Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smerter i høyre side av brystet

Dynejonas

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har hatt smerter i høyre side av brystet i over en uke nå. Jeg kjenner det bare på en plass under ribbene ved høyre brystvorte.

Det gjør vont når jeg trekker pusten dypt, holder pusten inne og lener meg frammover og og i noen stillinger(liggende på rygg bla.) når jeg bare puster.

Jeg klarer ikke å nyse, jeg kan ikke trekke pusten dypt nok og hosting gjør vont.

Høres dette ut som noe jeg bør gå til lege med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, kan jo være et lite brudd uten at det er helt knekt. Men som sagt, dette skjer jo (vanligvis) ikke akurat av seg selv. Det er dette doktoren finnes for, og det er ingen god grun for å ikke gå. ;)

Kan jo kanskje ha noe med høyre lunge å gjøre. (sår av noe slag?) o,O

Lenke til kommentar

Hei.

Det leses som ut som vanlig muskelkrampe på brystet.

Det er vanlig hos yngrer mennesker og det finnes flere "tråder" her på forumet, akkurat om dette.

Det er ikke farlig så lenge De ikke føler noe vanskelighet med å puste (inn) eller feber.

cp: Jeg tror du mener Pneumothorax. (Noe som også kan være en mulighet) :wee:'

Vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Ikke for å gå OT, men jeg har innimellom erfart at det stikker som FY i venstre side av brystkassa - ganske "samlet" (5-6 cm diameter som "smerten" virker å være innenfor), og da er det vondt som FY å puste inn særlig mer enn 1/3 av vanlig åndedrag.. Ender som regel med at jeg knytter magemusklene kraftig i ca 1 min og holder pusten, så er det over.. odd shit, men har aldri klart å fått påvist hva det er.. Har nevnt det for fastlegen 2-3 ganger mens jeg har vært innom i andre ærend, men får bare et diffust "jeg vet ikke"-svar

Lenke til kommentar

Hørest nesten ut som det samme problemet jeg har, men med meg er det noen få ganger bare, det kommer og går og varer ikke mer en ett minutt elsn. Legen finner ikke ut av det, han trodde det kunne være brudd mellom brusk og bein i reibbeina mine, men det var det ikke så nå står han helt stille og anner ikke hva det kan være, han anbefalte kiropraktor noe som jeg _ikke_ anbefaler deg(Vist det er det samme), Det gjorde så mye mere vondt så lenge etter på at det var helt sinnsykt. Men jeg har hatt det så lenge at det har bare byggd på seg tror jeg så nå sliter jeg rett og slett med og puste, akkuratt som om kroppen nekter og ta inn mer luft men må ha mer luft for og si det slik xD. Hender ofte når jeg sitter forran PC'en, TV'en eller skal sove eller noe at jeg blir veldig svimmel og holder på og kolapse fordi at jeg ikke har fått nokk luft.

Edit: Røntken(?) viste heller ingenting. Mamma er sykepleier og hun sier det ikke er pneumotoraks jeg har.

Endret av Raytee
Lenke til kommentar

"15-20%" av alle brystsmertene er muskelkramper, spesielt hos yngre mennesker, vil jeg antar at det er opp imot 40%.

Pneumothorax er i større grad mer sjeldent, og den kommer med en rekke andre symptomer. Selv om jeg er ingen ortoped eller pneumolog, vil jeg antar at dette kommer av dårlig kroppsholdning og magnesium-mangel.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Hei,

i ung alder er som regel alvorlig sykdom utelukket ved den type brystsmerte som nevnes her (iht medisinsk litteratur). Uten skade eller annet som har gått utover brystregionen, så er det også lite sannsynlig med bruddskade. Brystsmerte kan også oppstå ved pneumonier/ lungebetennelse, men isåfall burde tilstanden muligens vært ledsaget av feber/ sykdomsfølelse/, hoste etc. Når smerten også aksentueres av bevegelse i ryggen, så kan tilstanden mest sannsynlig forklares utifra muskulære forhold. Fra et manuellmedisinsk ståsted forbindes slike symptomer også til nedsatt bevegelse/ restriksjon av ribbeledd, eller måten ribbene beveges på i et gitt område av brystkassen. Ved manuellmedisinsk undersøkelse står dette som oftest i samsvar med nevnte muskulære forhold. Når du nå har blitt undersøkt medisinsk og etter at en manuellmedisiner (osteopat, kiropraktor, manuellterapeut etc) har gjort sine sikkerhetsvurderinger, så er det ingenting i veien for å behandle dette, som oftest med godt resultat. Det finnes ulike måter å behandle dette på, slik at det er mulig å finne en teknikk som passer deg. Det vil allltid kunne komme en etterreaksjon, men den er kortvarig og vil etterfølges av bedring. Muligens vil også tilstanden gå over av seg selv innen rimelig tid. I uansett tilfelle er det på bakgrunn av det du forteller her ingen grunn til å tro at du trenger å være redd for hva tilstanden skyldes. Evt magneisumtilskudd kan også være en mulighet å prøve slik det nevnes over her i et annet innlegg. Lykke til!

Med vennlig hilsen

osteopat André N.

www.helsekonsult.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...