Gå til innhold

Hjelp til valg av Luftkjøler til s478

:Francis:

Anbefalte innlegg

Jeg satte nylig opp en ubuntu filserver hjemme. Emnet var min gamle desktop PC som ikke lenger holder mål. Før i tiden vannkjølte jeg maskinen med en Swiftech Storm, Swiftech MCW60, ThermoChill PA120.3 (m. shroud), og en swiftech MCP655. Når jeg begynte å bruke maskinen skjeldent, solgte jeg pumpen til en venn som holdt på å bygge seg vannkjøling, så jeg har pr dags dato ikke pumpe til vannkjølingen min. Siden jeg solgte pumpen, har jeg kjølt prosessoren med en bråkete boxed kjøler.

Jeg synes egentlig det virker greiere med luftkjøling på en server som skal gå lenge, og der store deler av oppetiden kommer til å være uten tilsyn. Jeg har aldri satt meg inn i hva som er bra og ikke bra av luftkjølere, siden jeg har kjølt maskinen med vann fra dag en og trenger derfor hjelp til å velge en kjøler som er så stillegående som mulig.

Den eneste grunnen til at jeg i hele tatt vurderer å gå tilbake til vannkjøling på akkurat denne maskinen er vannkjøling på diskene vha to vannkjølte drevrammer. Jeg vet ikke hvor viktig det egentlig er. Diskene mine står nå montert i denne typen drevrammer. Prismessig kommer det til å koste 2x1395 for drevrammer + 899 for ny pumpe å gå tilbake til vannkjøling. I tillegg kommer usikkerhetsmomentet ved at maskinen skal kjøre uten tilsyn.

Setter pris på all hjelp!

Mvh

Francis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Luftkjøling for harddiskene dine er mye billigere enn vanlig vannkjøling og nesten eller like effektivt. Bruker selv en sånn kjøler som man monterer under harddisken og den holder seg på ca 20-30*C dette er da på laveste viftehastighet og hører den ikke over resten av systemet ;)

angående cpu så kan vel en thermaltake mini typhoon funke greit?

https://prisguiden.no/product.php?productId=41700

Hvist ikke så måtte denne siden gi deg svar:

https://prisguiden.no/vis_kategori....manufacturer_id[0]=&tc[844]=checkbox&tv[844][0]=2788&sortering=min_price&ppp=25&submit=S%F8k&start=25&ppp=25

lange linker :p gadd ikke komprimere dem :idea:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...