de potensielle helseskadene det medfører. Folk må for all del røyke så mye dem vil, men jeg ønsker ikke at jeg som ikke røyker skal betale for deres dårlige vaner, noe som jeg gjør ved å betale skatt. Slutt å klag! Herregud så mange gjerrige hovne folk det er i dette landet... Det finnes da mange ting jeg og ikke liker, men likevel må betale for. Det gjelder alle... Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 25. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Jeg legger meg flat når det kommer til det med røykerne. Hadde helt klart ikke gjort en spesiell god research. Videre vil jeg også påpeke at jeg ikke har noe imot røykere, da dette er et valg dem har tatt selv. Verdiliberalt er stikkordet. Ja, jeg har lagt mye vekt på det økonomiske og mye av diskusjonen har dreid seg om det, men det er mindre viktig. Sålangt må vel USA være det nærmeste selv om jeg heller ikke er noe spesielt fan av deres utenrikspolitikk. Armenia skal sjekkes ut!' Mr. Ichkitdze: Grunnen til at jeg startet denne tråden var vel egentlig at jeg vet det er endel personer her på forumet som har store samfunnskaplige kunnskaper. Men kanskje jeg skulle drive litt mer research selv. Takk for hjelpen alle sammen og diskusjonen for sådan Endret 25. juli 2008 av Saltvann Lenke til kommentar
Slagenherdet Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Alt er markedsdrevet; Man står fritt til å velge alt fra helsetilbud, religion, søndagsåpne butikker, forsikring, om man vil ha våpen etc etc Du synes det er nødvendig at folk skal kunne bevæpne seg mer enn det allerede er anledning til i Norge? Hvorfor det? Vi har fri religion i Norge også. Søndagsåpne butikker likeså. Ikke alle butikker i USA er åpne på søndag heller. Vi har forsikring i Norge også? Man har kun anledning til å velge helsetilbud i USA hvis man har penger til å betale. Helse i USA er DYRT! I USA har du anledning til å velge mellom hele to forskjellige politiske partier... Ikke tro at et land har mye frihet bare fordi de bruker ordet "freedom" ofte. Jeg svarer helt svart/hvitt på det trådstarteren spør om; Hvilket land har man mest individuelle friheter. Jeg sier ikke at det er nødvendig å bevæpne seg i Norge, og vi har ikke muligheten til det. Helse i USA er ikke dyrt, kast Michael Moore samlinga di og lukt på virkeligheten; Hvis du tilhører middelklassen i USA, så har du det GODT! Poenget er at enhver kan skreddersy sin egen helseforsikring etter hvor god råd man har. Om dette er riktig/feil er en annen debatt. Man kan velge mellom fler enn to partier i USA, som f.eks. Uavhengige eller det Grønne partiet til Ralph Nader. England har også et to-parti system; Er det noe mindre fritt? Er det demokrati og frihet at partier som har under 5% oppslutning skal ha så mye makt? Italia har flerparti-system, men det har vært en fadese i flere år, med regjeringskifte flere ganger i året. I USA legger de stor vekt på individuelle friheter og eiendomsrett, så derfor mener jeg at det er landet i verden som best passer det trådstarter spør om. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Vær ærlig. Du håpet på å starte debatten med et retorisk spørsmål, som ledet til muligheten til å sutre og klage over å måtte bidra til samfunnet, samtidig som du kunne sparke litt på den ultimate syndebukken; trygdemottakerne. Alle er jo enige om at de late stakkarene ikke fortjener å leve på fattigdomsgrensen uten å måtte gjøre noe for det. Så kunne du rundet av med å si "Det må bli som i Amerika, MINDRE skatt så jeg kan få MER. JEG LIDER I NORGE FORDI JEG MÅ BETALE SKATT!". Siden er det bare å konkludere med at USA er det beste og frieste landet, uten å egentlig undersøke noe som helst. Det er bare å stole på folk flest sine refleksartede reaksjon når de hører ordet "Amerika", de vet jo allesammen hva som er best. Det har vi jo sett på tv. Deretter hadde det bare vært å sette seg godt tilrette og motta bifall og heder som den unektelig svært kloke og gjennomtenkte personen du er. Lenke til kommentar
Jassogitt Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Amerika har kanskje "lav" inntektsskatt, men dei har sjølvsagt fleire skatter og avgifter, t.d. ein relativt høg eigedomsskatt, som det gode sosialdemokratiet det er der borte. Endret 25. juli 2008 av Jassogitt Lenke til kommentar
McFly Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Helse i USA er ikke dyrt, kast Michael Moore samlinga di og lukt på virkeligheten; Det sier seg selv at helse i USA ikke kan være billig. Årsaken er kort og godt at USA er det landet som bruker mest på helse, og hvor kostnadene til de ulike behandlingene er størst. Selv om ikke alle betaler høy forsikring, så må jo pengene komme et eller annet steds fra. Helse i USA er ikke dyrt, kast Michael Moore samlinga di og lukt på virkeligheten; Det sier seg selv at helse i USA ikke kan være billig. Årsaken er kort og godt at USA er det landet som bruker mest på helse, og hvor kostnadene til de ulike behandlingene er størst. Selv om ikke alle betaler høy forsikring, så må jo pengene komme et eller annet steds fra. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Hvordan står det egentlig til med amerikansk økonomi for tiden? Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Dette tror jeg vil svare på det meste, Rata. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå