Gå til innhold

Nye DVD-stasjoner -> PCen ble ustabil. Hvorfor?


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg kjøpte meg nylig 3 nye NEC AD-5200A grunnet at de to forrige DVD-brennerne (BenQ DW1640 og DW 1650) gikk i stykker.

 

Da jeg starta maskinen første gang, med alle de nye brennerne koblet til, kom jeg ikke lenger enn at loadingen med Windows-logoen rakk å forsvinne, før maskinen restarta.

I BIOS var bare nummer 1 og 3 listet opp, nummer 2 var "usynlig" eller borte.

 

Etterpå kobla jeg vekk 2 og 3, slik at nr. 1 var den eneste som var koblet til. PCen startet, selv om det tok mye lengre tid enn tidligere.

 

Så, mens pcen sto på (finnes sikkert smartere ting å gjøre, men ingenting gikk galt denne gangen :p), kobla jeg til nr. 2 i tillegg til nummer 1. Da sloknet PCen på et blunk.

 

Jeg kobla vekk 2 og til med nr. 3. Nå var nr. 1 og nr. 3 tilkoblet. PCen starta nå, men det tok fortsatt lang tid.

 

Så, på et vis virker det som at maskinen min ikke liker nr. 2 så godt.

 

Nr.1 og nr.2 er på samme IDE-kabel, og nr.3 er for seg selv. Dvs at nr.1 og nr.3 er koblet som master og nr.2 som slave.

Har dette noe å si?

 

Det ble komplisert til slutt, men håper det er forståelig ;)

Det hadde vært flott om alt bare kunne funka. Noen som kan hjelpe? :p

 

Takk for all hjelp ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Har du husket og sette de forskjellige brennerne dine som master og slave? vis ikke du har dette så vil det skape konflikter for pc-en din.

 

For og sette de til master eller slave så ser du bakpå brennerne der har 1 "pinne" som enten står på master eller slave på de forskjellige brennerne.

 

La med et bilde du skal se på den nederste av de 2 på bilde

post-150227-1216886978_thumb.jpg

Lenke til kommentar
La med et bilde du skal se på den nederste av de 2 på bilde

Dette gjelder bare 40-leders signalkabel. På 80-lederskabel er det motsatt.

 

Fra Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Integrated_Drive_Electronics):

Cable select

A drive setting called cable select was described as optional in ATA-1 and has come into fairly widespread use with ATA-5 and later. A drive set to "cable select" automatically configures itself as master or slave, according to its position on the cable. Cable select is controlled by pin 28. The host adapter grounds this pin; if a device sees that the pin is grounded, it becomes the master device; if it sees that pin 28 is open, the device becomes the slave device.

 

This setting is usually chosen by placing a jumper on the "cable select" position, usually marked CS, rather than on the "master" or "slave" position. Note, pin 28 is only used by the drive to determine its position on the cable and thus whether it's the "master" or "slave"; it isn't in any way a "drive select" pin used when the host is issuing commands so if a drive is jumpered to "master" or "slave" its position on the cable doesn't have to match the pin 28 meaning of "master" and "slave".

 

With the 40-wire cable it was very common to implement cable select by simply cutting the pin 28 wire between the two device connectors; putting the slave device at the end of the cable, and the master on the "middle" connector. This arrangement eventually was standardized in later versions. If there is just one device on the cable, this results in an unused "stub" of cable, which is undesirable for physical convenience and electrical reasons. The stub causes signal reflections, particularly at higher transfer rates.

 

When the 80-wire cable was defined for use since ATAPI5/UDMA4, the master device goes at the end of the 18-inch (460 mm) cable (black connector), the middle-slave connector is grey, the blue connector goes onto the motherboard. So, if there is only one (master) device on the cable, there is no cable "stub" to cause reflections. Also, cable select is now implemented in the slave device connector, usually simply by omitting the contact from the connector body.

 

Both the 40-wire and 80-wire parallel-IDE cables share the same 40-socket connector configuration.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...